جشنواره قصه‌گویی فرصتی برای پاسداشت ادبیات شفاهی است

مدیرکل کانون استان خراسان جنوبی گفت: جشنواره قصه‌گویی فرصتی برای شناسایی قصه‌گویان و پاسداشت ادبیات شفاهی، نکوداشت قصه، تکریم قصه‌گو، یادآوری آداب و رسوم گذشتگان، حفظ گویش‌های محلی و رونق بخشیدن به بازار قصه در سطوح مختلف جامعه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، طاهره حمیدی درباره اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی ۲۴ سال گذشته با برگزاری مستمر این رویداد فرهنگی در سطح جامعه و اتفاق مبارک ثبت ملی قصه‌گویی در سال جاری، توانسته نقش بسیار مؤثری در ترویج فرهنگ قصه‌گویی و احیای این سنت زیبا و پسندیده در سطح جامعه داشته باشد.

وی افزود: برگزاری جشنواره قصه‌گویی یک کارگاه عملی با عنوان آموزش هنر قصه‌گویی است که دارای بخش‌های متنوعی از جمله قصه‌های کلاسیک، قصه‌های آیینی‌سنتی و قصه‌های زبان اشاره است. در این کارگاه قصه‌هایی از زبان نوجوانان، پدران، مادران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها روایت می‌شود که هر کدام با جذابیت‌های خاص، قصه خود را با به کارگیری فنون قصه‌گویی به نمایش می‌گذارند. جشنواره قصه‌گویی فرصتی برای شناسایی قصه‌گویان و پاسداشت ادبیات شفاهی، نکوداشت قصه، تکریم قصه‌گو، یادآوری آداب و رسوم گذشتگان، حفظ گویش‌های محلی و رونق بخشیدن به بازار قصه در سطوح مختلف جامعه است.

رئیس جشنواره قصه‌گویی کانون استان خراسان جنوبی درباره امتیاز و اهمیت برگزاری این جشنواره در سطح استان‌ها بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور پرچم‌دار هنر قصه‌گویی است و مربیان کانون به فعالیت قصه‌گویی نگاه ویژه‌ای دارند. اعضای قدیم کانون نیز که امروز فرزندان‌شان را به کانون می‌آورند هنوز قصه‌هایی را که در فضای کانون شنیده‌اند، به یاد دارند. برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح استان‌ها یک رویداد ارزشمند فرهنگی است؛ چرا که هر قصه‌گویی که در جشنواره قصه‌گویی شرکت می‌کند، خود بهترین مروج قصه‌گویی در جامعه است.

طاهره حمیدی در ادامه گفت: جشنواره قصه‌گویی این امکان را فراهم می‌کند تا در عصر پرمشغله امروز، در کنار پیشرفت سریع علم و فناوری، علاقه‌مندان در یک پاتوق قصه‌گویی دور هم جمع شوند و تجربه‌های خود را در چگونگی انتخاب و ارائه قصه به نمایش بگذارند. در این میان استقبال خانواده‌ها و حضور مخاطبان کودک و نوجوان برای شنیدن این قصه‌ها منجر به انتقال مفاهیم اخلاقی، تربیتی و اجتماعی می‌شود که با هنر قصه‌گویی ارائه شده است.

مدیرکل کانون خراسان جنوبی ضمن بیان اهمیت عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی در جامعه، عنوان کرد: از سوی دیگر عمومی‌سازی و مردمی‌سازی در جریان قصه‌گویی و ارتقای این امر به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی و اضافه شدن قصه‌های کسب‌وکار و روایت قصه‌ها با زاویه دید جدید، نحوه معرفی جشنواره را در استان تغییر داد.

وی در توضیح برنامه‌های کانون استان خراسان جنوبی برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی بین خانواده‌ها گفت: تشکیل دبیرخانه استانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه نوجوانان، مربیان، اولیای تربیتی، خانواده‌های علاقه‌مند و فعالان فرهنگی، تشکیل کارگروه کودک و نوجوان در محل استانداری، ارسال پوستر و تیزر جشنواره قصه‌گویی به دستگاه‌های اجرایی، صداوسیما (شبکه استانی خاوران) برای پخش در فواصل برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی از طریق زیرنویس، معرفی جشنواره به فرمانداران شهرستان‌ها، مدیران دستگاه‌های اجرایی و اعزام قصه‌گویان به مدارس، بیمارستان‌ها، مؤسسه‌های کودکان بی‌سرپرست، کودکان کار و پاتوق‌های قصه‌گویی در برگزاری مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی در مناطق شهری و روستایی از دیگر اقدام‌های کانون استان برای مردمی‌سازی و بردن قصه در دل اجتماع بود.

حمیدی در ادامه افزود: خراسان جنوبی مهد علم، فرهنگ و هنر است و این خطه کویری اندیشمندان و بزرگان برجسته‌ای از جمله بدیع‌الزمان فروزان‌فر، استاد بزرگ ادبیات فارسی، محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا، کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات و... را در دامان خود پرورش داده است. حال اضافه‌شدن محور نامداران و روایت اسطوره‌ها در جشنواره امسال فرصتی ارزشمند برای معرفی این شخصیت‌های تأثیرگذار و نامدار بومی به نسل نوجوان است.

رئیس جشنواره قصه‌گویی خراسان جنوبی در پاسخ به این سؤال که «در استان خراسان جنوبی مراسم‌های خاصی انجام می‌شود مثل مراسم کاکل و شکرگزاری در کشاورزی، جشن قوج‌گذاری و کوچ در امر دامداری. قصه هر یک از این مراسم‌های سنتی و بومی می‌تواند برای مخاطبان سراسر کشور جذاب و شنیدنی باشد. در این‌باره چقدر فعالیت شده است؟ به نظر شما روایت قصه‌های بومی و فولکلور برای کودکان و نوجوانان امروز جالب توجه است؟» توضیح داد: قصه‌های بومی، افسانه‌ها و فولکلور بخشی از ادبیات رنگارنگ، جذاب و شنیدنی هر منطقه است که به حفظ فرهنگ، آداب و رسوم، سنت‌ها و باورهای کهن کمک می‌کند. این قصه‌ها مانند گنجی ارزشمند در حافظه نسل‌های گذشته وجود دارد و در مناطق مختلف شهری و روستایی وقتی در قالب حکایت، ضرب‌المثل، شعر و خاطره بیان می‌شود، تبدیل به قصه‌های شفاهی می‌شود.

وی افزود: در استان خراسان جنوبی قصه‌های فولکلور و عامیانه بسیاری وجود دارد که به عنوان میراث معنوی باید به گوش نسل امروز برسد تا در آینده به فراموشی سپرده نشود و به نسل‌های بعدی منتقل شود. قصه‌های فولکلور خراسان جنوبی نیز اغلب با زبان شعر، آهنگ و ضرب‌المثل و گویش محلی همراه است و این کشش و جذابیتی را ایجاد می‌کند تا کودکان و نوجوانان امروز با اشتیاق پای قصه‌های بزرگان بنشینند.

طاهره حمیدی در پایان، نظر خود را درباره بخش جدید جشنواره بیست‌وپنجم که روایت قصه کارآفرینان است این‌طور عنوان کرد: اضافه ‌شدن محور روایت اراده یا قصه‌های کارآفرینان و صاحب‌نامان عرصه کار و تلاش در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، فرصتی است تا کارآفرینان و احیا کنندگان مشاغل قدیمی بتوانند ضمن بیان قصه شغل خود، به معرفی حرفه‌شان بپردازند و در بستر جشنواره قصه‌گویی، هنر خود را به عموم مردم استان معرفی کنند. در بیست‌وپنجمین جشنواره استانی قصه‌گویی نیز برنامه‌ریزی لازم برای شناخت کارآفرینان بومی انجام شد و با حمایت کانون، قصه همت و تلاش این عزیزان در عرصه کار و تلاش تدوین شد. قصه‌های این عزیزان را در قالب قصه از جسارت خود برای راه‌اندازی کسب‌وکار، تجربه‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌هایشان و عواملی که باعث شد در مسیر کسب‌وکار ثابت‌قدم باشند، برای مخاطبان بیان کردند.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا در یزد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =