برای نوجوانان باشگاه قاف آینده روشنی متصورم

هم‌زمان با اردوی آغازین باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان (قاف)، «کارگاه نقد شعر» با حضور مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هم‌چنین، کارشناسان مسئول و کارشناسان ادبی سراسر کشور این مجموعه برگزار شد.

به‌گزارش اداره روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاطمه طارمی، در این نشست، ضمن قدردانی از متولیان برگزاری این اردو گفت: زمانی که مربی بودم، همیشه از بچه‌ها می‌خواستم که یادداشت بنویسند. یادداشت‌های روزانه تمرین مناسب است و برای سرایش شعرهای کوتاه ایجاز ‌می‌کند.

طارمی در ادامه به شاعران نوجوان گفت: شما به عنوان شاعر باید فضایی را برای مخاطب ایجاد کنید که زوایای مختلف شعرتان را کشف‌ کند. هم‌چنین، بخشی از تمرین و آموزش شما باید روی خواندن و مطالعه کتاب‌های ادبی متمرکز باشد؛ زیرا ممارست در مطالعه نقش‌به‌سزایی در خلق اثر و سُرایش شعر دارد.

وی در ادامه افزود: برای شعرخوانی، شناخت زیبایی‌های ظاهری و مفهومی شعر اهمیت زیادی دارد و بی‌تردید محتوا، مفهوم، ساختار و آرایه‌های ادبی و زبانی به درک و خوانش درست شعر کمک ‌می‌کند.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در ادامه با اشاره به آیین آغازین باشگاه رویش‌ ادبی استعدادهای نوجوانان بیان کرد: این اردو در سطح بسیار خوبی برگزار شد و به کودکانی که در این سن و سال به باشگاه قاف پا گذاشتند، تبریک می‌گویم و برای آن‌ها آینده‌ای روشنی متصورم.

برای نوجوانان باشگاه قاف آینده روشنی متصورم

اولین قدم برای سُرایش، خوانش شعر است

مهدی مردانی، شاعر و نویسنده نیز در ابتدای این نشست، با تاکید بر لزوم اهمیت تلفظ درست واژگان به عنوان مهم‌ترین اصل در شعرخوانی گفت: اولین گام شاعری، خوانش شعر است تا بیان و لحن شاعر به جان مخاطب بنشیند.

کارشناس مسئول ادبی کانون استان قزوین در ادامه اظهار کرد: لحن و خوانش شعر در ادبیات، عبارت از نگرش و احساس شاعر نسبت به محتوای پیام ادبی و شعر است که با تکیه بر دیگر عناصر چون قالب شعر، معنی اصلی واژه‌ها، ساختار جمله‌ها، وزن، هجاهای شعر، تصاویر توصیفی و صور خیال شکل ‌می‌گیرد.

مردانی، افزود: یکی از آموزش‌های مربیان کانون باید هدایت کودکان و نوجوانان متناسب ‌با هنر شعرخوانی آنها باشد.

وی گفت: انتخاب اشعار برای شعرخوانی بسیار مهم است و اولین مرحله انتخاب شعر، ایجاد رابطه عاطفی میان شعر و شعرخوان است که بدون برقراری این ارتباط دو سویه به کاری مصنوعی تبدیل‌ می‌شود.

این شاعر و منتقد ادبی توضیح ‌داد: به لحاظ فرم و ساختار شعر، واژه‌ها باید به‌شکلی کنار هم چینش داشته باشند که از نثر فاصله بگیرند.

برای نوجوانان باشگاه قاف آینده روشنی متصورم

ارائه درست اثر هنری بسیار اهمیت‌ دارد

میثم متاجی، یکی دیگر از شاعران حاضر در کارگاه نقد شعر در تایید صحبت‌های مهدی مردانی و با مخاطب قرار دادن یکی از نوقلمان نوجوان گفت: ارائه درست اثر هنری بسیار مهم است؛ زیرا شعر به زیست ما نزدیک است و به عبارتی، شعر خود ماست.

او اضافه‌ کرد: اگر به شعر به عنوان یک انسان نگاه کنید که دارای احساس است و شعر را رفیق خودتان بدانید، بهتر می‌توانید با اشعارتان ارتباط برقرار کنید.

وی در ادامه گفت: تا جایی که می‌توانید از کلمه‌هایی استفاده کنید که در دایره واژگان آشنای مخاطبان قرار داشته باشد و مردم از بابت هم‌نشینی با آن کلمه‌ها احساس صمیمیت کنند.

در پایان این مراسم که با حضور معاون فرهنگی و سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در شامگاه دوم آذر ۱۴۰۲ صورت ‌گرفت و با خوانش ‌شعر از سوی حاضران همراه ‌بود به نوجوانان که در این اردو شرکت کرده بودند، به رسم یادبود کتاب‌های شعر اهدا شد.

نخستین اردوی باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان «قاف» از اول آذر سال جاری در دهکده ساحلی آغاز به کار ‌کرد و سوم آذر به کار خود پایان داد.

برای نوجوانان باشگاه قاف آینده روشنی متصورم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =