هر انسان دارای حق شرکت در جامعه است/  پذیرش تفاوت‌ها شرط لازم در آموزش فراگیر

به مناسبت روز جهانی معلولان، نشست صمیمی «بر بال پروانه‌ها» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری با کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه بود.

در نشست صمیمی «بر بال پروانه‌ها» کودکان، نوجوانان، مربیان و خانواده‌های کودکان حضور داشتند و چالش‌ها و دغدغه‌هایشان را با حامد علامتی مدیرعامل کانون و معاونان مطرح کردند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری پس از شنیدن صحبت‌های حاضران به پاسخ‌گویی به تک‌تک سوال‌ها پرداخت و بیان کرد: خدا را شاکرم که این توفیق به من و همکارانم داده شد تا میزبان شما عزیزان مراکز فراگیر سطح استان تهران باشیم؛ کانون برای شما و خانه‌ شما است و ما اینجا خدمتگزار شماییم. نکته‌های بسیار خوبی ازسوی بچه‌ها، مربیان و اولیا مطرح شد؛ روز ۱۲ آذر هر سال روز جهانی معلولان است و این روز بهانه‌ای است که ما ذهن خود را بیشتر درگیر این موضوع کنیم و حسابرسی‌ای از خودمان باید داشته باشیم، شرایط و عملکردمان را از دید کودک و نوجوان ارزیابی و بازبینی کنیم.

هر انسان دارای حق شرکت در جامعه است/ آموزش فراگیر بر پذیرش تفاوت‌ها است

علامتی ضمن قدردانی از تلاش بی‌وقفه مادران و اهمیت حضور والدین در کنار کانون اظهار کرد: تشکر می‌کنم که با این شرایط سخت تردد و آلودگی هوا به اینجا آمدید؛ این امر نشان می‌دهد والدین چه‌قدر به تعلیم و تربیت بچه‌ها اهمیت می‌دهند. این موضوع که والدین عزیز در چنین جلسه‌هایی شرکت می‌کنند نقطه امید است. چند روز پیش سرزده به یکی از مراکز کانون رفتم و در آن‌جا نیز حضور پرررنگ و موثر والدین را دیدم، این نقطه امید است که والدین در کانون هستند و باید توجه داشت که این حضور مسئولیت ما را دو چندان و سنگین می‌کند.

مدیرعامل کانون با اشاره‌ای بر کودکان غزه عنوان کرد: حضرت علی در نامه‌ای به مالک اشتر به عنوان مدیر ارشد جامعه رهنمودهای دادند که برای ما الگو است.‌ آن‌هایی که دعوی حقوق بشر دارند و مدعی هستند برای کودکان کار می‌کنند هیچ واکنشی به ظلم و ستم کودکان غزه نمی‌دهند. کسانی که مدعی این حوزه هستند توجه کنند ۱۴۰۰ سال پیش در دین اسلام حضرت علی به مالک اشتر گفته‌اند: «الله الله [ای مالک اشتر تو را به عنوان مدیر ارشد جامعه هشدار می‌دهم] درباره طبقه زمین‌گیران و معلولان، پس برای خدا پاسدار حقی باش که خداوند برای این جامعه معین فرموده است. بخشی از بیت‌المال و بخشی از غلّه‌های زمین‌های غنیمتی اسلام را در هر شهری به معلولان و محرومان اختصاص ده. همواره به فکر مشکلات آنان باش و از آنان روی برمگردان.» این کلام معروف امام علی(ع) تکلیف را برای همه مشخص کرده است.

وی ادامه داد: کانون برای ارائه‌ی خدمت به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه مراکز فراگیر را در سال‌های گذشته راه‌اندازی کرده است. لغت فراگیر در گام اول یک فلسفه است؛ هر انسان دارای حق شرکت در جامعه است و زیست اجتماعی نباید از هیچ یک از گروه‌های جامعه سلب شود. آموزش فراگیر بر پذیرش تفاوت‌ها است و برای این مهم باید تمهیدها و مقدمات لازم را انجام دهیم.

هر انسان دارای حق شرکت در جامعه است/ آموزش فراگیر بر پذیرش تفاوت‌ها است

مدیرعامل کانون تصریح کرد: طرح فراگیر، پذیرش تفاوت‌ها در تمام ابعاد اجتماعی و در راستای عدالت اجتماعی است؛ باید بتوانیم علاوه بر اشراف داشتن بر تفاوت‌های طبیعی،‌ فضایی را فراهم کنیم که در آن فرزندان‌مان تجربه کنند و آماده ورود به جامعه شوند.

علامتی با اشاره‌ای بر سخن مقام رهبری بیان کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند اگر کسی به موضوع کودک و نوجوان و نیازهای آن فکر می‌کند دیگر شب نمی‌تواند بخوابد؛‌ من از ایشان اقتباس می‌کنم و می‌گویم اگر به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه فکر کنیم دیگر نمی‌توانیم از آن عبور کنیم. باید بر اهداف، شیوه و عملکردمان مجددا نگاه کنیم، روندی که امروزه شاهد آن هستیم ۲۰ سال قبل تدوین شده است. مدیران مربوطه باید با مربیان و والدین صحبت کنند و اصلاحی صورت دهند تا بهتر به بچه‌ها خدمت کنیم.

مدیرعامل کانون در پایان خاطرنشان کرد: خدماتی که در مراکز کانون به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه ارائه می‌شود باید به مدارس کودکان استثنایی هم برود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =