اعلام برنامه‌های هفته‌ی پژوهش کانون کرمانشاه

اعلام و تبیین برنامه‌های هفته‌ی پژوهش کانون کرمانشاه، توسط مدیرکل کانون استان صورت پذیرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، اعلام و تبیین برنامه‌های هفته‌ی پژوهش کانون کرمانشاه، توسط مدیرکل کانون استان صورت پذیرفت.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان، ضمن تاکید بر اهمیت پژوهش گفت: اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی‌ترین نیاز برای دست‌یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و استقلال واقعی است. تاکید بر پژوهش و تشویق پژوهشگران و دانشمندان به فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز کشور، یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به خودکفایی است. بر همین اساس، روز ۲۵ آذر سال به «روز پژوهش» نام‌گذاری شده است.
وی افزود: پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه‌ی همه جانبه‌ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. بنابراین نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود. موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد.
زنجانی تصریح کرد: پژوهش، فرایندی منطقی و معقول است که هدف آن کشف روابط بین پدیدارها است. به دلیل نظم و ترتیب حاکم بر پدیدارها و رویدادها، امکان تنظیم قوانین، اصول و نظریه‌ها در رشته‌های گوناگون فراهم شده است و این قوانین و اصول و نظریه‌ها، به نوبه‌ی خود، گویای نظم و همسانی موجود در پدیده‌هاست.
وی ادامه داد: تحقیق و پژوهش در اسلام و میان مسلمانان، از زمان پیامبر و ظهور اسلام و نزول قرآن رواج یافت. شکی نیست که دین اسلام، به دینی که پذیرش آن بر اساس تحقیق و تفکر است در میان ادیان مشهور می‌باشد. 
زنجانی خاطرنشان کرد: استقلال فرهنگی، پیشرفت، توسعه، اختراع، اکتشاف، ابتکار، خلاقیت، نوآوری و...، همه و همه در سایه‌ی انقلاب فرهنگی است. انقلاب فرهنگی، ثمره‌ی خودباوری است و خودباوری، با تفکر و تامل و تحقیق و مطالعه در خویشتن به وجود می‌آید. آینده‌ی کشور اسلامی ما را باید کسانی به دست بگیرند که اهل تفکر، تحقیق و مطالعه باشند. مشکل اساسی کشورهای در حال توسعه، نداشتن روحیه تحقیق و عدم دسترسی به پیشینه تحقیق یا فقدان برنامه تحقیقی است. تحقیق‌های علمی و فرهنگی، تنها راه سازندگی کشور است، گرچه راه طولانی است، ولی صراطِ مستقیم است که انسان را به هدف جهان آفرینش می‌رساند و از هرگونه کجروی حفظ می‌کند.
وی بیان داشت: هر تحقیقی سه مرحله دارد. مرحله اول در هر تحقیق، نیازسنجی است. تحقیق مفید و کاربردی وقتی شکل می‌گیرد که نیاز، مشکل یا مسئله‌ای در بین باشد که حل و فصل آن ضروری به نظر آید. مرحله دوم در تحقیق، دست‌یابی به اطلاعات موجود در موضوع است، یعنی محقق باید به بررسی مستقیم موضوع بپردازد و با مشاهده، تجربه و اندیشه، به موضوع نفوذ کند و حقیقت آن‌را به دست آورد و برای دست‌یابی به اطلاعات موجود، باید قدرت شناسایی منابع مناسب را داشته باشد. قدم سوم در انجام تحقیق، تولید نهایی راه حل و پاسخ سؤال مطرح شده است.
وی به برنامه‌های هفته‌ی پژوهش در کانون اشاره داشت و عنوان کرد: در کانون استان برنامه‌های متنوعی جهت اجرا در این هفته تدارک دیده شده و برای اجرایی شدن برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است که شامل فعالیت‌های متنوع و هدفمند می‌گردد.
از جمله برنامه‌هایی که برای هفته‌ی پژوهش در نظر گرفته شده از این قرار است:
۱. برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مربیان توسط اساتید و پژوهشگران کانون استان
۲.  تقدیر از فعالان حوزه‌ی پژوهش
۳‌. فراخوان پژوهش با موضوع شخصیت‌شناسی ویژه‌ی اعضا 
۴. مصاحبه با پژوهشگران کانونی
۵. اجرای فعالیت‌های علمی و پژوهشی در مراکز استان
۶‌ .برگزاری کارگاه  پژوهشگری برای نوجوانان
۷. تجلیل از افتخارآفرینان علمی و پژوهشی
۸. رونمایی از پژوهش کاربردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =