تعامل مخاطب با قصه‌گو رشته پیوند دهنده است

قصه‌گوی شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌ گویی در یزد گفت: تعامل مخاطب با قصه‌گو انگیزه لازم را برای شروع داستان بر روی صحنه می‌دهد و این عنصر مهم در قصه‌گویی است.

به گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، زهرا اکبری‌نژاد با اشاره به مدت زمان فعالیت خود در زمینه قصه و قصه‌گویی اظهار کرد: من به مدت ۱۴ سال در زمینه قصه‌گویی در استان لرستان و شهرستان خرم‌آباد فعالیت دارم و در تمامی جشنواره‌های برگزار شده در این مدت زمان شرکت کردم و در سال جاری به عنوان تنها نماینده از منطقه جنوب غرب کشور در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان یزد حضور دارم.

وی افزود: در سال جاری در بخش ملی‌ کلاسیک و مدرن با داستانی از مثنوی معنوی که ازسوی خودم بازآفرینی شده و به زبان و گویش لری ارائه شد.

اکبری‌نژاد با اشاره به علت انتخاب قصه مورد نظر خود عنوان کرد: مثنوی یکی از غنی‌ترین متون برای قصه‌گویی است و برای من متون کهن همواره جذاب بوده و تلاش کردم تا کودکان را برای آشنایی و معرفی متون کهن ایرانی تشویق کنم و به همین دلیل داستان‌های انتخابی من از متون کهن ایرانی انتخاب شده‌اند.

این شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ قصه و قصه‌گویی عنوان کرد: قصه برای کودک باید از جذابیت‌های بصری برخوردار باشد و زبان بدن در هنگام بیان داستان مورد توجه قرار گیرد و با توجه به اقتضای سن کودکان، بازی و فعالیت نیز در هنگام بیان داستان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: برای مردمی‌سازی داستان در جامعه باید به این نکته توجه داشت که قصه‌گویی یک فرهنگ دیرینه در ایران است و ما داستان را از پدران و نسل گذشته خود به ارث بردیم و تنها گامی که باید برداریم این است که داستان و قصه‌گویی را به‌روزرسانی کنیم و سعی کنیم از رسانه‌های جمعی و جشنواره‌های این چنینی برای بیان اهمیت قصه و قصه‌گویی و حتی بروزرسانی آن بهره ببریم.

اکبری‌نژاد با بیان اینکه برگزاری جشنواره قصه‌گویی در استان‌های مختلف باعث اشاعه فرهنگ‌های مختلف کشور می‌شود، گفت: باید تلاش شود تا برنامه‌هایی مانند جشنواره‌های قصه‌گویی را در تمامی استان‌های کشور برگزار کنیم تا کودکان هر استان با فرهنگ سایر استان‌های کشور نیز آشنا شوند و درک قصه برای آنها نیز ملموس‌تر باشد.

وی با اشاره به اینکه نسل امروز از نصیحت شنیدن گریزان است، عنوان کرد: در خلال داستان می‌توان انتقال هنرمندانه نصایح را برای کودکان داشت و همین امر باعث می‌شود تا قصه به عنوان مهم‌ترین ابزار برای بیان پند و اندرز به کودکان باشد و این خود مستلزم قصه‌گویی خوب و انتقال مفاهیم تربیتی همراه با داستان و خنده است.

اکبری‌نژاد با اشاره به خاطره‌هایی از اجرای خود در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: در آن جشنواره هنگامی که به صحنه رفتم برای چند ثانیه تمام مطالب را فراموش کردم، اما در میان جمعیت یک خانوم غریبه با نگاه و دستان خود به من می‌گفت که تو می‌توانی و اجرا کن؛ این تعامل مخاطب با من به عنوان قصه‌گو انگیزه لازم را برای شروع داد و این بهترین خاطره برای من شد.

وی در پایان گفت: امیدوارم جشنواره‌های این‌چنینی در کشور بیشتر برگزار شود تا قصه و قصه‌گویی به جایگاه اصلی خود در جامعه برسد.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =