دنیای کودکان ایرانی به پهلوان ایرانی نیاز دارد

قصه‌گوی شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد گفت: کودکان به قهرمان و پهلوان نیاز دارند تا بتوانند الگوسازی را انجام دهند که متاسفانه در این زمینه بسیار نسبت به دنیای غرب ضعیف عمل کردیم.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمیدرضا محمدلو با اشاره به مدت زمان فعالیت خود در زمینه قصه و قصه‌گویی و حضور خود از شهرستان زنجان اظهار کرد: به مدت ۱۲ سال است که در زمینه نقالی فعالیت می‌کنم و به صورت کلی سومین حضور من در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است و در هر سه حضور مقام اول استانی را کسب کردم.

وی افزود: در سال جاری در بخش آیینی‌سنتی بزرگسالان با داستان «فریدون و ضحاک» از کتاب شاهنامه شرکت کردم؛ در این داستان نماد خیر و شر همراه با پرده‌خوانی با سبک حماسی‌روایی و ابزار مخصوص نقالان که «منتشاء» نامیده می‌شود، اجرا می‌شود.

محمدلو با اشاره به اهمیت اشاعه فرهنگ قصه و قصه‌گویی و بیان داستان‌های پهلوان‌محور گفت: کودکان به قهرمان و پهلوان نیاز دارند تا بتوانند الگوسازی را انجام دهند، بنابراین برای قصه گفتن نیاز به قهرمان ساختن است که در این زمنیه بسیار ضعیف کردیم و از سال ۱۳۸۲ تاکنون نبود قهرمان‌سازی در داستان‌های کشور حس می‌شود و این درحالی‌ست که در دنیای غرب مانند «مارول» و «دی سی» هر ۲۳ ثانیه به ساخت قهرمان می‌پردازند و همین باعث شده تا کودکان ایرانی نیز به سراغ قهرمانان غربی بروند و آنان را بشناسند.

این شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی تصریح کرد: برای ساخت قهرمان و رشد صنعت قصه‌گویی باید میراث‌های خام ادبی مانند سیمرغ و گرشاسب، داستان‌هایی که پرداخته نشدند، را انتخاب کرد و برای کودکان قهرمان‌سازی کرد.

وی با اشاره به نقش داستان‌های مصور در شکل‌گیری قوه تخیل کودک گفت: خانواده‌هایی که از نبود وقت برای داستان گفتن گلایه دارند می‌توانند با استفاده از کتاب‌های مصور به بیان داستان برای کودکان خود بپردازند و همین تصاویر موجود در کتاب باعث ساخت داستان در ذهن کودک می‌شود و می‌تواند قوه خلاقیت کودک را پرورش دهد و در قالب بازی‌های کودک به دنیای او ورود پیدا کند.

محمدلو با بیان اینکه فضای قصه‌گویی در استان زنجان بسیار پررنگ است، عنوان کرد: تعداد شرکت‌گنندکان در سال جاری در بخش‌های متعدد بیانگر این است که قصه در این استان نقش مهمی دارد، اما در زمینه انجام کار فرهنگی نباید به همین موارد بسنده کرد و باید بیش از این تلاش شود.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۵۶ قصه‌گو از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =