اجرای طرح کانون مدرسه در مراکز فرهنگی هنری در چهار محال و بختیاری

بیش از۹۷۱۳ هزار کودک و نوجوان در قالب طرح کانون مدرسه از فعالیت های کانون بهره مند می شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان حجت الله آسمند مدیر کل کانون از تعامل اداره کل آموزش و پرورش و کانون در برگزاری طرح کانون مدرسه خبر داد.  
وی در این باره گفت: طرح کانون مدرسه یک فعالیت همتراز با فعالیت های پرورشی است که در راستای تبیین مفاهیم عملی دروس دانش آموزان صورت می گیرد.  
آسمند با اشاره به آموزش غیر مستقیم مطالب هم سو با مطالب آموزشی مدارس افزود: در این طرح مفاهیمی که جنبه اجرای عملی به صورت کاردستی، نقاشی، سفالگری، قصه گویی، نمایش خلاق و... دارند از کتابهای درسی هر کدام از پایه های تحصیلی استخراج شده و در یک حضور یک روزه دانش آموزان در  مراکز کانون توسط مربیان کانون به اجرا در می آیند.   
وی در این باره عنوان کرد: اصلی‌ترین خدمات ما در این طرح، کتاب و کتابخوانی است، اما در حاشیه آن ۶۰ نوع فعالیت پیرامونی قابل ارائه است از قصه‌گویی گرفته تا طراحی، خطاطی، نقاشی، ایده پردازی و نمایشنامه خوانی؛ این‌ها همگی فعالیت‌هایی هستند که در قالب توانمندسازی و پرورش فکر و ذوق  دانش آموز، می‌تواند علاوه بر کمک به شکوفایی استعدادهای آنها، در عین حال در تقویت پایه‌های علمی و پرورشی دانش آموزان موثر باشد.
آسمند در این باره عنوان کرد: شیوه نامه طرح کانون مدرسه در سال جاری با هدف تقویت نقش کار آفرینی در میان کودکان و نوجوانان است و هر مرکزی در کانون، بچه‌های خوب و موفق خود را به عنوان نماینده «کانون مدرسه» معرفی می کند و این کودکان و نوجوانان نمایندگان مراکز در مدارس محسوب می شوند و به عنوان رابط میان مدرسه و کانون  بخشی از فعالیت های کتابخوانی، اطلاع رسانی در مورد مسابقات و پوسترهای فراخوان کانون را بر عهده می گیرند که با این طرح علاوه بر تقویت روحیه ی مسوولیت پذیری در اعضا دانش آموزان می توانند با کنشگری اجتماعی هم آشنا شوند.  
آسمند در این باره گفت: در سال تحصیلی جدید ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی از سرفصل‌هایی است که به معاونت پرورشی مدارس اعلام شده وتعامل یاد شده بر اساساین سرفصل‌  ها طرح و اجرا خواهد شد.
 

وی افزود: هر کدام از این سرفصل‌ها تعریفی دارد؛ در بخش ایمان، هر اقدامی در حوزه نماز انجام شود؛ در بخش امید، برای مدارس در قالب دو روز اردو تعریف شده است، در این دو روز اردو، یک روز می‌تواند به «کانون مدرسه» اختصاص پیدا کند و بچه‌ها را به کانون بیاورند.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: در بخش هویت، هر دانش‌آموز عضو یک تشکل می‌شود و کانون یکی از این تشکل‌هاست و ما باید بتوانیم در این بخش بچه‌ها را عضو کنیم. در بخش نشاط، هر بچه‌ای باید حداقل در یک فعالیت پویشی، جشنواره‌ای و مسابقه‌ای در طول سال شرکت کند و می‌توانیم با معاونت پرورشی صحبت کنیم تا بچه‌ها در جشنواره‌ها و برنامه‌های کانون شرکت کنند.
وی ادامه داد: در بخش خردورزی، جلسه‌ها مربوط به پرسش و پاسخ و نقد و بررسی که با بچه‌ها اتفاق می‌افتد را شامل می‌شود. کانون می‌تواند بحث‌های انجمن‌های ادبی، نقد کتاب و... را جزو فعالیت‌های خردورزی قرار دهد. این خردورزی باید کنشگر باشد
در این طرح ۲۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت در استان مشارکت دارند که در این میان ۶۳  مدرسه با ۹۷۱۳دانش آموز به عنوان مخاطب این طرح در فعالیت های مربوط به طرح کانون مدرسه شرکت خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =