حضور گروه‌های سرود آزاد در جشنواره کانون

جشنواره سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای نخستین بار فرصتی را به‌منظور مقایسه گروه‌های سرود کانون با گروه‌های آزاد فراهم می‌کند.

به گزارش اداره ‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری در مورد برگزاری جشنواره «سرود» و اهداف آن گفت: هدف اصلی جشنواره سرود، فراهم‌سازی بستری مناسب برای رشد و ارتقا کودکان و نوجوانان هنرمند در حوزه سرود، تولید محتوای مناسب، شکل‌گیری و انسجام گروه‌های سرود استانی و ملی کانون است.

مجتبی حاذق افزود: جشنواره سرود بهانه‌ای است برای پرداختن به حوزه‌های محتوایی سرود بصورت جدی‌تر به‌خصوص در استان‌ها.

وی افزود: لزوم تشکیل حداقل یک گروه سرود حرفه‌ای در تمام استان‌ها بر کسی پوشیده نیست. این رویداد هنری گامی مهم است تا گروه‌های کانونی در مقایسه با گروه‌های آزاد خود را محک بزنند و در نتیجه استان‌ها ظرفیت‌های بالقوه سرود را شناخته و برای به فعلیت رسیدن آن تلاش کنند.

حاذق در خصوص نحوه برگزاری و مراحل اجرایی جشنواره بیان کرد: اولین دوره این جشنواره در سال ۹۸ با موضوع «آینده ساختنی است» برای کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال برگزار شد. به خاطر شیوع بیماری کرونا دوره بعدی این جشنواره به تعویق افتاد و امسال دومین دوره جشنواره را در سطح ملی برای همه کودکان و نوجوانان سراسر کشور اعم از کانونی و غیرکانونی، در سنین ۷ تا ۲۲ سال برگزار خواهیم کرد.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون اظهار کرد: این جشنواره دو مرحله استانی و کشوری دارد که پس از برگزاری مرحله استانی، منتخب آثار، به دبیرخانه مرکزی ارسال و پس از داوری تعدادی از آثار انتخاب و وارد مرحله کشوری خواهند شد.

وی تصریح کرد: این دوره دو تفاوت چشم‌گیر با دوره قبلی دارد. در این دوره ما سعی کردیم میزبان همه کودکان و نوجوانان در سراسر کشور باشیم، این درحالی است که دوره قبلی مختص اعضای مراکز کانون بود؛ نکته دیگر اینکه در دومین دوره علاوه بر انتخاب داوران جشنواره، ما یک انتخاب مردمی هم خواهیم داشت. به این صورت که آثار برگزیده پس از انتخاب در فضای مجازی بارگذاری می‌شوند تا مورد داوری و ارزیابی عموم قرار بگیرند. در پایان به اثری که بیشترین آراء مردمی را کسب کند، به عنوان اثر برگزیده بخش مردم، جایزه­ای اهدا خواهد شد.

حاذق در مورد برنامه‌های جانبی جشنواره «سرود» افزود: علاوه بر جشنواره اصلی سرود، ما برنامه‌های جانبی متنوعی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته‌ایم. این برنامه‌ها شامل کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های صمیمانه با داوران و تشریح ملاک­های داوری برای اجراهای بعدی است.

وی ادامه داد: هدف ما این است که فرصتی را فراهم کنیم تا کودکان و نوجوانان بتوانند از تجربه‌های یکدیگر استفاده کرده و ارتباط حرفه‌ای با هم برقرارکنند.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون شعر، کیفیت صدا و اجرا، تنظیم و ترکیب‌بندی و... را از جمله معیارهای ارزیابی سرودهای شرکت‌کننده عنوان کرد.

دبیر اجرایی جشنواره «سرود» در خصوص برنامه­ریزی آینده واحد هنری کانون، برای بچه‌های برگزیده در این جشنواره بیان کرد: با توجه به اینکه زمینه­سازی برای آموزش و ترویج فعالیت سرود در کانون از سال ۹۷ شروع شده، در حال حاضر بیش از ۴۰ گروه سرود فعال در مراکز کانون‌ سراسر کشور داریم. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، یک گروه کر کشوری متشکل از بچه‌های برگزیده داشته باشیم.

مجتبی حاذق در پایان گفت: از همه هنرمندان و علاقه­مندان دعوت می‌کنم که به استعدادهای خود ایمان داشته؛ آثار خلاقانه ‌خود را در این جشنواره به نمایش بگذارند و نوای موسیقی و سرود را در زندگی‌شان جاری سازند. ان‌شاالله جشنواره سرود با حضور مخاطبان هنرمند خود به جشن هنر و اتحاد تبدیل شود. در پایان برای همه شرکت کنندگان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

یادآوری می‌شود مرحله پایانی این جشنواره سال آینده و در یکی از استان‌های منتخب برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =