برگزاری کارگاه نمایش خیمه شب بازی ویژه مربیان کانون هرمزگان

سی وهشتمین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان با حضور سیاوش ستاری رییس یونیما مبارک ایران در مرکز فرهنگی هنری رسالت بندرعباس برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، سیاوش ستاری در ابتدا پیرامون تاریخچه نمایش خیمه شب بازی و پیشینه ی این هنر نمایشی مباحثی را مطرح کرد.سپس نحوه ی ورود این عروسک و چگونگی تاریخچه شکل گیری این هنر عروسکی را در ایران شرح داد.

وی افزود: خیمه‌شب‌بازی را به‌عنوان یکی از اشکال هنر سنتی ایران، در جایی از تاریخ گم کردیم. درواقع یک‌ روزگاری آن شیوه انتقال مهارت‌ها یا آموزش‌هایی که در هنرهای سنتی ما باید رخ می‌داد متوقف شد؛ اینکه شکل سنتی این انتقال که می‌توانست از پدر به فرزند باشد یا استاد به شاگرد، از بین رفت و هنرهای سنتی در شاخه‌های مختلف؛‌ ازجمله همین خیمه‌شب‌بازی نیز محکوم به مرگ شدند. به‌عبارتی مرگ این‌گونه هنرها نه آن‌روزی به‌وقوع پیوست که مردم از آنها استقبال نکردند و نه آن روزی که نمایشگران و هنرمندان این حوزه فوت کردند. مهم‌ترین مقوله در ادامه روند و حیات هنرهای سنتی و بومی، در انتقال آنهاست.

ستاری با اشاره به اینکه هر رویکرد، ایده‌ و تلاشی نیازمند حمایت است تصریح کرد: ما ارگان‌ها و ساختارهایی داریم که وظیفه‌شان حفظ میراث ماندگار ایران‌زمین است و باید کمک کنند تا به هر شکل بیشترین مواجهه بین هنرهای مختلف و مخاطبان رخ دهد. اگر این نگاه حمایتی در ‌عمل به‌درستی و کافی وجود داشته باشد، می‌توان همین امکان باقی‌مانده رنگ‌باخته را تبدیل به میراثی کرد که از یاد نرود.

وی ادامه داد: معتقدم که کثرت برخورد با مخاطب می‌تواند به بقای یک هنر کمک کند و در کنار آن، بحث آموزش و انتقال مهارت‌ها و دانش است که باید برایش راهی متناسب به روز تعریف کرد. هنرهای سنتی از نظر حجم مهارت‌هایی که در آنها وجود دارد، بشدت پیچیده هستند و باید آموزش‌های درستی داشت تا آنچه ادامه می‌یابد، عاری از اصالت و بی‌ریشه نشود. این هنرها به هرحال با حافظه تصویری نسل‌ها پیوند خورده‌اند و نباید با روالی نادرست، سابقه ذهنی مردم را مخدوش و آن نوستالژی و تصویر تاریخی را خراب کرد.

گفتنی است، این دوره از نشست انجمن هنرهای نمایشی با حضور مربیان و کارشناسان علاقمند به هنر خیمه شب بازی در مرکز فرهنگی هنری رسالت بندرعباس با هدف رشد و تقویت انجمن های هنرهای نمایشی مراکز برگزارگردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =