هنرهای قدیمی مانند خوش‌نویسی را حفظ کنیم

داور بخش خوش‌نویسی دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری، کیفیت آثار خوش‌نویسی این دوسالانه را در حد بالا و قابل توجه دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ربابه حسین‌پور داور بخش خوشنویسی نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری درباره کیفیت آثار خوشنویسی در این دوره از دوسالانه تجسمی گفت: آثار رسیده کیفیت خیلی خوبی داشت، مخصوصا در بعضی استان‌ها کیفیت آثار بالا بود.

 وی با بیان اینکه برخی از استان‌ها مانند خراسان رضوی و زنجان آثار بهتری داشتند، افزود: مثلا در استان زنجان هنرجویی شرکت کرده بود که موقع داوری شک کردیم این اثر برای یک نوجوان ۱۰ ساله باشد چون خیلی خوب بود. اما بعد از بررسی متوجه شدیم پدر این نوجوان از کودکی با او خط کار کرده و پیشرفت خوبی داشته است.

حسین‌پور تصریح کرد: کیفیت بالای آثار سبب شد در بررسی آثار بعضی جاها کار برای ما چالش برانگیز و مشکل باشد، به دلیل اینکه نمی‌توانستیم راستی‌آزمایی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کیفیت آثار خیلی خوب بود اما از نظر تعداد، آثار ارسال شده چندان زیاد نبود و در بخش خوش‌نویسی ۴۵۵ اثر به دست ما رسید.

این مربی خوش‌نویسی بیان کرد: در مراکزی که من مشغول به کار هستم عضوهای کودک و نوجوان حضور دارند چون خوش‌نویسی برای اعضایی است که خواندن و نوشتن بدانند. خوشنویسی هنر ادامه‌داری است و با دو سه ترم نتیجه ندارد. در نتیجه طولانی بودن این روند می‌تواند مسیر را خسته کننده جلوه دهد. در اینجا برنامه‌هایی مانند جشنواره و برگزاری مسابقه می‌تواند ادامه‌دار بودن این مسیر را راحت کند و انگیزه بدهد. بچه‌ها باید دیده شوند و تشویق آنها و اینکه مقامی بیاورند باعث می‌شود این مسیر را ادامه دهند.

حسین‌پور اظهار کرد: باید هنرهای قدیمی مانند خوش‌نویسی را حفظ کنیم و این جشنواره‌ها قدرتمندتر از قبل برگزار شود.

وی با اشاره به کتاب کار خوش‌نویسی که در مراکر کانون تدریس می‌شود بیان کرد: به نظرم بهتر است تمام مربی‌های مراکز براساس این کتاب کار جلو بروند و نگاه سلیقه‌ای نباشد. این کار کمک می‌کند آموزش خوش‌نویسی در مراکز با سرفصل‌های مشخص و درست پیش برود، در نتیجه اگر عضوی به مرکز دیگری هم برود مشکلی ندارد.

ربابه حسین‌پور در پایان گفت: لازم است از نوجوان و مربی حمایت شود. الان با وجود ابزارهای ارتباطی وقتی نوجوانی در مراکز است باید با جان و دل او را نگه داریم چون اینها سرمایه‌های آینده هستند. این بچه‌ها باید دیده شوند و خواسته‌هایشان برآورده شود تا بتوانیم آنها را نگه داریم.

نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع «خانواده من، اقلیم من» و با هدف فراهم آوردن زمینه شناسایی و کشف استعدادهای جدید شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان سراسر کشور، ایجاد فضای رقابت سالم بین کودکان و نوجوانان در عرصه‌ی ملی و انگیزه‌بخشی و تشویق اعضای مستعد دی ماه ۱۴۰۲ در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی برگزار شد.

هنرهای قدیمی مانند خوش‌نویسی را حفظ کنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =