به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، فروهرمعدنی، با بیان اینکه نمایشگاه کتاب میتواند منابع فوقالعادهای را برای انتخاب و خرید کتابهای کودک و نوجوان در اختیار کانون قرار دهد، گفت: در این نمایشگاهها، ناشران مختلف آثار جدید خود را عرضه میکنند و طیف گستردهای از کتابها قابل بررسی است.
نمایشگاه کتاب؛ فرصتی برای انتخاب و بررسی آثار کودک و نوجوان
معدنی نمایشگاه کتاب را فرصتی برای تعامل با نویسندگان، تصویرگران و ناشران دانست و افزود: نمایشگاه کتاب به دلیل تنوع گسترده با وجود کتابهای جدید و موارد نایابی که در یک جا گردهم آمده است، برای انتخاب آثار کودک و نوجوان موثر است.
او اظهار داشت: امکان گفتوگو با ناشران، ارتباط و تبادل نظر درباره سیاستهای نشر و کتابهای مورد نیاز، امکان پایش اولیه، دیدن کیفیت و جذابیت بصری کتابها و امکان شناخت سلیقه مخاطب در نمایشگاه فراهم میشود. کارشناسان میتوانند از نزدیک واکنشها و علایق کودکان و نوجوانان را مشاهده کنند.
برخی کتابهای خوب در میان تبلیغ آثار تبلیغاتی نمایشگاه مغفول میماند
به گفته مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون، انتخاب و خرید کتاب از نمایشگاه کتاب آسیبهایی هم دارد زیرا به دلیل محدودیت زمان و موقعیت، امکان بررسی در زمان کم مقدور نیست و محدودیتها و سختیهای موقعیتی مانع از انتخاب درست کتاب میشود.
معدنی با اشاره به اینکه در نمایشگاه به دلیل ماهیت نمایشگاهی و بازاری، امکان انتخابهای اشتباه هم پیش میآید، افزود: برخی کتابهای خوب در میان تبلیغ آثار جذاب و تبلیغاتی نمایشگاه مغفول میماند. در مجموع نمایشگاه کتاب با وجود این چالشها همچنان فرصتی عالی برای توسعه فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان است.
تجهیز کتابخانههای کانون با استفاده از ظرفیت سایر ناشران
او درباره فرآیند تجهیز کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از ظرفیت سایر ناشران بیان کرد: از منظر واحد بررسی شامل چند مرحله کلیدی از جمله فراخوان، ارزیابی محتوایی، خرید و تامین کتاب، توزیع و تجهیز کتابخانهها و پایش و ارزیابی مستمر است.
معدنی با اشاره به مرحله فراخوان یعنی گردآوری و بررسی آثار ارسالی از سوی ناشران در واحد بررسی کتاب، عنوان کرد: ناشران کودک و نوجوان فهرست کتابهای پیشنهادی یا کتابهای منتشر شده خود را به واحد بررسی کتاب ارائه میدهند. این فهرستها شامل آثار جدید، پرفروش و دارای ارزش آموزشی و تربیتی میشود. این واحد ضمن ثبت و پایش اولیه این آثار را در مرحله بررسی کیفی قرار میدهد.
ارزیابی کتابها از جنبههای مختلف
مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون تصریح کرد: کارشناسان واحد بررسی کتابها در ارزیابی محتوایی، کتابها را از نظر کیفیت متن، تناسب با گروه سنی، جذابیت تصویرگری، رعایت اصول تربیتی و آموزشی ومطابقت با نیازهای مخاطبان مراکز تحلیل و بررسی میکنند.
او ادامه داد: نتایج بررسیها در فهرستهای تخصصی و موضوعی و فرمهای خرید طبقهبندی اعلام میشود. علاوه بر این با تکیه بر سنجش میزان استقبال و تأثیرگذاری، برخی آثار نیز از طریق نظرسنجیهای قبلی و بازخورد از مراکز فرهنگی هنری کانون به این فهرست های بررسی و خرید افزوده میشوند.
تلاش برای تجهیز کتابخانههای کانون با کتابهای غنی و متنوع
معدنی با اشاره به مرحله خرید و تأمین کتابها اظهار داشت: پس از تأیید نهایی فرمها، اقدامهای مربوط به تأمین مالی و خرید کتابها از ناشران منتخب انجام میشود. در مرحله توزیع و تجهیز کتابخانهها، کتابهای خریداریشده بر اساس نیاز مراکز مختلف توزیع شده و بهصورت منظم در کتابخانههای کانون جایگذاری میشوند.
به گفته او، در مرحله پایش و ارزیابی مستمر پس از تجهیز کتابخانهها، روند استفاده، میزان استقبال کودکان و تأثیرگذاری محتوای کتابها ارزیابی شده تا در خریدهای آینده لحاظ شود. این فرآیند کمک میکند تا کتابخانههای کانون با بهترین و مناسبترین منابع تجهیز شوند و کودکان و نوجوانان دسترسی به آثار غنی و متنوع داشته باشند
ضرورت دسترسی آسان بچهها به کتابها در سبکهای مختلف
مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان به دلایل مختلفی از جمله تقویت مهارتهای زبانی، افزایش خلاقیت و تفکر انتقادی و توسعه اجتماعی اهمیت زیادی دارد، افزود: تقویت سواد خواندن در کودکان و نوجوانان، سواد خواندن روی مهارت شنیداری-گفتاری-دیداری و نوشتاری تاثیر مثبت دارد که باعث میشود هر فرد از کتابخوانی لذت ببرد و مطالعه تبدیل به عادت در او شود.
معدنی، دسترسی آسان به کتاب در سبکهای مختلف بهگونهای که هر کودک و نوجوان بتواند علاقهمندی خود را پیدا کند و توسعه فرهنگ کتابخوانی در خانواده با توجه به نقش موثر والدین در ترویج فرهنگ کتابخوانی را در ترویج کتابخوانی موثر برشمرد.
معلمان کتابهای جذاب معرفی کنند
او پشتیبانی مدارس و معلمان را راهکار دیگری برای ترویج مطالعه ذکر کرد و افزود: معلمان میتوانند با معرفی کتابهای جذاب و تشویق به خواندن کتابها در کلاسهای درس، نقش مهمی در ترویج کتابخوانی ایفا کنند. آنها همچنین میتوانند برنامههای داستانخوانی و بحث درباره کتابها را در برنامههای آموزشی خود قرار دهند.
مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری خاطرنشان کرد: مسابقهها و چالشهای کتابخوانی میتوانند انگیزهای برای خواندن کتاب ایجاد کند. این برنامهها میتوانند با جوایز و امتیازهای خاص همراه باشند تا جذابیت بیشتری برای شرکتکنندگان داشته باشند.
استفاده از فناوریهای جدید برای توسعه کتابخوانی ضروری است
معدنی معتقد است، استفاده از فناوریهای جدید از جمله برنامههای کاربردی و سکوهای دیجیتال برای کتابخوانی مانند کتابهای صوتی و الکترونیکی میتواند روشی جدید و جذاب برای کتابخوانی باشد، بهویژه برای نوجوانانی که به فناوری علاقه دارند.
او با اشاره به تاثیر ساخت برنامههای تلویزیونی و دیجیتال جذاب در ترویج کتابخوانی بیان کرد: تولید محتواهای تلویزیونی یا دیجیتال که به کتابها و داستانهای محبوب کودکان پرداخته و آنها را به شکلی جذاب و تعاملی ارائه دهند، میتواند باعث ترغیب به خواندن کتابها شود.
تاثیرگذاری مطالعه گروهی در ترویج کتابخوانی
مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون تشویق به مطالعه گروهی را در ترویج کتابخوانی اثرگذار دانست و گفت: تشکیل گروههای مطالعه در مدارس، مساجد و خانهها به کودکان این امکان را میدهد که کتابها را با هم بخوانند و نظرها و دیدگاههای خود را به اشتراک بگذارند. این فعالیت میتواند احساس تعلق به یک گروه اجتماعی را تقویت کرده و انگیزهای برای خواندن بیشتر فراهم کند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برپایی سه غرفه در سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، در سالن شمالی ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی (شبستان)، راهرو ۱۸، غرفه شماره ۵۸۱ و سالن ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) همچنین بخش مجازی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به نشانی book.icfi.ir حضور دارد.
سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار میشود.