به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، مشهد پس از همسایه جنوبی خود، دومین مقصد نزدیک به ۱۰۰ عنوان کتابی است که سال گذشته مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معلمان مدارس استثنایی سراسر کشور آن را تهیه کردند و در جشنواره رویش شرکت دادند تا پس از آن به ۱۲ استان ارسال شود. در این مسیر، استان خراسان جنوبی طی روزهای ۳۰ تیر تا ۷ مرداد ۱۴۰۳ با برپایی نمایشگاههایی در شهرهای بجنورد و قاین این کتابها را به عنوان نخستین میزبان این سفر به نمایش گذاشت.
برپایی نمایشگاه و کتابخوانی کودک نابینا در مشهد
در ادامه، استان خراسان رضوی بهعنوان دومین استان میزبان این آثار، مرکز شماره ۳ کانون مشهد(یکی از ۴۳ مرکز فراگیر کانون در سراسر کشور) را بهعنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتابهای حسی و لمسی انتخاب کرد.
«فراگیر»، عنوانی است که کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برای نامگذاری شماری از مراکزش برگزیده است که در آن، کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه میتوانند در کنار دیگر اعضای مرکز از خدمات فرهنگی کانون بهرهمند شوند.
بر این اساس در آیینی که روز ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ در مرکز شماره ۳ کانون مشهد برگزار شد، با حضور شماری از کودکان و نوجوانان دارای آسیب بینایی، مدیر کل بهزیستی، رئیس آموزش و پرورش استثنائی، معاون مدیرکل کمیته امداد و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی این نمایشگاه بهصورت رسمی گشایش یافت.
در این برنامه علی بیاتی یکی از اعضای نابینای مرکز فراگیر کانون، کتاب «با دُمی شبیه این چیکار میکنی؟» را - که یکی از کتابهای نمایشگاه بود- برای حاضران خواند و معرفی کرد. همچنین مریم فرخفال مربی مرکز شماره ۴ کانون مشهد نیز یک کتاب دیگر این نمایشگاه را با عنوان «یک صفر کله گُنده» قصهگویی کرد.
مهدی برجی، مدیر کل بهزیستی استان در این آیین با ابراز خرسندی از برپایی چنین نمایشگاهی و اظهار امیدواری از این که چنین همافزاییهای بین دستگاهها، اتفاقات مثبتی را رقم بزند، به تمجید از فعالیتهای کانون پرداخت و گفت: کانون همیشه کارهایش خاص بوده است و امیدواریم روزی مدارس از کانون الگو بگیرند و فرصت انتخاب و حضور را برای جامعه هدف -که کودکان با نیازهای ویژه هستند- تسهیل کنند.
محمد مهدی حسینپور مدیر کل کانون استان هم با بیان وظیفه کانون در قبال کودکان با نیازهای ویژه گفت: این نمایشگاه با هدف ارائه خدمات به کودکان با نیازهای ویژه برگزار شده است و امیدواریم فرصتی باشد برای این قشر از مخاطبان تا بتوانند از امکانات کانون در مراکز فراگیر بهرهمند شوند و در کنار سایر کودکان زیست سالمی را تجربه کنند.
در انتهای این آیین نیز تفاهمنامهای برای همکاریهای مشترک بین ادارهکل کانون پرورش فکری و اداره کل بهزیستی خراسان رضوی بهامضا رسید.
نمایشگاه کتابهای حسی و لمسی از ۱۸ تا ۳۰ مرداد(بهجز روزهای تعطیل) از ساعت ۹ تا ۱۱ و ۱۵ تا ۱۷ در مرکز شماره ۳ کانون مشهد واقع در خیابان آیتالله عبادی ۷۱، بعد از چهارراه دوم پذیرای مخاطبان است.
این کتابها آثاری ترکیبی است که بافتاری برجسته دارد و به نابینایان کمک میکند با لمس اشیاء، تصویری ذهنی از آن شئ یا جانوار یا درخت یا هر چیزی در طبیعت بهدست بیاورند و در عین حال در برخی از آنها از خط بریل یا جلوههای تصویری برجسته مانند کتاببازیها یا کتابکاردستیها استفاده میشود.
سفر این کتابها تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۴ ادامه دارد و قرار است پس از خراسان رضوی، بهترتیب استانهای گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، هرمزگان، بوشهر و فارس میزبان این کتابها باشند.
تاثیر بازی بر کودکان با نیازهای ویژه
هم زمان با برپایی نمایشگاه کتابهای حسی و لمسی در مشهد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی برنامههای ویژهای نیز برای آموزش مربیان مراکز توانبخشی بهزیستی و معلمان مدارس استثنایی مشهد تدارک دیده بود.
در نخستین کارگاه آموزشی، صبح روز ۱۹ مرداد ۱۴۰۴، ۳۰ مربی هنری مراکز توانبخشی بهزیستی استان بهصورت حضوری و ۴۰ مربی دیگر بهصورت سایبری در کارگاه آموزشی «بازی و تاثیر آن بر رفتار کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه» شرکت کردند.
مرضیه فیروزکوهی کارشناس فرهنگی کانون استان و مدرس این دوره به طرح موضوعهایی چون تعریف بازی و ویژگیهای یک بازی مناسب، ضرورت بازی، عوامل تاثیرگذار بر بازی، بازیهای مناسب برای کودکان با نیازهای ویژه، انواع بازی و اسباببازی برای طیفهای مختلف توانخواهان و... پرداخت.
چگونه برای کودکان با نیازهای ویژه قصه بگوییم؟
مخاطب دومین کارگاه آموزشی که در حاشیه ویژهبرنامه «سفر کتاب» و برپایی نمایشگاه کتابهای حسی و لمسی، «قصهگویی برای کودکان با نیازهای ویژه» برگزار شد، معلمان مدارس استثنایی مشهد بودند.
محمود خرقانی کارشناس فرهنگی کانون استان و یکی از قصهگویان شاخص جشنوارههای کانون در این نشست که در محل مرکز شماره ۳ کانون مشهد برگزار شد و در آن ۳۰ نفر از معلمان مدارس استثنایی مشهد بهصورت حضوری و شماری دیگر بهصورت سایبری حضور داشتند، موضوعهایی چون استفاده از قصهگویی تصویری، قصهگویی با ابزار، درونمایه قصهها از جمله قصههای فلسفی، طنز، افسانهها و... را مورد بحث و گفتوگو قرار داد.
تولید و خلق قصه، تمرین بیان و متناسبسازی لحن بیان، همچنین نحوه ارتباطگیری با بچههای کمشنوا، ناشنوا و نابینا از جمله فعالیتهای بخش عملی این کارگاه آموزشی بود.
در انتهای کارگاه نیز تعدادی از کتابهای مناسب برای قصهگویی به این گروه مخاطبان معرفی شد.