به گزارش روابط عمومی کانون پروروش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد در آستانهی گفتگویی صمیمانه و امیدبخش با مدیرک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد قرار داریم؛ گفتگویی در قلب یکی از انسانیافتهترین طرحهای فرهنگی استان: «کانون و روستا».
طرحی که نه یک برنامهی اداری، که یک «عهد فرهنگی» است؛ عهدی که با کودکانِ در سایهماندهی روستاها و مناطق دوردست بسته شده تا برایشان از پنجرهی کتاب و خلاقیت، جهانی روشنتر را به ارمغان آورد.
امروز بر آنیم تا از قالب این گفتگو، از اهداف، دستاوردها و تأثیرات این طرح بدانیم و صدای مهربانیهایی باشیم که بیادعا، در دلِ روستاهای کهگیلویه و بویراحمد طنین انداز شدهاند.
رساندن کتاب به روستا؛ رسالتی که از آغاز در خون کانون بود
۱.به عنوان اولین سوال، لطفاً بفرمایید فلسفه و ایدهی اصلی طراحی و راهاندازی طرح «کانون و روستا» در استان ما چیست و چه نیازی بود که این طرح برای پاسخ به آن شکل گرفت؟
کانون از ابتدای شکلگیری یکی از مهترین رسالتهایش رساندن خدمات فرهنگی ، هنری و ادبی به مناطق کم برخوردار و روستایی بوده و در استان ما هم باتوجه به بافت روستایی و عشایری این مهم بیشتر احساس شد، فلذا طرح کانون و روستا تدوین و اجرا شد.
چشمانداز بلند: تحت پوشش قرار دادن تمام روستاهای استان
۲. این طرح در حال حاضر چه گسترهی جغرافیایی را تحت پوشش قرار داده است؟ آیا آمار مشخصی از تعداد روستاهای تحت پوشش، مربیان فعال و کودکان و نوجوانان بهرهمند شده دارید؟
طرح در یکسال گذشته بیش از ۱۵۰ روستا را بجز روستاهای حوزه مراکز سیار تحت پوشش قرار داده و انشالله با همت و جدیت کارشناسان و مربیان این طرح با چشم انداز تمام روستاهای استان طراحی شده و در اینده تحقق پیدا می کند.
مراکز سیار؛ کلید غلبه بر چالشِ کمبود امکانات
۳.مهمترین چالشها و موانع اجرای این طرح در مناطق روستایی و عشایری استان ما چه بوده است؟ (مانند مشکلات دسترسی، نیروی انسانی، امکانات) و چگونه بر این چالشها غلبه کردهاید؟
قطعا کمبود زیر ساختهای وامکانات مهمترین چالش بوده و با سیاستگذاری صورت گرفته از ظرفیت مراکز سیار استان کمک گرفتیم و تا حدودی مشکل حل شده اما نیاز به تجهیزات و خودروهای سیار بیشتری برای خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان عزیز روستایی و عشایری خواهیم داشت.
یک طرح، چهار محور و بیش از ۶۰ فعالیت متنوع
۴. فعالیتهای این طرح معمولاً در چه قالبهایی ارائه میشوند؟ (ایستگاههای سیار فرهنگی-هنری، کتابخانههای پستی در روستاها و ...)
فعالیت ها متناسب به نیازهای مخاطبین در هر بافت و جغرافیا متفاوت هست اما محور های اصلی در چهار قالب ، فرهنگی ، هنری ، ادبی و فناورانه ارائه خدمت می شود که این محور ها بالغ بر ۶۰ فعالیت اجرایی در آنها دیده شده است.
مردمیسازی فرهنگ؛ همدلی مدرسه، مردم و کانون در روستاها
۵. آیا از مشارکت نیروهای بومی و ظرفیتهای خود روستاها (مانند معلمان، دهیاریها یا والدین علاقهمند) در اجرای هرچه بهتر این طرح استفاده میشود؟
بله در کانون رویکرد مردمیسازی و استفاده از حلقه های میانی و مردمی همواره جز سیاستها بود و از این رهگذر خدمات ارزنده دریافت و اتفاقات میمونی رقم خورد است کانون خودش را جدا از مردم و مدرسه نمیداند و درکنار این عزیزان توانسته در روستاها خالق اتفاقات بسیار خوبی باشد.
کشف استعدادهای درخشان در جغرافیای محرومیت
۶. به نظر شما تأثیرگذاری این طرح بر کودکان و نوجوانان روستایی، به ویژه در حوزههای پرورشی و رشد خلاقیت، در مقایسه با کودکان شهری چگونه بوده است؟ آیا مورد یا خاطرهی خاصی از این تأثیرات دارید که برایمان تعریف کنید؟
خوب در خصوص تفاوت بین در سبک شهری و روستایی شاید نشود ارزیابی دقیق داشت اساسا خلاقیت فردی هست و مربیان ما گزارشهای خیلی امیدبخشی از توانمندیهای کودکان و نوجوانان مناطق روستایی داشتهاند و ما در بازدیدهای میدانی نیز شاهد این ظرفیتها بودهایم.
کتاب، قلب تپندهی همه فعالیتهای کانون در روستا
۷. نقش کتاب و کتابخوانی به عنوان محوریترین فعالیت کانون، در طرح «کانون و روستا» چگونه تعریف شده است؟ چگونه کودکان را با دنیای کتاب پیوند میزنید؟
کتاب، محور همه فعالیت هست و کتابخوانی مهمترین مسیر در توسعه فردی و قدرت حل مساله و توان تصمیم است .تنوع کتاب متناسب با نیاز و علایق مخاطبان بینظیر بوده و این ظرفیتیست که میتواند به نیاز جامعه هدف پاسخ دهد.
اولویت با دنیای واقعی؛ تولید محتوای دیجیتال در حین حرکت
۸. برای تداوم و توسعهی این طرح در آینده چه چشمانداز و برنامهریزیهایی دارید؟ آیا برنامهای برای استفاده از فناوریهای جدید (مثل پادکست، اپلیکیشنهای آموزشی) در کنار روشهای سنتی دارید؟
تمرکز کانون بر فعالیتهای میدانی و دنیای واقعی است اما درصورت نیاز حتما در این حوزه ورود قوی خواهیم داشت البته حالا هم تولید محتوای چند رسانهای در کانون صورت می گیرد.
سهگام طلایی کانون: شناسایی، آموزش و جهتدهی به استعدادها
۹. آیا طرح «کانون و روستا» توانسته است استعدادهای درخشان و نوجوانان مستعدی را در مناطق محروم شناسایی کند؟ سرنوشت این استعدادها چه شده است؟
بله در این زمینه اتفاقات خوبی رخ داده و کانون در سه گام ؛شناسی ، آموزش و جهت دهی پای کار کودکان و نوجوانان است.
عدالت فرهنگی؛ آرمانی که با هم افزایی محقق میشود
۱۰. به عنوان سوال پایانی، از دیدگاه شما، اجرای چنین طرحهایی چقدر در تحقق عدالت فرهنگی و ایجاد فرصتهای برابر برای تمام کودکان ایران عزیز، فارغ از جغرافیای زندگیشان، موثر است؟
همه دستگاهها فرهنگی باید هم افزایی داشته باشند برای تحقق عدالت در کشور کانون هم در این زمینه اقدامات خوبی داشته است و در استان نیز به این امر نزدیک هستیم اما به معنای توقف نیست و باید بیش از پیش برای خدمت رسانی حداکثری تلاش کنیم.