به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون نشست هماندیشی و بررسی اولیه زمینههای همکاری مشترک به میزبانی شبکه علوم آزمایشگاهی کشور ظهر روز یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی نانو در طبقه فوقانی سالن خلیج فارس نمایشگاههای بینالمللی تهران، برگزار شد.
هر دو طرف در این نشست بر توسعه عدالت آموزشی علمی و تقویت تفکر حل مسئله در کودکان و نوجوانان تاکید کرده و اقدام کانون پرورش فکری را برای تاسیس کانون علوم و فناوریهای نوین به عنوان پلی تخصصی میان مراکز پیشرفته علمی و بیان آن به زبان کودکانه عنوان کردند.
فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست ، با اشاره به قدمت ۶۰ ساله کانون و مخاطب ۴.۵ میلیون نفری آن، دارا بودن ۱۰۵۱ مرکز فرهنگی،هنری و مراکز تخصصی علوم تاکید کرد که کانون پیش از این در حوزه فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی و در برخی استانها در حوزه برنامههای علمی فعالیت داشت و طی دو سال گذشته با رویکردی تحولی و تخصصی، فعالیتهای علمی خود را زیر چتر «کافنا» گسترش داده است و در حال حاضر حدود شش حوزه تخصصی از بیست حوزهای که برنامهریزی شده بود را راهاندازی کرده تصریح کرد: «وظیفه اصلی ما، ایجاد علاقهمندی و پرورش تفکر علمی و حل مسئله در کودکان و نوجوانان و آموزش سطحی اما دقیق علوم است.»
این مقام مسئول از بسترسازی برای گسترش متنهای تخصصی علمی حوزه کودک سخن گفته و افزود: ما به دنبال آن هستیم که اگر کودکان و نوجوانان استعدادی زمینه علمی دارند شناسایی و حمایت کنیم.
او افزود: «ما بستر غیررسمی را برای کاربرد عملی آموختههای نظام رسمی آموزش و پرورش فراهم میکنیم و سال گذشته توانستیم رتبه اول کشور را در ترویج علم کسب کنیم.»
فلاح ادامه داد: در بخش علوم آزمایشگاهی نگاه کلان ما این است که بچهها مواد، مواد نو ترکیب، مواد عالی و کانیها را بشناسند و کم کم آزمایشهای ساده را تجربه کنند.
معاون فرهنگی کانون گفت: کانون علوم و فناوریهای نوین ایران یک مجموعه نوپاست و ما متواضعانه از مجموعههای علمی کشور در حوزههای محتلف درخواست کردهایم ما را به عنوان برش تخصصی بخش کودک پذیرفته و از این مجموعه حمایت کنند که خوشبختانه در این زمینه همکاریهای خوبی با سازمان فضایی ایران و موسسه رویان و دیگر نهادهای علمی داشتهایم که خوشبختانه مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گرفته است و برگزاری نشست لابراتکنولوژی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی با استقبال اعضا روبرو شده است.
او ادامه داد: مجموعههای علمی و دانشگاهی تخصصی فعالیت میکنند اما ما ادبیات و زبان کودک را بلدیم و میتوانیم به خوبی این مفاهیم را به کودکان و نوجوانان منتقل کنیم.
فلاح با اشاره به مسابقهها و ابتکارها و اختراعها گفت: خوشبختانه کودکان و نوجوانان ما توانستهاند عنوانهای زیادی کسب کنند که نامگذاری برخی سیارکهایی که کودکان و نوجوانان کشف کردهاند به نام خود آنها در مجامع بینالمللی و چاپ مقالههای علمی نوجوانان ما در نشریههای مطرح جهانی، تفاهمنامه همکاری با سازمان هوا و فضا و حضور ۱۳۰ هزار نفر در برنامههای حوزه نجوم، از موفقیتهای کانون در این زمینه است.
این مقام مسئول با اشاره به این که کانون به دنبال نفع اقتصادی در این زمینه نبوده و نیست گفت: بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهم است و متاسفانه کسی سراغ ساحت تربیت علمی نرفته است و ما در کانون سعی کردهایم در این حوزه پیشرو باشیم.

مصطفی پردلی، رئیس کانون علوم و فناوریهای نوین ایران(کافنا) با اشاره به نگاه خاص رهبر معظم انقلاب به حوزه علوم و فناوری و سند تحول آموزش و پرورش و اساسنامه کانون به شش حوزه تخصصی فعال در کانون از جمله نجوم، روباتیک، هوش مصنوعی، سلولهای بنیادی و علوم آزمایشگاهی اشاره کرده و مهمترین ماموریت جاری را عدالت آموزشی دانست.
او افزود: «مراکز سیار کانون پیشگام این امر هستند و با مراجعه به مناطق کمبرخوردار، امکانات علمی را به دورترین نقاط کشور میبرند».

امیر یونسیان مدیر و مجتبی نسب معاون شبکه آزمایشگاهی کشور نیز با استقبال از این همکاری، بر اهمیت آموزش علمی به مقطع ابتدایی و لزوم سادهسازی زبان علم برای کودکان تاکید کردند.

طرحهای کلیدی برای همکاری دوجانبه
مسئولان شبکه آزمایشگاهی کشور ضمن تمجید از ظرفیت کانون در امر تربیت علمی، آمادگی خود را برای تنظیم و امضای یک تفاهمنامه همکاری راهبردی اعلام کردند که شامل آموزش و توانمندسازی مربیان کانون برای آموزشهای تخصصی آزمایشگاهی، تجهیز مراکز سیار کانون به وسایل آزمایشگاهی متناسب با سن کودک و نوجوان، استفاده کانون از ظرفیت مراکز آزمایشگاهی بزرگ کشور و اجرای برنامههایی چون بازدید علمی کودکان و نوجوانان و مربیان کانون از مراکز صنعتی و پژوهشی و برگزاری مسابقههای علمی مانند المپیک فناورانه حوزه آزمایش بود.

