از ربات تا موشک‌های دست‌ساز؛ تجربه علمی کودکان در غرفه‌های کانون علوم

در سومین روز نمایشگاه هفته ترویج علم، نمایندگان کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران از استان‌های  قم، گیلان و یزد با فعالیت‌های عملی و جذاب در حوزه‌های هوافضا، رباتیک و مهندسی خلاقیت، دانش‌آموزان را با علوم نوین آشنا کردند و انگیزه علمی آن‌ها را افزایش دادند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در چهاردهمین نمایشگاه ترویج علم، غرفه‌های کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران (کافنا) با ارائه کارگاه‌های عملی در حوزه‌های هوافضا، رباتیک، آزمایش‌های علمی، مهندسی خلاقیت و تفکر منطقی، تجربه‌ای جذاب و آموزشی برای دانش‌آموزان فراهم کردند.

سیدمحمد محبی‌بصیر، مربی مرکز شماره ۶ کانون قم، گفت: هدف این برنامه، ارتقای خلاقیت و مهارت‌های عملی دانش‌آموزان و آشنایی آن‌ها با اصول پرواز و ساخت ابزارهای هوافضایی بود. حتی دانش‌آموزانی با دانش اولیه کم، توانستند با تمرین عملی تجربه‌های ارزشمندی کسب کنند.

فعالیت‌های مستمر و سابقه کانون

صغری قامتی‌مقدم، کارشناس فرهنگی و رابط علمی کانون استان گیلان، درباره سابقه فعالیت کانون گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیش از پنجاه سال تجربه در حوزه‌های فرهنگی، هنری و علمی، برنامه‌های متنوعی برای کودکان ۶ تا ۸ سال ارائه می‌دهد.

او افزود: در بخش علمی، کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران (کافنا) برنامه‌هایی در حوزه هوش مصنوعی، رباتیک و سازه‌های علمی برگزار می‌کند و اعضای کانون در مسابقه‌های کشوری و بین‌المللی موفق به کسب مقام شده‌اند.

از ربات تا موشک‌های دست‌ساز؛ تجربه علمی کودکان در غرفه‌های کانون علوم

غرفه رباتیک؛ تجربه عملی و جذاب

محمدحسین کارگر، مدیرگروه رباتیک کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران نیز، گفت: برنامه‌ریزی شروع آموزش‌های متمرکز مبتنی چارچوب‌های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوان انجام شده و به‌زودی کلاس‌های کافنا در این زمینه آغاز خواهد شد. آموزش‌ها شامل سه حوزه مکانیک، الکترونیک و برنامه‌نویسی است و دانش‌آموزان پس از گذراندن مراحل، قادر به ساخت و برنامه‌ریزی سازه‌های مکاترونیکی هستند.

معرفی رشته‌های نوین پژوهش دانش‌آموزی

پارسا یوسف‌پور، از اعضای فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، اظهار داشت: هدف نمایشگاه معرفی رشته‌های نوین پژوهش دانش‌آموزی شامل هوش مصنوعی، رباتیک، آزمایشگاه شیمی و مهندسی خلاقیت بود. دانش‌آموزان پس از مشاهده فعالیت‌ها، مشتاق شدند مسیر آموزشی خود را در این رشته‌ها ادامه دهند.

او افزود: کافنا با اجرای برنامه‌های علمی، جایگاه علمی کانون پرورش فکری را تقویت کرده و فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان را ارتقا داده است.

چهاردهمین نمایشگاه ترویج علم در آبان ۱۴۰۴ با حضور کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران و استقبال کودکان و نوجوانان مدارس تهران روز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ پایان یافت.

از ربات تا موشک‌های دست‌ساز؛ تجربه علمی کودکان در غرفه‌های کانون علوم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha