به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور ببنالملل کانون، فضای دانشگاه، رفتوآمد دانشجویان و حضور پرشور دانشآموزان، نمایشگاه را به صحنهای زنده و پویا برای تبادل تجربههای علمی تبدیل کرده بود. ترکیبی از خاطرات گذشته دانشجویان قدیمی و چشمانداز آینده برای دانشآموزان، پیوندی الهامبخش میان نسلها ایجاد کرده بود.
در این میان، حضور فعال کانون علوم و فناوریهای نوین ایران (کافنا) جلوهای ویژه به نمایشگاه بخشید. شور و اشتیاق مربیان و کارشناسان کانون—که گاه حتی از یاد میبردند وقت استراحت یا ناهار فرا رسیده—نشانی از جدیت آنها در انتقال تجربه و آموختهها به نسل جوان بود. برخورد گرم و آموزشی مربیان موجب شده بود بازدیدکنندگان نهتنها تماشاگر، بلکه مشارکتکنندهای فعال در تجربههای علمی باشند.
آشنایی با علوم کاربردی به زبان ساده
فرزانه ایرانپاک، کارشناس کانون علوم و فناوریهای نوین ایران، حضور کافنا را فرصتی برای معرفی بعد علمی کانون دانست؛ بعدی که به گفته او کمتر شناخته شده بود. او تأکید کرد: یکی از محورهای مهم فعالیت کانون، آشنا کردن نسل جدید با علوم کاربردی به زبان ساده است. رشتههایی مانند روباتیک و مهندسی مکانیک در قالب کارگاهها و نمایشگاهها به کودکان معرفی میشوند تا مفاهیم پیچیده علمی با بیانی ساده و قابل فهم در ذهن آنان نهادینه شود.
او افزود که این آموزشها تنها مفاهیم علمی را روشنتر نمیکند، بلکه به رشد تفکر خلاق و تقویت مهارت حل مسئله در دانشآموزان کمک میکند. به باور ایران پاک، نمایشگاه امسال فرصتی بود تا خانوادهها و بازدیدکنندگان با ظرفیتهای علمی کانون، که معمولاً زیر سایه فعالیتهای فرهنگی و هنری آن قرار میگرفت، بیشتر آشنا شوند.
ضرورت روزآمدسازی آموزش علوم
مینا انصاری، دبیر قطب کشوری زیستفناوری دانشآموزی، نیز از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود. او با ۲۲ سال سابقه فعالیت در پژوهشسراهای دانشآموزی، حضور کافنا در این رویداد را «بسیار ارزشمند» توصیف کرد و گفت: با سرعت رشد علوم و فناوریهای نوین، نظام آموزشی ناچار است دانشآموزان را برای آینده آماده کند. کاری که کانون علوم و فناوریهای نوین بهخوبی آغاز کرده است.
انصاری ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، دانشآموزان بیشتری فرصت حضور در چنین نمایشگاههایی را داشته باشند.
تجربه علمی از نگاه دانشآموزان
در میان بازدیدکنندگان، گفتوگو با دو دانشآموز، مهربان گلعلیزاده و راحیل بوالحسنی -دانشآموزان پایه دهم و یازدهم- روایتی روشن از اثرگذاری نمایشگاه ارائه میداد. آنها گفتند که تاکنون علوم مختلف را تنها در قالب تئوری خوانده بودند و این نمایشگاه نخستین تجربه عملی آنها بود.
غرفه رباتیک بیش از همه توجهشان را جلب کرده بود. هر دو که به رشته معماری علاقهمندند، تأکید کردند این نمایشگاه میتواند مسیر آینده تحصیلیشان را روشنتر کند؛ نگاهی که بین بسیاری از مخاطبان دیده میشد.
ثبت عکسهای یادگاری کنار مربیان و رباتها، یکی از جذابترین بخشهای تجربه بازدیدکنندگان بود. تصاویری که قرار است سالها بعد در گالری تلفنهای همراه به یادگار بماند؛ نشانی از یک روز علمی متفاوت که به همت کافنا و در دانشگاه تهران رقم خورد.

قدردانی از فعالیتهای کافنا در هفته ترویج علم
در آیین پایانی بیستوششمین جایزه ترویج علم، مدیرعامل کانون از آغاز همکاریهای جدید کانون علوم و فناوریهای نوین با انجمن ترویج علم ایران خبر داد و اعلام کرد: از سال آینده جایزه ملی کافنا در حوزه ترویج علم به مجموعه جوایز اصلی هفته ترویج علم افزوده میشود؛ جایزهای ویژه کودکان و نوجوانان خلاق و فعال در عرصه ترویج علم.

در همین آیین که روز ۲۲ آبان ۱۴۰۴ در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نیز به پاس فعالیتهای مؤثر کانون علوم و فناوریهای نوین ایران (کافنا) در هفته ترویج علم، با دریافت لوح قدردانی مورد تجلیل قرار گرفت.
