کد خبر: 218285
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
روز ادبیات کودک پاس‌داشت روز ملی حقوق کودکان است

برگزاری برنامه‌هایی برای بزرگ‌داشت روز ملی ادبیات کودک ونوجوان در ایران در واقع پاس‌داشت روز ملی حقوق کودک است، حقوقی که بخش مهمی از آن به ادبیات بازمی‌گردد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حمید نوایی لواسانی دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در گردهم‌آیی سراسری کارشناسان روابط عمومی کانون با اشاره به این که تا امروز روزی به این نام نداشته ایم تاکید کرد روز 18 تیر از امسال نتیجه‌ی یک سال فعالیت دست‌اندرکاران این عرصه را بازتاب می‌دهد و لازم است این برنامه را جدی بگیریم و برای اطلاع رسانی آن در رسانه‌های جمعی کوشش کنیم.
وی انتشار کتاب‌های مناسب را برای کودکان ونوجوانان وظیفه کانون و دیگر ناشران و نهادهای تربیتی دانست و خاطر نشان کرد اگر به‌لحاظ ادبی فضا غنی نشود هویت‌یابی دچار مشکل خواهد شد و بچه‌ها در دوران جوانی دیگر نمی‌توانند هویت خود را حفظ کنند.
جانشین معاون تولید کانون که در مشهد سخن می‌گفت حضور و تلاش همه‌‌ی نهادها و ناشران برای برگزاری هرچه بهتر این برنامه‌ها را با اهمیت دانست و تصریح کرد وقتی می‌توانیم روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را پاس بداریم که کودکان با همه فرهنگ‌ها، ادبیات ویژه‌ی خود را داشته باشند و تنوع و سلیقه‌های مختلف حفظ شود. ادبیات پایتخت نشین ادبیات ملی نیست و به درد کودکان همه‌ی نقاط کشور نمی‌خورد. باید در رشد ادبیات کودک عدالت به خرج دهیم.
حمید نوایی با اشاره به این‌که نزدیک به 300 ناشر کودک ونوجوان در سراسر کشور دارای مجوز نشر هستند و با طرح این سوال‌ها که « این همه ناشر کودک کجا هستند؟ چرا وارد عرصه نمی‌شوند؟ و آن‌ها تا چه میزان کانون را می‌شناسند و با آن رابطه‌ دارند؟» تاکید کرد اگر همه چیز به پایتخت ختم شود آن‌گاه به درستی از همه‌ی ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نکرده‌ایم. به نظر من در زمینه‌ی عدم تمرکزگرایی در تولید محصولات فرهنگی، مشکلی در کشور وجود دارد چرا که هویت و فرهنگ اقوام مختلف در ادبیات دیده نمی‌شود.
وی در ادامه عدم تمرکزگرایی را یکی از سیاست‌های اصلی معاونت تولید کانون دانست و گفت: در انتشارات کانون با انتشار کتاب‌های خودمان، همچنین در امور سینمایی و سرگرمی‌های سازنده و موسیقی و حتی استدیو صدا به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت‌های استانی هستیم و از این آثار حمایت می‌کنیم چرا که مایلیم تولید فرهنگی از حالت یک سویه خارج شود و شاهد ورود نگاه‌های متنوع به این آثار باشیم آثاری که نیازهای مختلف در آن دیده شود.
 وی همچنین از روند برگزاری شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان که طی روزهای 14 تا 18 تیر در تهران برگزار می‌شود و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این رویداد فرهنگی گزارشی ارایه کرد و گفت امسال برنامه‌های جنبی گسترده‌ای پیش‌بینی شده که ابعاد کار را پررنگ و جذاب خواهد کرد.
نوایی برپایی نمایشگاه آثار و کتاب‌های برگزیده و برتر ناشران و برگزاری چند نشست تخصصی را از جمله این برنامه‌ها برشمرد.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل: روز ملی ادبیات کودک مبارک است؛ اطلاع رسانی کنید
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قبل از صحبت‌های جانشین معاون تولید کانون با اشاره به این موضوع که 18 تیر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت ادبیات کودک ونوجوان ثبت شده است، این امر را اقدامی بسیار مبارک دانست و از کارشناسان روابط عمومی کانون خواست که برای اطلاع رسانی این رویداد در سراسر کشور تلاش کنند.
محسن حموله تاکید کرد که در این زمینه با توجه به تعامل خوب کانون با رسانه‌های جمعی، انتظار می‌رود سطح این اطلاع رسانی آن‌چنان گسترده شود که خانواده‌ها و تمامی نهادها، ناشران و دست‌اندرکاران عرصه‌ی ادبیات کودک ونوجوان در این رویداد فرهنگی مشارکت کنند.
وی ادامه داد: جشنواره کتاب کودک که هر دو سال یک بار برگزار می‌شد اکنون با نظر مدیرعامل کانون به جشنواره‌ای یک ساله تبدیل شده است و در این بخش نیز روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا این رویداد بزرگ فرهنگی به خوبی اطلاع رسانی شود.
توجه به معرفی تولیدات جدید کانون در مراکز، توجه به برگزاری نشست‌های دو پنجره و رونمایی از آثار تولیدی با همکاری روابط عمومی در استان‌ها از جمله پیشنهادهای مدیر روابط عمومی و امور بین الملل در این گردهم‌آیی بود که در یکی از سالن‌های آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.