استفاده از برنامه‌های کانون، حق کودکان ایران است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های جمعی گفت که در توسعه‌ی مراکز کانون عدالت در پوشش جغرافیایی و افزایش توانمندی‌های کیفی مراکز مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده نخستین بار بود که پس از انتصاب به عنوان مدیرعامل کانون با خبرنگاران رسانه‌های جمعی گفت‌وگو می‌کرد و به همین دلیل از آنان خواست که کانون را در ارتباط بیشتر با مخاطبان و افکار عمومی یاری دهند.
وی یادآور شد که کانون داری 890 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌ پستی در سطح کشور است اما عدالت اقتضا می‌کند که علاوه بر کودکان و نوجوانان مناطق برخوردار، دیگر دانش‌آموزان ایرانی نیز از توسعه‌ی کمی مراکز به ویژه در مناطق روستایی و محروم بهره‌مند شوند.
حاجیان‌زاده در عین حال خاطر نشان کرد که توسعه کمی مراکز کانون سیاست راهبردی نظام است اما این توسعه بدون توانمندسازی کیفی مراکز صورت نمی‌گیرد.
بخشی از این دغدغه‌ی مدیرعامل کانون برای ارتباط با مخاطبانی که به گفته‌ی وی شمار آنان بیش از 12 میلیون نفر است به تلاش بیشتر برای ورود کانون و تولیداتش به مدارس کشور باز‌ می‌گشت.
وی یادآور شد که مقام معظم رهبری و وزیر آموزش و پرورش بر حضور و ورود بیشتر کانون به مدارس تاکید داشتند و در این زمینه برنامه‌ها و طرح‌هایی در کانون وجود دارد که بر مبنای کارشناسی اجرا خواهد شد.
حاجیان‌زاده البته گفت کانون از امکانات و منابع محدودی برخوردار است و تلاش می‌کند تا حد ممکن به ایده‌ی «روز بدون کیف» وزارت آموزش و پرورش کمک کند اما ابتدا ممکن است مربیان کانون به مدارس بروند و بعد از آن دانش‌آموزان نیز می‌توانند از فعالیت‌های مراکز کانون استفاده کنند.
وی توضیح داد که وجود معلمان توانمند و فضاسازی مناسب برای حضور مربیان در مدارس ضروری است و پس از مدتی که معلمان با این شیوه‌ها آشنا شدند بدون تردید مربیان کانون تنها به عنوان یک ناظر به مدارس خواهند رفت.
مدیرعامل کانون در همین حال گفت که رسانه‌ها می‌توانند کانون را بیشتر در معرض افکار عمومی قرار دهند تا از این راه بچه‌های علاقه‌مند و مستعد بتوانند استعدادهای خود را با حضور در این مرکز شناسایی کنند.
حاجیان‌زاده در تشریح دیدگاه‌ها و سیاست‌های مدیریت جدید کانون یادآور شد این مدیریت مبتنی بر کارشناسی دقیق خواهد بود و در این مسیر هسته‌های فکری و شوراهای کارشناسی کانون در حال شکل‌گیری است از جمله ‌این شوراها شورای سیاست‌گذاری تولید است که به گفته‌ی وی تا چند هفته‌ی دیگر کار خود را آغاز می‌کند.
ارتقا و انسجام‌بخشی تولیدات و محتوای آن‌ها در قالب یک نگاه کلان و یک نقشه‌ی جامع راهبردی‌، بررسی نیازهای فرهنگی کودکان و نوجوانان، توجه به تولید پیوست‌های فرهنگی از قبیل کتاب، فیلم، تئاتر، اسباب‌بازی و دیگر محصولات در کنار یک‌دیگر توجه بیشتر به فعالان دولتی و غیر دولتی حوزه‌ی کودک ونوجوان و حمایت از آن‌ها، استفاده از نیروهای جوان در کانون، توجه به کادرسازی با استفاده از اعضای کانون، حفظ برنامه‌ها و پروژه‌های خوب کانون از جمله رمان نوجوان و کیفت‌بخشی و انسجام بخشی‌به آن، توجه به ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی در تولیدات و کتاب‌های آموزشی کانون زبان و راه‌اندازی بخش آموزش زبان فارسی در کانون زبان از جمله راهبردها، سیاست‌ها و خبرهای جدیدی بود که مدیرعامل کانون در این نشست به آن‌ها اشاره کرد.
او تاکید کرد که کانون رقیب بخش‌های دولتی و خصوصی نیست و در عین توجه به تولید فاخر، تلاش می‌کند از فعالان این عرصه حمایت کند.
حاجیان‌زاده در این نشست از توجه بیشتر کانون به حوزه‌های سینما و تئاتر هم خبر داد و گفت که در سال‌های پیش آن‌گونه که به حوزه‌ی ادبیات و کتاب در کانون توجه شده است حوزه‌ی سینما از آن رشد کافی برخوردار نبوده و در حال طراحی برنامه‌هایی برای تولید فاخر آثار سینمایی مانند گذشته در کانون هستیم.
مدیرعامل کانون در بخش دیگری از این نشست به سوال‌های خبرنگاران در باره‌ی ادامه تولید عروسک‌های دارا و سارا از سوی کانون پاسخ گفت و این بحث را در دو محور تولید و پیوست‌های فرهنگی مورد تحلیل قرار داد.
به گفته‌ی وی بحث عرضه‌ی پیوست‌های فرهنگی با عنایت به تاکیدهای مقام معظم رهبری مانند فیلم، تئاتر و کتاب و دیگر محصولات فرهنگی در کنار این عروسک‌ها و دیگر عروسک‌های کانون به باور او از اهمیت بیشتری نسبت به ساخت عروسک برخوردار است.
حاجیان‌زاده تاکید کرد تولید این عروسک‌ها در ایران و حمایت کانون از تولید ملی اهمیت زیادی دارد اما باید کاری کنیم که تولیدات داخلی با کیفیت مناسبی عرضه شود و من نمونه‌های اولیه را به تولیدکنندگان بازگردانده‌ام تا این عروسک ها با کیفیت بالاتری ارایه شود و تا زمان تایید نمونه‌ها از سوی ما، تولید انبوه صورت نخواهد گرفت.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی راه‌اندازی مراکز فراگیر برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه توضیح داد که 5 مرکز فراگیر کانون در تهران در حال حاضر به این کودکان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی خدماتی را ارایه می‌دهند اما درصدد توسعه این مراکز در تمامی استان‌های کشور هستیم.
مدیرعامل کانون هم‌چنین به سوال یک خبرنگار که از او درباره‌ی فعالیت‌های مرکز ملی تئاتر برای کودکان و نوجوانان ایران (استیژ) پاسخ داد و گفت این مرکز همچنان به کار خود ادامه می‌دهد ولی نحوه ارتباط ساختاری این بخش با حوزه‌های تخصصی در کانون به عنوان یک موضوع داخلی در حال کارشناسی است.
حاجیان‌زاده در همین حال از تغییر زمان برگزاری جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان از اسفند 1392 به اردیبهشت 1393 نیز خبر داد.
وی تنوع فعالیت‌های کانون را ویژگی خاص این نهاد فرهنگی دانست و گفت موازی کاری با دیگر نهادها در مورد کانون مصداق ندارد چرا که ما از مخاطبان خاص خود برخوردار هستیم و هریک از نهادهای فرهنگی دیگر هم بخشی از این مخاطبان را پوشش می‌دهند.
این نشست صبح روز 8 بهمن 1392 در آستانه‌ی سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد و حاجیان‌زاده به عنوان مسوول کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر برنامه‌های این کمیته را نیز برای جشن‌های پیروزی انقلاب تشریح کرد.