تدارک گسترده کمیته کودک ونوجوان ستاد دهه فجر برای جشن‌های انقلاب

مسوول کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در نشستی مطبوعاتی تاکید کرد که برنامه‌های سالگرد پیروزی انقلاب برای این گروه سنی باید جذاب و شادی‌آفرین باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده صبح روز 8 بهمن 1392 و در آستانه‌ی سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب به خبرنگاران رسانه‌های جمعی گفت که اعضای این کمیته برنامه‌های گسترده‌ای را برای معرفی ارزش‌های انقلاب به کودکان و نوجوانان تدارک دیده‌اند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این که نسل جدید درک مستقیمی از وقایع انقلاب ندارد یادآور شد که برنامه‌های دهه‌فجر اگر در قالب‌های جذاب و شیرین ارایه شود این ارزش‌ها سینه به سینه و نسل به نسل منتقل خواهد شد.
وی توضیح داد که علاوه بر کانون، معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی، معاونت فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان پژوهش و انتشارات مدرسه، گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما، گروه کودک شبکه پنج سیما و گروه ایران و خانواده رادیو ایران، در این کمتیه عضویت دارند.
حاجیان‌زاده در تشریح برنامه‌های کانون خاطرنشان کرد که این برنامه‌ها در دو سطح ملی و استانی برگزار می‌شود و ابتدا روز نهم بهمن تعدادی از اعضا و مربیان و کارکنان کانون استان‌های تهران و البرز به مزار حضرت امام خمینی(ره) می‌روند و با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق می‌کنند.
به گفته‌ی وی 7 مرکز کانون در سراسر کشور شامل مراکز فرهنگی‌هنری ثابت مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد، بندرگز در استان گلستان و شماره دو نهاوند در استان همدان همچنین کتاب‌خانه سیار روستایی اسفراین در خراسان شمالی و «دهدشت» و «سی‌سخت» و «گچساران» در استان کهگیلویه و بویر احمد در ایام دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.
برگزاری مسابقه ‌اینترنتی آیات پیروزی در سایت مسابقه‌های اینترنتی کانون، انتشار پوستر کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی برگزاری هفتمین جشنواره فیلم کودکان برای کودکان طی روزهای 29 و 30 بهمن در قزوین، داوری یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در مازندران، رونمایی از دو بازی رایانه‌ای «عمو نوروز و رویای آدم برفی» و «گوسفندان بازی‌گوش»، برپایی هفته‌ی دوستی کودکان ایران و بلغارستان در شهر صوفیه توسط کانون و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از 9 تا 14 بهمن از جمله برنامه‌های ستادی کانون در این ایام است که مدیرعامل کانون به آن اشاره کرد.
وی همچنین از برپایی برنامه‌ها و جشن‌های متنوعی در این روزها در مرکز آفرینش های فرهنگی، هنری کانون تهران برای کودکان و نوجوانان، برپایی نمایشگاه کتاب‌های انقلابی در این مرکز، حرکت تریلی سیار کانون به حاشیه شهرهای استان‌های تهران، سمنان و خراسان رضوی و اجرای دو نمایش با عنوان‌های قصه امروز ما به کارگردانی مهدی قلعه و هفت خوان رستم به کارگردانی علی‌اکبر حلیمی همچنین اجرای دو تئاتر خاله مرجان و خروس و کلوچه دارچینی به کارگردانی مریم کاظمی در مرکز تئاتر کانون تهران خبر داد.
رییس کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی حضور کانون در سه بازار فیلم فیلم فجر تهران، کلرموند فراند فرانسه و بازار بین‌المللی فیلم چک را نیز از دیگر برنامه‌های کانون در دهه فجر انقلاب اسلامی برشمرد.
در کانون زبان ایران برای زبان‌آموزان و در استان‌های کشور نیز برنامه‌های شاد و متنوعی در مراکز کانون در نظر گرفته شده است و اعضا و مربیان کانون علاوه بر برگزاری جشن‌های باشکوه انقلاب، در راهپیمایی روز 22 بهمن نیز در شهرهای خود شرکت می‌کنند.
حاجیان‌زاده در ادامه برنامه‌های دیگر اعضای کمیته را نیز تشریح کرد که برگزاری نمایشگاهی از دست‌آوردهای مربیان و کودکان در ارتباط با موضوع انقلاب، برگزاری مسابقه و نمایشگاه نقاشی با موضوع دهه فجر و ورود امام خمینی‌(ره) به کشور و پیروزی انقلاب، اجرای برنامه پرواز بادبادک‌ها با حضور کودکان مهدهای کودک در پارک‌ها و فضای عمومی از جمله برنامه‌های معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی بود.
به گفته‌ی وی در معاونت فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز برنامه‌هایی مانند برگزاری نشست و سخنرانی در مورد انقلاب اسلامی توسط روحانیون در خوابگاه‌های دانش‌آموزی کمیته امداد امام خمینی(ره) ، برپایی نمایشگاه عکس با موضوع انقلاب، برگزاری مسابقه‌ روزنامه‌نویسی، نقاشی و نوشتن متن ادبی با موضوع انقلاب اسلامی در کانون‌های تربیتی کمیته امداد در شهرهای مختلف، تهیه و تنظیم مقاله و یادداشت با موضوع دهه فجر، انقلاب اسلامی و نقش رهبری و چاپ این مطالب در مجله‌ دانش‌آموزی تجلی امید که برای دانش‌آموزان نوجوان مورد حمایت کمیته امداد منتشر می‌شود پیش‌بینی شده است.
رییس کمیته کودک ونوجوان ستاد دهه فجر هم‌چنین به برنامه‌های انتشارات مدرسه نیز اشاره کرد و گفت تجدید چاپ و توزیع کتاب‌های مرتبط با زندگی و سیره معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و همچنین سایر شخصیت‌های مرتبط با انقلاب اسلامی در مجموعه "چلچراغ" به صورت ویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان، اطلاع رسانی تازه‌های نشر و کتاب‌های مرتبط با انقلاب اسلامی و معارف دینی برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و خانواده‌های آنان، برگزاری جشنواره فروش تولیدات در فروشگاه مرکزی و نمایندگی‌های موسسه در سراسر کشور، اجرای طرح ملی تجهیز و تأمین کتاب‌های مورد نیاز کتاب‌خانه‌های کلاسی و آموزشگاهی با تسهیلات ویژه و برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش به صورت همزمان با ایام دهه فجر از جمله‌ی این برنامه‌ها ‌است.
حاجیان‌زاده هم‌چنین توضیح داد که گروه کودک شبکه پنج سیما نیز به اجرای ویژه برنامه‌های زنده جشن انقلاب از 12 تا 22 بهمن، پخش پلاتوهای زنده نمایشی با حضور بازیگران، مجریان و عروسک‌های محبوب کودکان در برنامه رنگین کمان، پخش سرود و کلیپ‌های مربوط به انقلاب و ورود حضرت امام خمینی(ره) به کشور در سال 1357 با مشارکت کودکان، پخش انیمیشن‌های انقلابی برای قصه‌پردازی رویدادهای انقلاب متناسب با گروه سنی کودکان و برپایی ایستگاه‌های خبری در مسیرهای راهپیمایی 22 بهمن با حضور هنرمندان و مجریان حوزه کودک و نوجوان صدا و سیما خواهد پرداخت.
وی توضیح داد که گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما نیز ویژه ‌برنامه‌هایی مربوط به شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و نقش نوجوانان در تحقق اهداف انقلاب و برنامه‌هایی برای تبیین نقش فعال نوجوانان در پیروزی انقلاب و آگاهی بخشی به نوجوانان درخصوص حفظ دست‌آوردهای انقلاب اسلامی تدارک دیده است.
به گفته‌ی حاجیان‌زاده در گروه ایران و خانواده رادیو ایران برنامه‌هایی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامی‌داشت ایام دهه مبارک فجر و آشنایی کودکان و نوجوانان با رویدادهای دوران انقلاب، برنامه‌های ویژه‌ای تهیه شده است که به صورت روزانه از رادیو پخش خواهد شد.
نشست خبری رییس کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر صبح روز 8 بهمن 1392 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد.


 متن کامل گزارش برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی

جمع‌آوری، تهیه و تنظیم گزارش از : سیده معصومه دلارستاقی