اولین دوره مسابقات رباتیک و نمایش «فرار گوسفندی»

به مناسبت آغاز جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان اقدام به برگزاری اولین دوره مسابقه «رباتیک» و اجرای نمایش «فرار گوسفندی» کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌‌‌‌‌‌‌‌‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، مسعود گنجعلیخان‌حاکمی مدیر‌کل کانون استان کرمان در مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات رباتیک ضمن تبریک آغاز دهه مبارک فجر، گفت: نخستین دوره مسابقات استانی رباتیک ویژه کودک و نوجوان با حضور 60 شرکت کننده در مرکز فرهنگی هنری کانون شماره 2 کانون کرمان برگزار شد.
مسوول کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر استان کرمان ایجاد محیطی علمی و رقابتی، ارتقای علم رباتیک و ایجاد انگیزه، شور و نشاط و تحرک علمی در بین اعضای مراکز کانون را از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این مسابقات عنوان کرد.
وی با بیان این‌که اولین دوره مسابقات استانی رباتیک در سه بخشِ ربات مهد، ویژه نونهالان 3 تا 7 سال، ربات جنگ‌‌جو، ویژه کودکان و نوجوانان 7 تا 15 سال و ربات نمایشی ویژه شرکت کنندگان آزاد برگزار شد، افزود: خوشبختانه این مسابقات با استقبال چشم‌گیر کودکان و نوجوانان همراه بود و 60 شرکت کننده در قالب 40 گروه با یک‌دیگر به رقابت پرداختند.
مدیر کل کانون پرورش فکری کرمان با اشاره به این‌که، رباتیک یک فعالیت علمی نوپا در کانون است تصریح کرد: به زودی این فعالیت به جمع فعالیت‌های تمامی مراکز فرهنگی‌هنری کانون در کرمان افزوده خواهد شد تا با حضور بیشتر کودکان و نوجوانان در این مراکز در زمینه پرورش خلاقیت و استعدادهای علمی آن‌ها نیز تمامی تلاش خود را به کار گیریم.
گنجعلیخان‌حاکمی ضمن قدردانی از تلاش‌های گروه رباتیک و مرکز فرهنگی‌هنری کانون شماره 2 کرمان در برگزاری این مسابقات گفت: اگر‌چه نخستین دوره این مسابقات با ضعف‌هایی همراه بود، اما استقبال چشمگیر کودکان و نوجوانان از این مسابقه‌ها بیانگر این است که آن‌ها به چنین فعالیت‌های نو نیازمند هستند و می‌توان با تقویت نقاط قوت، بر کیفیت این مسابقات افزود.
هم‌چنین امین‌علی مولایی مسوول گروه رباتیک کرمان نیز با بیان این‌که گروه رباتیک یک نهاد نوپا در کرمان است، اظهار داشت: تلاش ما بر این است تا با برگزاری مسابقات منسجم علاوه بر آشنایی کودکان و نوجوانان با این فعالیت جذاب علمی، فعالیت رباتیک را در بین کودکان و نوجوانان نهادینه کنیم.
‌مولایی از اعتماد و حمایت مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برگزاری این مسابقات قدردانی کرد و گفت: هدف اصلی در این فعالیت پرورش و افزایش خلاقیت در بین کودکان و نوجوانان است و حتی اگر والدین در ساخت ربات‌ها به فرزندان خود کمک کرده باشند، برگزاری چنین مسابقاتی باعث ایجاد انگیزه، فکر و ایده‌های تازه در بین کودکان و نوجوانان خواهد شد تا با تلاش بیشتر دست به ابتکار‌های نو بزنند.
وی هم‌چنین با بیان این‌که دومین دوره مسابقات رباتیک در شهریور سال آینده برگزار خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: با تقویت این فعالیت در مراکز فرهنگی‌هنری کانون، کودکان و نوجوانان بیشتری در این مسابقات حضور یابند.
بر اساس این گزارش، طی یک روز رقابت شرکت‌کنندگان اولین دوره مسابقات استانی رباتیک در کرمان، در بخش ربات مهد، «میعاد بیت‌الهی» با ربات ماشینی، «امیرمهدی تقوی» با تانک جنگی و «فاطیما باقرزاده» با جنگجو، به ترتیب عنوان‌های اول تا سوم این بخش را از آن خود کردند.
هم‌چنین «ابوالفضل ارجمندکیا»، «علی رضایی و محمد مهدی نقوی» با ربات تکتاز، «حسین کارگر» با کارمانیا و «روح‌الله آذرخش» با کورکودیل عنوان‌های برگزیده اول تا سوم را در بخش ربات‌های جنگ‌جو بدست آوردند.
در همین حال جایزه اول تا سوم ربات‌های نمایشی به ترتیب به «امیرحسین عرب‌پور»، «امیرحسین مولایی» و «کیان خواجه‌ابراهیم‌پور» اهدا شد.
نخستین دوره مسابقات استانی رباتیک دهم بهمن با همکاری کانون کرمان، صنایع رباتیک آزاد، گروه رباتیک و بهزیستی کرمان، در مرکز فرهنگی هنری کانون شماره 2 کرمان برگزار شد و با اهدای لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی از برگزیدگان این مسابقه تجلیل شد.

اجرای نمایش «فرار گوسفندی» در کانون کرمان
در ایام خجسته دهه فجر نمایش کودک «فرار گوسفندی» به کارگردانی ایمان تاج‌سلیمان در سالن سینمای کانون کرمان به روی صحنه می‌رود.
این نمایش با نگاهی به نمایش‌نامه «سگ و گله» نوشته‌ی سعید قلندری توسط مژده ناظمی نوشته شده است و کارگردانی آن را ایمان‌ تاج‌سلیمان مربی فرهنگی کانون شماره 5 کرمان برعهده دارد.
در این نمایش، مهدیه فخاری، امیرکمساری، میلاد ثمره‌افشار، مونا فارسی، وحید مقتدری، عاطفه اسلام‌کیش و سحر یزدی به ایفای نقش می‌پردازند و پدرام ظروفچی موسیقی آن را بر عهده دارد.
اجرای نمایش کودک " فرار گوسفندی" از 12 بهمن در دو نوبت از ساعت 8:30 و10 صبح در سالن سینمای اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان آغاز می‌شود و تا بیست و یکم بهمن ادامه خواهد داشت.
در همین حال، مدارس و مهدهای کودک کرمان می‌توانند برای هماهنگی و ذخیره جا با شماره تلفن 3224070- 0341 تماس بگیرند.
گفتنی است، نمایش «فرار گوسفندی» سومین کار تولید شده توسط خانه دایمی تئاتر آفتاب است و پیش از این دو نمایش کودک و نوجوان با عنوان «مبارک و چهار صندوق شادی» به کارگردانی امیر کمساری و «مبارک و دلقک سینمایی» به کارگردانی ایمان تاج‌سلیمان تولید و به روی صحنه رفته است.
خانه دایمی تئاتر آفتاب نهادی خودگردان است که از سال 1391 به همت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و گروه‌های آزاد تئاتر کودک در کرمان راه‌اندازی شده است.