«یخی که عاشق خورشید شد»، سفیر دوستی کودکان ایرانی در جام جهانی برزیل

کتاب «یخی که عاشق خورشید شد» سفیر دوستی کودکان و نوجوانان ایرانی در بیستمین دوره‌ی جام جهانی فوتبال در کشور برزیل خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این کتاب ویژه‌ی کودکان، در هنگامه‌ی برپایی این رویداد بزرگ ورزشی و با همکاری سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف و فدراسیون و اعضای تیم ملی فوتبال به بچه‌های برزیلی اهدا خواهد شد.
نسخه‌ی پرتغالی این کتاب روز دوشنبه 12 خرداد و در آستانه‌ی سفر تیم ملی به برزیل با حضور برخی مسوولان ورزشی و نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده در پروژه‌ی انتشار این کتاب رونمایی می‌شود.
«یخی که عاشق خورشید شد» اثری است از رضا موزونی با تصویرگری میثم موسوی که شرح عشق یک قطعه یخ به خورشید و استمرار آن را از زمستانی سرد تا بهاری گرم روایت می‌کند.
درون ‌مایه‌ی این اثر پیام‌آور مهربانی و دوستی و محبت است و در بخشی از آن قطعه یخ زیر لب می‌گوید: «چه فایده که زندگی کنی و کسی را دوست نداشته باشی؟ چه فایده که کسی را دوست داشته باشی؛ ولی نگاهش نکنی.»
نسخه‌ی پرتغالی این کتاب نیز با همکاری موسسه فرهنگی‌هنری اندیشه شرق، وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور خارجه، فدراسیون فوتبال و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به برزیل ارسال می‌شود و هم‌زمان با تمرین‌ها و بازی‌های تیم ملی در چهارچوب این رقابت‌ها به کودکان و نوجوانان برزیلی اهدا خواهد شد.
بر اساس این گزارش در پشت جلد این کتاب به زبان پرتغالی(زبان رایج مردم برزیل) خطاب به کودکان این کشور نوشته شده است: «دوست خوبم! می‌دانم داری به چی فکر می‌کنی. من هم به تو فکر می‌کنم و به خورشید که وسط آسمان به دنیا لبخند می‌زند. حالا که از هم دوریم و نمی‌توانیم دست همدیگر را بگیریم، بیا به هم خیلی فکر کنیم.»
این گزارش می‌افزاید رونمایی از نسخه‌ی برزیلی این کتاب ساعت 10 صبح روز دوشنبه 12 خرداد 1393 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود و قرار است در آن علاوه بر مدیرعامل کانون، مسوولانی از وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده در این پروژه نیز حضور داشته باشند.
کانون همچنین از طریق وزارت خارجه از سفیر برزیل در تهران نیز جهت شرکت در این آیین دعوت کرده است در عین حال احتمال حضور مسوولان فدراسیون فوتبال و تعدادی از فوتبالیست‌های ایرانی جا‌م‌های جهانی گذشته نیز وجود دارد.
این کتاب در حالی از سوی کانون پرورش فکری و گروه کودک و نوجوان فانوس دریایی وابسته به موسسه فرهنگی‌هنری ‏اندیشه شرق در یک همکاری مشترک و به زبان پرتغالی منتشر شده است که پیشتر نسخه‌ی اسپانیایی آن نیز انتشار یافته بود.