کلید تشویق کودکان به مطالعه، از طریق قصه و قصه گویی است

«رضا موزونی» مدیر کل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه ، به مناسبت سالروز ادبیات کودکان و نوجوانان ، به تبیین فرهنگ مطالعه و جایگاه این امر مهم در بین کودکان، نوجوانان و خانواده ها پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، مدیر کل کانون استان در گفتگوی رادیو و تلویزیونی ، به تشریح جایگاه فرهنگ مطالعه در کانون پرورش فکری و نهاد خانواده پرداخت.

«رضا موزونی» مدیر کل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه دراین گفتگوی رادیو و تلویزیونی ، ضمن تبریک سالروز ادبیات کودکان ونوجوانان به عموم اهالی قلم وعلاقمندان به مطالعه، به علت نامگذاری چنین روزی نیز اشاره کرد.

«موزونی» با بیان اینکه سالروز وفات نویسنده ی خوب کودکان ایران مرحوم «مهدی آذری یزدی» نویسنده ی کتاب های زیبای «قصه های خوب برای بچه های خوب» بهانه ای  است تا متولیان قلم ،والدین ، مربیان و علاقمندان به ادبیات و مخصوصا ادبیات کودکان و نوجوانان توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

مدیر کل کانون استان در پاسخ به پرسشی در رابطه با اینکه خانوده ها درچه سنی فرزندان خود را باقصه ها وکتاب ها آشنا سازند؟ نیز گفت :

اولین آشنایی کودکان  و بخصوص خردسالان با دنیای ادبیات از طریق قصه ها شروع می شود. قصه ها دنیای تخیل را به روی بچه ها باز می کنند.

ورود به دنیای تخیلات از طریق مادربزرگ ها و پدربزرگ ها میسر می شود.کودکان با دنیای قصه ها با صدای گرم مادر و دردامن او آشنا می شوند و آن قصه ها را می شنوند.

وی به شیوه ی شنیداری کودکان در دوران خردسالی اشاره کرد و گفت: بچه ها تکرار راخیلی دوست دارند. به همین دلیل بچه ها در دوران خردسالی از مادرشان می خواهند که دوباره قصه های گفته شده را برایشان بازگو کنند. و این امر، به خاطر لذتی است که از شنیدن قصه می برند.

   معمولا نیز قصه های کوتاه برای آنان از جذابیت بیشتری برخوردار است. قصه هایی که با انگشت دستان انجام می پذیرد،در ذهن آنان ماندگار می شود.

آغاز و کلید تشویق بچه ها به کتاب و مطالعه ، از طریق قصه و قصه گویی است.

«موزونی» در پاسخ به اینکه چگونه و از چه سنی می توان کودکان را به مطالعه تشویق کرد، گفت: محدوه  ی سنی اصلا مدنظر نیست. در همان آغاز تولد که گوش های کودک می شنود، می تواند تشویق به مطالعه و بذراین تشویق در ذهن کودک کاشته شود.

لالایی های زیبای مادر به عنوان اولین بذرهای این امر مهم محسوب می شود. حتی همین لبخندهای مادر و ارتباط حسی او با کودک می تواند در تقویت عاطفه میان کودک و مادر موثر باشد. عنصر اصلی ادبیات، عاطفه است.

وی همچنین افزود: ما می بینیم که کودکانی که پدر و مادرشان با قصه ها، شعرهای کودک و چیستانها ارتباط دارند، و این امور را به وسیله ی بازی و روش های غیرمستقیم به کودکانشان انتقال می دهند، ذهن این گونه از کودکان آماده ی پذیرش مطالب جدید می شود. و این امور، وقتی که کودکان بخواهند کتاب بخوانند، بسیار موثر است.

مدیر کل کانون استان در پاسخ به اینکه آیا فرهنگ مطالعه و استفاده از این امر دردنیای مجازی می تواند برای کودکان مفید باشد یا نه؟ تصریح کرد:فضای امروز، شرایطش فرق کرده و دنیای مجازی ، بچه ها را احاطه کرده است.

بچه ها علاقمند به دنیای مجازی هستند. ما در کانون پرورش فکری فرصت هایی را ایجاد کرده ایم  که ضمن اینکه بچه ها از این فضای مجازی لذت ببرند، در این سایت ها با همراهی پدر و مادر ، کتاب های تصویری را نیز بخوانند.

اما باید بدانیم که هیچ چیز، جای ارتباط چهره به چهره را نمی گیرد. جای صدای زنده و گرم مادر و مربی  را نخواهد گرفت.

«موزونی» در رابطه با اینکه چه کتاب هایی برای کودکان مناسب است و خانواده ها در خرید کتاب برای کودکان باید چه معیارهایی را رعایت کنند،نیزگفت: نکته ی مهمی که باید بدانیم این است که رفتارهای خاموش والدین، بیشترین تاثیر را بر بچه ها دارد.

وی افزود: گروههای سنی که معرفی شده است بدین شرح است: «الف»: قبل ازدبستان «ب» : اول، دوم و سوم دبستان «ج»: چهارم، پنجم و ششم دبستان «د»: راهنمایی  «ه»: دبیرستان

هر چه سن کودکان بیشتر می شود، سطرها، کلمات، جملات، و...باید قابل هضم باشد. واژه ها دور از ذهن نباشد. طول سطرها زیاد نباشد که کودک سر در گم شود.

برای کودکان خردسال، قبل از سن رفتن به مدرسه ،کتاب ها باید تصویری باشد.تصویرها نیز باید گویا و با استفاده از رنگ های شاد باشد.ضمن اینکه قطع های مختلفی برای کتلاب ها در سنین خردسالی و کودکی وجوددارد. کتاب برای خردسالان محورش بیشتر، تصویری است.حتما باید با کمک پدر و مادر این کتاب ها مطالعه شود.

بعضی ازکتاب ها سه بعدی اند.

هر چه از سن کودکی به نوجوانی نزدیک می شویم، باید تصاویر جای خود را به محتوا بدهند و محتوا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل کانون استان در زمینه  ی استفاده از فناوری های جدید و نوین و استفاده ی بهینه از این علوم نیز گفت: موبایل و ابزارهای ارتباطی این چنینی ،دنیای ما را متاثر از خودشان کرده اند. اگر چه این وسایل، وسایل ارتباطی هستند، اما استفاده ی بد و ناصحیح ازآنها، ارتباط میان کودکان و خانوده ها را از بین می برد.

یادمان نرود که مادربزرگ ها، با آن صدای زیبا، قشنگ، لطیف و استفاده از مکث ها و حرکات مختلف چهره هایشان که در بیان قصه ها داشته و دارند،کودکان را بیشتر به سوی خود جذب می کنند.مادران نیز ، همین گونه هستند.

بهترین قصه گویی ها،در طرز نگاه و حرکات چهره ها و دست های مادربزرگ ها، وقتی که قصه می گویند، تجلی پیدا می کند.