کد خبر: 235309
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
هفته ملی کودک در مراکز فرهنگی هنری کانون خراسان جنوبی

روزهای هفته ملی کودک برای کودکان مراکز فرهنگی هنری خراسان جنوبی روزهای پر خاطره ای بود که سرشار از شادی نشاط، آرامش و امید بود.

مرکز فرهنگی هنری فردوس:
هم‌زمان با روز جهانی کودک، ‌«جشن کودکی‌ام» با حضور کودکان در مرکز فرهنگی هنری فردوس برگزار شد و نغمه شادی با رایحه کودکی در فضای کانون پیچید.
در ادامه سرود "کودک من » توسط اعضا (میثم براتی، مهدی صنعتی و مهدی یوسفی) ، نمایش میکروب خاخان خان توسط (مینو ترابی، فاطمه امینی، انسیه دادگر محبوب عاطفه ریاحی، زهرا جوان) اجرا شد.
خوانش بیانیه روز جهانی کودک، اجرای مسابقات شاد از دیگر برنامه های «جشن کودکی‌ام» بود.
در عین حال به دلیل تقارن هفته ملی کودک با دهه ولایت به منظور تقویت باورهای دینی مذهبی کودکان ، نمایشگاه ماکت‌های سفالی که توسط اعضا ساخته شده بود، به نمایش درآمد.
در این نمایشگاه، واقعه‌ی غدیر خم، جنگ صفین، ایمان آوردن حضرت علی (ع)، صحنه ی پیوند ازدواج حضرت علی (ع) و شهادت حضرت علی (ع) در مسجد به صورت ماکت در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.
جمعی از مسوولین شهرستان فردوس نیز از این نمایشگاه بازدید کردند.
حضور مربیان هنری، فرهنگی در مدرسه سما از دیگر برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون فردوس بود.
در این برنامه مربیان در محیط مدرسه دو کارگاه خوش‌نویسی و سفال برگزار کردند و شرکت کنندگان با موضوع آزاد در این کارگاه‌ها شرکت کردند.
هم‌چنین جمعی از اعضا با همراهی مربیان از موزه مردم شناسی، امام زادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم و مسجد جامع مدرسه علیا، آب انبار و حوض سیدی شهرستان فردوس بازدید کردند.
 
مرکز فرهنگی هنری نهبندان:
هم‌زمان با فرا رسیدن روز جهانی کودک جمعی از اعضای مرکز فرهنگی هنری نهبندان هم‌پای دیگر کودکان نهبندانی در مراسم راه‌پیمایی روز جهانی کودک شرکت کردند و خواسته‌ها و آرزوهایشان را در قالب شعار بیان کردند.
برگزاری جشن روز جهانی کودک با مشارکت آموزش و پرورش ، بهزیستی، میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، هلال احمر از دیگر برنامه های کانون نهبندان بود.
در این جشن که با حضور جمعی از مسوولین نهبندان برگزار شد، علاوه بر خوانش بیانیه روز جهانی کودک، اجرای سرود، مسابقات متنوع، آثار هنری و ادبی اعضای کانون هم‌چون: کتاب آب نبات صورتی مجموعه آثار ادبی سه سالانه اعضا ، کارت نقاشی‌های اعضا، کارت پستال‌های آثار نقاشی برگزیده، کاغذ کادو های نقاشی اعضا معرفی شد.
در ادامه روزهای هفته ملی کودک، جمعی از اعضای مرکز فرهنگی هنری نهبندان از کارگاه هنرهای دستی شهرشان بازدید کردند و از نزدیک با مراحل بافت حوله‌ها و سفره‌های نخی آشنا شدند و در پایان مشاهدات خود را به صورت نقاشی بر صفحه سفید کاغذ ثبت کردند.
همچنین با برگزاری کارگاه عروسک‌های خلاق با دورریختنی‌ها در مدرسه دخترانه ریحانه ، کودکان در کارگاه عروسک سازی شرکت کردند و در پایان نمایشگاهی از آثار ساخته شده ، برگزار کردند .
 
مرکز فرهنگی هنری قاین:
هم‌زمان با گرامی‌داشت روز جهانی کودک با حضور حسین شرافتی راد فرماندار و رضایی مدیر آموزش و پرورش قاین زنگ« سلام من کودکم» به صورت نمادین نواخته شد .
در همین حال با حضور جمعی از اعضا ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قاین ،دانش آموزان دبستان ادیب، کودکان شهرستان قاینات جشن روز جهانی کودک برگزار شد. خوانش بیانیه روز جهانی کودک، اجرای برنامه‌های شاد مانند شعر خوانی ، سرود و بازی از جمله برنامه‌های این جشن بود.
در ادامه‌ی هفته‌ی ملی کودک جمعی از اعضای موفق و مربیان مرکز فرهنگی هنری قاین به دیدار فرماندار شهرستان قاینات رفتند.
حسین شرافتی ضمن تبریک روز جهانی کودک و تقدیر و تشکر از فعالیت‌های در خور تحسین کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان قاین و کسب دیپلم‌های افتخاربین المللی اعضا ی کانون در زمینه‌ی نقاشی اظهار داشت : این هفته فرصت مناسبی است تا افراد مسوول و بزرگ‌سالان کودکان را در راستای احقاق حقوق خود یاری رسانند و این نیز وظیفه سنگینی است که بایستی همه به آن توجه نماییم.
فرماندار قاینات در ادامه با اشاره به این‌که آینده از آن کودکان و نوجوانان امروز است، بیان داشت: در جهان امروز بالاترین و بهترین تولید برای کشورهایی که بخواهند حرف اول را در دنیا داشته باشند؛ مستلزم تولید فکر نو و ایده است که این امر به خوبی ضرورت توجه به خلاقیت و پرورش آن در کودکان و نوجوانان می باشد. زیرا خلاقیت موهبتی است که در تمام انسان‌‌ها بالقوه موجود است اما ظهور و گسترش آن مستلزم شرایط مناسب است که بایستی مسوولین امر زمینه بروز آن را برای آینده سازان این مملکت و نظام فراهم نمایند.
شرافتی راد در ادامه گفت : کودکان و نوجوانانی که در کانون رشد می کنند شخصیت آنان متفاوت تر است و چندین گام جلوتر از نظر علمی و نوآوری هستند. خروجی کانون قاین زبان زد بوده است و نمونه‌هایی که ما امروز شاهد هستیم، خروجی‌های کانون پرورش فکری شهرستان هستند که رتبه‌های کشوری و بین المللی را کسب کرده‌اند که لازمه‌ی آن تلاش مربیان و خانواده‌هاست کانون رسالتش نخبه‌پروری است وما وقتی خیلی از برترین‌ها در کنکور و ورزش را رصد می کنیم پی می‌بریم که زمینه شکوفایی استعدادهایشان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده که افتخارات شهرستان و خانواده هستند.
وی با بیان این‌که کودکان و نوجوانان به عنوان آسیب پذیرترین گروه جامعه که در معرض هجوم مستقیم و غیر مستقیم انواع تهاجمات فرنگی و جنگ نرم دشمنان قرار می‌گیرند تصریح کرد: یکی از مراکزی که می تواند نقش مهم، اثربخش و تأثیر گذاری در خنثی نمودن توطئه های دشمنان داشته باشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
شرافتی‌راد ضمن تقدیر ازچاپ آثار هنری اعضا به صورت کارت پستال و کاغذ کادو افزود : این‌که هنر، یک کودک بهینه مصرف شود قابل تقدیر است وکانون پرورش فکری خراسان جنوبی یکی از بهترین پاسخ‌ها و ایده‌ها به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص با تولید ملی و اقتصاد مقاومتی ، تهاجم فرهنگی را خنثی نماییم،را ارائه نموده است .
کودکان و نوجوانانی که در این دیدار حضور داشتند به نمایندگی از سایر کودکان و نوجوانان شهرستان به بیان نظرات و خواسته‌های خودپرداختند و فرماندار قاینات در پاسخ به خواسته های آنان گفت: پیشنهاداتی که ارایه کردید به حق و برای ما ارزشمند است. نیازهای اساسی کودکان در شهرستان باعث رشد سالم جامعه می‌گردد که از سوی ما مسوولین و مدیران باید پیگیری شود.
وی در پاسخ به درخواست اعضا و مسوول مرکز جهت راه اندازی مرکز شماره 2 توجه ویژه به راه اندازی مرکز شماره 2 و تصویب بودجه در برنامه ششم توسعه را در اولویت کاری خود قرار خواهدداد تا این نیاز کودکان ونوجوانان شهرستان قاینات عملیاتی گردد .
گفتنی است: درابتدای این مراسم نمونه‌ای از ابتکارات و خلاقیت‌های هنری کودکان و نوجوانان شهرستان قاینات توسط یکی از کودکان خلاق به فرماندار تقدیم شد.
هم‌چنین زهرا صیفی در دیدار اعضا با فرماندار شهرستان قاینات از ثبت بیش از 13 هزار جلد کتاب متناسب با کودکان ونوجوانان در مرکز قاین خبر داد و افزود: در حال حاضر 2280 نفر کودک و نوجوان در مرکز فرهنگی هنری کانون قاین عضو می‌باشند و این مرکز با هدف ترویج و توسعه‌ی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و پرورش توان‌مندیها ، استعدادها و خلاقیت‌های کودکان ونوجوانان شهرستان در زمینه‌های مختلف فرهنگی ، هنری و ادبی خدمات متنوعی ارایه می‌کند که در سال‌های متوالی شاهد درخشش آنان در عرصه‌های استانی ، کشوری و بین‌المللی بوده‌ایم.
دیدار اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری قاین با کودکان بی‌سرپرست خیریه ضیایی نژاد از دیگر برنامه‌های کانون قاین در هفته ملی کودک بود.
مربیان مرکز فرهنگی هنری قاین با هدف گرامیداشت هفته ی ملی کودک و تقویت روحیه ی نشاط و شادمانی در کودکان بی‌سرپرست خیریه ضیایی نژاد با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری ادبی لحظات شادی را برای آنان فراهم کردند.
طی این دیدار آنان با همکاری مربیان کانون پرنده‌هایی کاغذی ساختند و بر روی بال‌های آنان آرزو های زیبای خود را نوشتند .
در پایان مربیان مرکز با اهدای برخی از محصولات فرهنگی کانون و کارت پستال‌های نقاشی اعضا به کودکان با صفای خیریه ضیایی‌نژاد فرا رسیدن هفته‌ی ملی کودک را به آنان تبریک گفتند.
در ادامه برنامه‌ها جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر قاین و پرسنل شهرداری قاین با کودکان و مربیان مرکز فرهنگی هنری قاین دیدار کردند.
اعضای شورای اسلامی شهرقاین و جمعی از پرسنل شهرداری قاین به یاد دورانی که در این کانون دوران کودکی خود را سپری کرده بودند با جمعی از اعضای مرکز فرهنگی هنری قاین روی صندلی‌های چوبی مرکز نشستند تا خاطرات ایام عضویت خود را مرورکنند.
صیفی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری قاین، ضمن تشکر از حضور اعضای شورای اسلامی و شهرداری قاین گفت : شاید بتوان گفت اولین باری است که اعضای شورا ی اسلامی در چنین برنامه‌ای به دیدار کودکان می‌آیند و برای زنده نگه داشتن خاطراتشان بر روی صندلی‌هایی می‌نشینند که خود نیز یک روز کودکیشان را در این کانون و بر روی این صندلی‌ها گذرانده‌اند.
حسینی رئیس شورای شهر قاین نیز ضمن تبریک هفته و روز جهانی کودک گفت : این مرکز پرورش دهنده کودکانی بوده است که امروز دکتر، مهندس و اعضای شورای شهر شده‌اند.
وی افزود : کودکان آیندگان جامعه ما هستند و آینده ایران و مملکت به دست این عزیزان است .
رئیس شورای شهر قاین گفت: در زمینه‌ی ایجاد مرکز شماره 2 کانون شهرداری و شورای اسلامی شهر قاین همکاری لازم را خواهد داشت.
اعضای شورای اسلامی و شهرداری شهر قاین با اهدای شاخه‌های گل و تابلو به اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری قاین هفته‌ی ملی کودک را تبریک گفتند.
همچنین در هفته ملی کودک جمعی از اعضای کانون قاین، با هدف آشنایی با آداب و رسوم کهن مرم قاینات و اطلاع از قدمت و آثار تاریخی شهرستان وتقویت روحیه‌ی حفظ و نگهداری آثار باستانی از موزه ی آب بازدید کردند
طی این بازدید اعظمی راهنمای موزه‌ی آب گفت : این آب انبار در انتهای کوچه سنگی که بازار قدیم در آن واقع بوده است قرار دارد و به همین دلیل، به آب انبار بازار معروف است که از قنات (کهناب ) آب‌گیری می‌شده است .
بنای آب انبار دارای همه قسمت‌ها و مشخصات اصلی آب انبار‌ها است و دارای راه پله ایست که به پای شیر برداشت آب منتهی می‌شود .
وی افزود : با توجه به پوشش آب انبار و شواهد تاریخی موجود بنای آب انبار مربوط به دوره‌ی تیموری بوده است.
موزه آب شهرستان قاینات که تنها موزه آب خراسان جنوبی است شامل نمایش شاه راه‌های آبی مرتبط به دوره‌های تاریخی و مجموعه‌ای از تصاویر و متون مرتبط به تاسیسات آبی ( سدها ، آب انبارها و قنوات ) وقف نامه‌ها و وسایل و لوازم مرتبط با آب است.
 
مرکز فرهنگی هنری سرایان :
هم‌زمان با آغاز هفته ملی کودک اعضای مرکز فرهنگی هنری سرایان در جشن پرواز بادبادک‌ها ، شرکت کردند و بادبادک‌های امید خود را با شادی، نشاط و امید به آینده در آسمان شهرشان به پرواز در آوردند.
جشن پرواز بادبادک‌ها در اردوگاه شمس آباد برگزار شد و در پایان به 16 بادبادک که خود را به اوج آسمان رسانده بودندند، به رسم یادبود، جوایزی اهدا شد.
در همین حال جمعی از اعضا به دیدار فرماندار شهرستان سرایان رفتند ، محمدکریمی نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: کودکان ونوجوانان نعمت خداوند و این نعمت آسیب پذیرترین قشرجامعه است، بنابراین نیازمند توجه مضاعف هستند.
اجرای بازی های بومی و محلی، حضور اعضا در جشن عاطفه ها، خوانش بیانیه روز جهانی کودک، برگزاری جشنواره غذا با مشارکت کانون و مرکز بهداشت ویژه مادران، دیدار اعضا با خبرنگاران شهرستان سرایان، عصر شعر ادبی، جشن غدیر، اموزش کمک‌های اولیه با همراهی هلال احمر از دیگر برنامه های کانون سرایان در هفته ملی کودک بود.
 
مرکز فرهنگی هنری درمیان:
کانون درمیان با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی با مشارکت و همراهی کودکان و مسوولین، هفته ملی کودک را با شادی و نشاط پشت سر گذاشت.
بازدید دانش‌آموزان شاهد و پیش دبستانی معراج از کانون و آشنایی بافعالیت‌های کانون در کنار اجرای فعالیت‌هایی نظیر قصه‌گویی، بازی و سرگرمی و مسابقه نقاشی نخستین برنامه کانون درمیان در هفته ملی کودک بود.
در همین حال بیانیه روز جهانی کودک در مدارس شهرستان درمیان و پیش از خطبه‌های نماز جمعه اهل تشییع و اهل سنت خوانش شد که این برنامه مورد استقبال مسوولین و خانواده‌ها قرار گرفت و بخشی از سخنان ائمه جمعه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه به موضوع کودکان اختصاص یافت.
حجت الاسلام حسینی امام جمعه اهل تشییع شهرستان درمیان در خطبه‌های نماز جمعه کودکان را سرمایه‌های عظیمی دانست که باید از همان دوران کودکی کنار مسوولین باشند و در برنامه ریزی های های جامعه سهیم باشند.
امام جمعه شهرستان درمیان در بخشی از سخنانش تأکید کرد: اولیای تربیتی، خانواده‌ها و مربیان باید همواره تلاش کنند تا کودکان با آموزه‌های دینی آشنا شوند.
هم‌چنین جمعی از اعضای کانون طی دیدار جداگانه ای به دیدار امام جمعه اهل سنت شهرستان رفتند.
مولوی عبدالهی در این دیدار ضمن تبریک هفته ملی کودک گفت: خوش‌بختانه با راه اندازی مرکز فرهنگی هنری درمیان خدمات شایسته ای برای کودکان ارایه شد که برکات آن برای مردم و مسوولین کاملاً مشهود است.
وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت شهرستان مرزی شهرستان درمیان توجه به مسایل فرهنگی به ویژه در حوزه کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است .
امام جمعه اهل سنت درمیان در ادامه سخنانش به کودکان توصیه کرد: در کسب علم و دانش همواره کوشا باشند و با حضور در فعالیت‌های فرهنگی هنری استعدادهای خود را به ظهور برسانند.
برپایی جشن روز جهانی کودک و جشن غدیر ، جشن پرواز بادبادک‌ها با حضور پر رنگ مسوولین، برپایی کارگاه محیط زیست و جشن پرواز بادبادک‌ها از جمله برنامه هایی بود که هفته ملی کودک ِ پر خاطره ای را برای کودکان شهرستان درمیان رقم زد.
 
مرکز فرهنگی هنری سربیشه
هم‌زمان با آغاز هفته ملی کودک، مرکز فرهنگی هنری سربیشه با خوانش بیانیه روز جهانی کودک، ویژه برنامه بازی‌های بومی، محلی را در مدرسه پسرانه شاهد برگزار کرد.
در ادامه بازی‌های‌های بومی محل «زو، طناب کشی و هفت سنگ» در قالب گروه‌های چند نفری اجرا شد و شور و نشاط را به کودکان هدیه کرد در حالی که اعضای شرکت کننده با این بازی های بومی محلی آشنا شدند.
در پایان هدایایی به رسم یادبود به کودکان حاضر در ویژه برنامه بازی‌های بومی محلی اهدا شد.
هم‌چنین کودکان دبستان دخترانه براتیان شهرستان سربیشه با جشن کودکانه همراه شدند، شنونده قصه‌هایی از زبان یکی از روحانیون شهرشان شدند و در مسابقات شاد و مهیج شرکت کردند.
فاطمه ضیغمی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری سربیشه نیز با حضور در این جشن به معرفی کانون و برنامه های کانون در هفته ملی کودک پرداخت و بیانیه روز جهانی کودک توسط یکی از کودکان خوانش شد.
دعوت از کودکان برای حضور در کانون و ساخت بادبادک‌های رنگی در کانون یکی دیگر از برنامه‌های کانون سربیشه در روزهای نخست هفته ملی کودک بود.
در این برنامه اعضا طی دو روز در مرکز فرهنگی هنری سربیشه گردهم آمدند و با استفاده از مقواهای رنگی بادبادک‌های رنگی ساختند تا بتوانند بابادک‌های امیدشان را در آسمان آبی به پرواز در آورند.
در عین حال برگزاری ویژه برنامه هفته کودک با پوستر کودک و طراحی و رنگ آمیزی پوستر کودک به کانون سربیشه حال و هوای دیگری بخشید.
جشن غدیر آخرین برنامه هفته ملی کودک در کانون سربیشه بود که با اجرای برنامه هایی از قبیل: معرفی شخصیت، ساخت کارت تبریک، معرفی کتاب‌های موجود در کانون با موضوع غدیر و حضرت علی (ع)، بحث آزاد همراه شد.
 
کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه
هم‌زمان با فرارسیدن هفته ملی کودک و 16 مهر ماه روز جهانی کودک، جمعی از اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه قاین در راه‌پیمایی روز جهانی کودک شرکت کردند.
اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه در حالی، در این راه‌پیمایی شرکت کردند که پلاکاردهایی را در دست گرفتند و از بزرگ‌ترها خواستند، به دنیای پاک و مقدس کودکان احترام بگذراند و اجازه دهند آنان در دنیای کودکانه خود، کودکانه زندگی کنند.
این را‌هپیمایی از سه راهی بانک صادرات شهرستان زیرکوه آغاز و تا مزار شهدا ادامه یافت، اعضا با حضور در مزار شهدا با غبارروبی مزار شهیدان انقلاب اسلامی به آنان ادای احترام کردند.
در ادامه کودکان در سالن فرهنگ و ارشاد گردهم آمدند و در جشنی که به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، اداره بهزیستی و شبکه بهداشت برگزار شد، شرکت کردند، پلیس راهور برای کودکان از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برای کودکان سخن گفت و مسایل بهداشتی توسط کارشناس شبکه بهداشت بیان شد.
این مراسم با پخش فیلم «کشاورز و ربات» از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با خوانش بیانیه روز جهانی کودک توسط یکی از اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه پایان یافت.
هم‌چنین در هفته ملی کودک دانش‌آموزان دبستان شاهد حاجی‌آباد از پایگاه کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه بازدید کردند.
در این بازدید دانش‌آموزان با چگونگی فعالیت کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه آشنا شدند ، برپایی کارگاه نقاشی ،پخش فیلم « یکی کم است» و اجرای بازی‌های بومی محلی از دیگر برنامه‌های بازدید دانش آموزان از کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه بود.
 
مرکز فرهنگی هنری شماره 2 طبس:
به مناسبت هفته‌ی ملی کودک جمعی از اعضای پسر کانون شماره 2 طبس، پس از بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و محصولات روستایی در باغ گلشن گرد هم آمدند.
در باغ گلشن اعضا ضمن برپایی کارگاه نمایش خلاق و بازی‌های دسته جمعی ساعتی را به گفتگوی صمیمانه با یکدیگر و مربیان پرداختند ودر پایان بیانیه روز جهانی کودک قرائت شد.
در عین حال جشن قصه‌گویی در کانون شماره 2 طبس برگزار شد و 10 قصه‌گوی کانونی و آزاد در این جشن به قصه گویی پرداختند.
هم‌چنین بر اساس یک سنت قدیمی مردم طبس، اعضا در آستانه «عید سعید غدیر خم» در کانون مراسم حنابندان عید غدیر را اجرا کردند.
 
مرکز فرهنگی هنری شماره 1 طبس:
هم‌زمان با آغاز هفته ملی کودک، اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره یک طبس، ضمن خوانش بیانیه روز جهانی کودک کارگاه ساخت« بادبادک امید» را آغاز و پس از ساخت بادبادک‌ها، در فضای پارک بادبادک‌های امیدشان را به پرواز در آوردند.
در همین حال در ادامه برنامه‌های هفته ملی کودک یکی از آرزوهای اعضای دختر محقق شد و یک روز به عنوان مربی کتاب‌خانه به دوستانشان کتاب امانت دادند.