نویسنده کودک و نوجوان در سنندج :کودکان کلمات شعر خداوند هستند

دقیقه ها سپری می شد و اعضا چشم انتظاری را تا ساعت ده صبح روز پنج شنبه دوم بهمن پشت سر گذاشتند تا با شاعر و نویسنده خودشان در یک نشست صمیمی دیدار کنند. قرار بود این نشست با خواندن شعرهایشان همراه باشد و همچنین نقد و بررسی آن ها.

بالاخره مهمان ویژه از راه رسید.کمال شفیعی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان . شاعری از خطه ی سر سبز همدان که  با لغ بر 30 اثر کودک و بزرگسال دارد . او هم شاعر است هم نویسنده ، هم می نویسد ، هم نقد می کند. در حال حاضر مدیر کل امور ادبی حوزه ی هنری استان هاست. این شاعر بزرگ در کارگاهای شعر و داستان تدریس و استادی هم می کند ، بهانه ی حضور سبزش نشستن پای اشعار اهالی خون گرم سنندج و برپایی کارگاه شعر است چون علاقه ی خاصی به کودکان و نوجوان دارد با دلی از جنس شعر به مهمانی نشست ادبی  پنجاه نفر از اعضای دختر و پسر مجتمع فرهنگی هنری سنندج آمد.

نشست با صحبت های مدیر کل کانون استان آغاز شد. شیخی از لزوم برگزاری چنین نشست هایی برای کودکان و نوجوانان گفت و برگزاری چنین برنامه هایی را بهترین فرصت برای دیدار از نزدیک شاعران و نویسندگان با مخاطبان کودک و نوجوان آثارشان دانست. همچنین به این نکته اشاره کرد که این دیدارها زمینه ی نقد و بررسی را برای بچه ها فراهم می آورد و آن ها را در رسیدن به اهدافشان موفق تر می گرداند علاوه بر این  آن ها می توانند سوالات خود را از نویسندگان و شاعرانشان بپرسند و از زبان خودشان در مورد آثارشان صحبت کنند.

برنامه با صحبت های ابتدایی کمال شفیعی  ادامه پیدا کرد که از اعضا خواست تا بر خود ببالند و قدر خود را بدانند که خداوند کلام را ارزشمند دانسته و به قلم و آنچه می نویسد قسم خورده است و کودکان کلمات شعر خداوند و پاک ترین و مهربانترین موجودات روی زمین هستند او  در رابطه با اولین تجربه های نوشتن برای بچه ها صحبت کرد تا قلم به دست بگیرند و با کاغذ هایشان دوست باشند.از پیدا کردن موضوع برای نوشتن حرف زد و این که می توانند حتی از یک روز زندگی خودشان قصه بنویسند.

وی همچنین برای بچه ها مثال هایی آورد اینکه کلمات مثل پازل هایی هستندکه می توان با در کنار هم قرار دادن آن ها بی نهایت شکل ساخت و این که کلمات هم زنده اند و نمی میرند فقط شکل هایشان عوض می شوند و بچه ها را دعوت کرد که به کلماتشان شکل بدهند و با این پازل ها شکل های زیبایی بسازند.

در ادامه اعضا آثار شعر خود را قرائت کردند.شعرهایی از پاییز ، مادر و دوران نوجوانی شان که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.بچه ها سوالاتی از اولین گام های نوشتن پرسیدند. این که چطور می توانند در نوشتن پیشرفت کنند. از کجا آغاز کنند و چطور برای چاپ آثارشان اقدام کنند.

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان اعضا را با نقد آثارشان راهنمایی کرده و از آن ها خواست که آثارشان را برای نشریات ارسال کنند و اولین تجربه های چاپ آثارشان را در نشریات داشته باشند.

شفیعی با اشاره به این که گنجینه ی لغات ذهنشان هر چه که بیشتر باشد ثروتمند ترند، اعضا را به مطالعه نیز تشویق کرد.

از دیگر برنامه ها اجرای دف نوازی توسط یکی از اعضای نوجوان بود و نیز قرائت دسته جمعی یکی از اشعار کمال شفیعی توسط بچه ها.کتاب های کمال شفیعی برای بچه ها معرفی شد و نمونه هایی از اشعار ایشان توسط خودشان برای حاضرین قرائت گردید.

صحبت های پایانی این نویسنده برای بچه ها در رابطه با مسیری بود که باید با احتیاط طی کنند و در این مسیر از راهنمایی های مربیان بهره بگیرند.

بچه ها کارت هایی تهیه کرده بودند که یکی از اشعار کمال شفیعی بر روی آن نوشته شده بود و بچه ها پشت همین کارت ها از شاعر و نویسنده خودشان امضا گرفتند.

پایان بخش برنامه ها تقدیر از اعضایی بود که به قرائت آثارشان پرداختند و یک عکس دسته جمعی به یادگار از این نشست باقی ماند.