ایجاد فرصت برای گفت‌‌وگو فضای کانون را شاداب می‌کند

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مدیران جدید و تازه نفس کانون خواست شرایط مناسبی را برای ایجاد محیطی شاداب در مراکز کانون فراهم کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، دکتر محمدعلی شامانی در آیین معرفی مدیرکل جدید کانون استان قم در سخنانی گفت‌وگو و ایجاد فرصت‌هایی را برای شنیدن سخنان و کلام مربیان را راه حل مناسبی برای ایجاد این فضا عنوان کرد و افزود: محیط تلخ، تنگ، ناشنوا و عبوس محیط خوبی برای تربیت نیست و باید جریان زندگی را در محیط کانون جاری کنیم.
وی مهربانی و صمیمیت در کنار قاطعیت، دانایی برخاسته از ایمان و شناخت مسیر و تدوین برنامه روشن برای آینده را از ویژگی‌های یک مدیر متفاوت برشمرد و تاکید کرد: نمی‌شود جلو بروید و بلد راه نباشید. نمی‌شود راه نرفته را به دیگران آموخت و بدا به حال جامعه‌ای که مدیران آن کسانی باشند که نمی‌دانند و آشنای راه نیستند.
معاون فرهنگی کانون به اهمیت شناسایی نیروهای شایسته در کانون اشاره کرد و افزود: شایستگان را بیابیم و آن‌ها را در صدر بنشانیم در عین‌حال دایم از شایستگی مراقبت کنیم و حواسمان باشد که عدالت بقا می‌آورد و احساس ظلم و تبعیض مجموعه‌های کاری را می‌شکند و ویران می‌کند.
شامانی در ادامه توصیه‌هایش به مدیران جدید کانون از آنان خواست: بگذارید شما را نه در مقام یک مدیر بل‌که به عنوان محبوب دل‌ها بشناسند و به شما حتی اقتدا کنند. در کانون هیچ فرودستی وجود ندارد، کسی که برای کودکان کار می‌کند فرا دست است.
وی سخنان خود را در ابتدای این مراسم با واژه‌های «خوش ‌به حال کسی» آغاز کرد و گفت: خوش ‌به حال کسی که وقتی به گذشته نگاه می‌کند گام‌هایش محکم‌تر شود و در چشمانش برق امیدی بدرخشد.
معاون فرهنگی کانون اضافه کرد: خوش به حال کسانی که بچه‌ها دوست‌شان دارند و خوش به حال ما که با بچه‌ها کار می‌کنیم، در فضایی عاطفی زیر باران نگاه آنان تر می‌شویم و قد می‌کشیم.
شامانی با خوش آمد گویی به مدیران جدید کانون، به آنان گفت: خوش به حال شما که به کانون آمده‌اید. این جا خانه مهربانی است و من از طرف بچه‌ها به شما خوش‌آمد می‌گویم اما باید فارغ از هیاهوهای تلخ سیاسی روزگار فقط و فقط به بچه‌ها بپردازیم، بدانید این جا خانه سیاست نیست خانه عاشقی است و فردای کانون باید بهتر از دیروز آن باشد.
او با گرامی‌داشتن یاد شهدا و پاکی و صداقت آنان، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم آن‌چه را آنان از ما خواسته‌اند مهیا کنیم چرا که معامله کردن با خدا بسیار سخت است و باید تلاش کنیم در این راه به دنبال نام نباشیم.
معاون فرهنگی همچنین به مدیران جدید گفت: امیدوارم دوستان تازه نفس یک اتفاق تازه را در کانون رقم بزنند و آن فراهم کردن فرصت‌هایی برای الهام بخشی است. شما به مثابه رهبران این حوزه فرهنگی می‌توانید الهام بخش باشید و اشتیاق را در رگ‌های تک‌تک همکاران جاری کنید.
شامانی اضافه کرد: برای رسیدن به این هدف باید هر روز به همکاران و مربیان کانون بگویید که مهم‌ترین کار عالم را برعهده دارند و چه‌قدر بزرگ و باشکوه‌اند. آنان کارمندان معمولی نیستند که از سر اتفاق وارد ماجرا شده باشند بلکه کانون، انتخاب آن‌ها بوده است. پس برای‌شان فرصت ایجاد کنید.
در آیین معرفی مدیر کل جدید کانون استان قم که روز 19 اردیبهشت 1394 برگزار شد محسن ربانی به صورت رسمی سکان هدایت کانون این استان مذهبی را از محمد مخلصی همکار پیشکسوت کانون تحویل گرفت.

نیاز به نوآوری در برنامه‌های کانون 
بر اساس این گزارش در این مراسم حجت‌الاسلام علی بنایی معاون سیاسی امنیتی استاندار قم طی سخنانی از خدمات مدیرکل سابق کانون استان قدردانی  و اظهار امیدواری کرد مدیرکل جدید با نوآوری‌های بیشتر در مسیر پیموده شده قدم بگذارد و با نشاط این راه را ادامه دهد.
وی با اشاره به گروه هدف کانون یعنی کودکان و نوجوانان بر اهمیت تربیت و ماندگاری آن از دوران کودکی تاکید کرد و گفت: مربیان کانون بچه‌ها را فرزندان خودشان می‌دانند و معتقدم این کار اصلا کار اداری نیست و به انگیزه‌های  مضاعف نیازمندیم.
وی با بیان برخی از آسیب‌هایی که ممکن است ناهنجاری‌هایی را در روند تربیت کودکان ایجاد کند، تصریح کرد: گاهی فراموش می‌کنیم که باید گروه هدف ما در کشور کودکان و نوجوانان باشند و در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور، سراغ کسانی می‌رویم که دیگر شخصیت آن‌ها شکل گرفته و به اصطلاح، کار از کار گذشته است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم درعین حال گفت: ایجاد شرایطی برای تربیت دینی کودکان می‌تواند شرایط ایمانی جامعه را بهتر کند و سرمایه‌های اجتماعی جامعه را افزایش دهد.
بنایی در همین حال بر آمادگی استانداری، اداره کل آموزش و پرورش، شهرداری و دستگاه‌های دیگر استان برای همکاری با کانون و تامین اعتبارات پروژه‌های نیمه کاره، تاکید کرد و افزود: قم از ظرفیت‌های فرهنگی بالایی برخوردار است و همت بیشتری می‌طلبد.

پشتوانه‌های کانون در استان قم
محسن ربانی مدیرکل جدید کانون استان در این آیین با اشاره به شرایط ویژه شهر قم از نظر فرهنگی و اجتماعی، هم‌جواری با حرم حضرت معصومه(س) و حوزه‌های علمیه و حضور انبوهی از فرهیختگان آشنا با مسایل تربیتی و دینی را پشتوانه‌ی مناسبی برای فعالیت‌های کانون دانست و گفت: گستره‌ی برنامه‌های کانون این استان نباید تنها به محدوده جغرافیایی آن محدود شود و این پشتوانه‌ها را باید در نظر بگیریم.
وی که سال‌ها علاوه بر تحصیل در حوزه علمیه قم، و تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه، در نشریات کودک و نوجوان قلم زده است و مسوولیت‌هایی در وزارت فرهنگ و ارشاد، صداو سیما و حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی بر عهده داشته است همچنین سرمایه دیگر کانون قم را حضور هنرمندانی برشمرد که در حوزه‌های مختلف ادبیات، هنرهای تجسمی و نمایشی فعالیت می‌کنند و برخی از آن‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی شاخص هستند.
 وی اضافه کرد: باید درهای کانون را به روی هنرمندان و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت دینی باز کنیم تا از این راه کانون قم به بازویی برای ستاد مرکری کانون تبدیل شود.
اخلاق‌مداری و توجه به فرهنگی دینی در محیط اداری نیز از دیگر مواردی بود که این مدیر جدید در نخستین روز کاری خود در کانون قم بر آن تاکید کرد.

قدردانی از پیشکسوتان کانون پاس‌داشت کودکی است
قدردانی از محمد مخلصی مدیرکل پیشکسوت کانون استان قم که بیش از 34 سال به عنوان مربی و کارشناس در استان اصفهان و مدیرکل در استان قم فعالیت کرده است، بخشی از این برنامه به خود اختصاص داد.
اجرای سرود یادش به خیر کانون کار مشترک اعضای مرکز 8 و مربیان کانون قم بر اساس شعری از افشین اعلا با آهنگ‌سازی، مربی‌گری و رهبری «سهیل مطیعا» و پخش نماهنگ‌هایی از سال‌ها خدمات مدیر کل پیشکسوت کانون، بخشی از این برنامه بود.
مخلصی در این مراسم که با عنوان «در سایه‌سار سرو» برگزار شد، ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های کانون در 7 سال مدیریت وی، به توسعه‌ی مراکز به ویژه تلاش برای احداث  و تکمیل مجتمع بزرگ فرهنگی‌دینی کانون از محل اعتبارات مقام معظم رهبری، احداث کتاب‌خانه تخصصی مربیان، برگزاری جشنواره‌های رضوی، راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های سیار و پستی و اجرای طرح امانت‌دهی کتاب به والدین اعضا اشاره کرد.
این مدیر پیشکسوت - که به جمع همکاران بازنشسته پیوسته است - در پایان گفت: پاس‌داشت پیشکسوتان کانون قدردانی از کودکی، کودکی‌ها، معلمی و مربیانی است که به بچه‌ها عشق می‌ورزند.
در پایان این آیین علاوه بر اعطای لوح قدردانی مدیرعامل و هدایای استانداری و دستگاه‌های مختلف اداری استان هم‌چنین کارکنان و مربیان کانون به مدیرکل سابق، حکم انتصاب مدیرکل جدید نیز به وی اعطا شد.
سفر محمد‌علی شامانی معاون فرهنگی و محسن حموله مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون به قم با نشستی عمومی با کارکنان و مربیان کانون ادامه و با بازدید از پروژه نیمه تمام مجتمع فرهنگی دینی کانون واقع در شهرک پردیسان قم پایان یافت.
این پروژه اگرچه از 95 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است اما معاون فرهنگی کانون در بازدید از آن خواستار بازنگری و تعریف جدید کاربری‌ فضاها و طراحی و فضاسازی‌های متناسب با محیط مراکز کانون ویژه کودکان و نوجوانان شد.