کانون محفل گرم فعالیت‌های فرهنگی است

کارگردان فیلم‌های پویانمایی گفت: «کانون جرقه اصلی را در من ایجاد کرد و همه نگاه هنری‌ام را مدیون کانونم؛ به من این انگیزه را داد که در حوزه انیمیشن فعالیت کنم و همین انگیزه مرا 40 سال پرانرژی نگه داشته است. مطمئنم کانون برای بچه‌های دیگر که با آن ارتباط دارند نیز همین‌طور اثرگذار بوده است.»

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پروین تجوید، به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: «کانون مرکزی است که در طول این سال‌ها فعالیت‌های چشم‌گیری داشته است. خود من نیز از بچه‌های عضو کانون بودم و با کانون همکاری داشتم. کانون همیشه دارای فضای کاملا فرهنگی و صمیمی برای بچه‌ها و همینطور برای کسانی که با کانون همکاری کرده‌اند، بوده است.»
وی در خصوص سابقه فعالیت خود در کانون گفت: «من در سن 10 سالگی در مشهد عضو کتاب‌خانه‌های کانون شدم. در آن زمان، مشهد فقط دو کتاب‌خانه داشت که من عضو یکی از همین کتاب‌خانه‌ها بودم. بعد از سال‌ها مربی نقاشی همان کتا‌ب‌خانه شدم و بعد در تهران فعالیت کردم. کانون، محفلی گرم و صمیمی برای فعالیت‌های فرهنگی همه‌ی بچه‌های ایران در قبل و بعد از انقلاب بوده است. مثلا زمانی که من در کانون مربی نقاشی بودم، فضای بسیار خوبی بود؛ نقاشی‌های بچه‌ها را برای فستیوال‌های جهانی می‌فرستادیم و همین باعث می‌شد بچه‌ها به نقاشی بسیار علاقه‌مند شوند. حتی بسیاری از آن‌ها که من مربی‌شان بودم در حال حاضر خودشان مربی شده‌اند. کانون یک خانواده فرهنگی خوب ایرانی است که می‌توان به آن افتخار کرد. مرکزی است که اساس کارش در طول این سال‌ها تغییر نکرده و از جمله بهترین مراکز فرهنگی و هنری در طی این چندسال بوده است.»
کارگردان مجموعه «ترانه‌های حسنی» افزود: «ممکن است کانون در سال‌های حیاتش افت و خیزهایی داشته باشد ولی هیچ وقت جایگاه کانون در ذهن ایرانی‌ها و کسانی که مثل من علاقه خاصی به کانون دارند تغییری نکرده است. درست است که دست و بال کانون بسته بوده و فضای بزرگ و ایده‌آلی نداشته که بتواند با هنرمندان و حتی بچه‌هایی که خودش تربیت کرده است کامل کار کند ولی با همین بضاعت کم بسیار خوب عمل کرده و امیدوارم هر روز بهتر از روز قبل باشد.»
تجوید کانون را در رسیدن به موفقیت‌های خود موثر دانست و عنوان کرد: «کانون با یک روش درست علمی و روانشناختی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و در این زمینه بسیار تخصصی عمل کرده است. به نظرم اگر در ارگان‌های‌ دیگر نظیر آموزش و پرورش این‌گونه عمل می‌کردیم، خروجی و نتیجه‌گیری بهتری داشتیم.»
وی مدیریت خلاق و متخصص را از عوامل ادامه روند موفقیت کانون دانست و یادآور شد: «از همان ابتدا، شروع کار کانون با یک گروه متخصص بوده است، گروهی که نگاهی باز و کاملا تخصصی به کانون داشته‌اند و می‌خواستند که کانون به رشد برسد. قطعاً اگر این دیدگاه ادامه داشته باشد، روز به روز موفق‌تر می‌شود. هیچ وقت بخش انتفاعی و مالی برای کانون مهم نبوده و همین آن را پویا نگه داشته و تاثیرگذار کرده است. اگر قرار باشد کانون هم مثل بسیاری از مراکز دیگر فقط به درآمدزایی فکر کند طبیعتا نمی‌تواند موفق باشد. کانون در طول این سال‌ها پایدار مانده و درست عمل کرده است، چرا که بیشتر به فرهنگ‌سازی فکر کرده است. باید از پایه‌گذاران این مجموعه و مدیرانی که خلاقانه، با تخصص و نگاه مثبت به این حوزه نگاه کرده‌اند، تشکر کرد.»
این کارگردان انیمیشن در خصوص نقش کانون در سینمای کودک گفت: «درست است که نقش کانون در سینمای کودک غیرقابل انکار است ولی متأسفانه در محدوده‌ای کوچک عمل کرده است و حمایت بیشتری در این بخش می‌خواهد. وقتی بزرگانی نظیر کیارستمی، فروزش و... را در سینما داریم که از سینمای کانون به رشد رسیده‌اند نقش کانون را نمی‌توان نادیده گرفت. این امر در خصوص کسانی که در حوزه انیمیشن (که رشته بسیار جوانی هم هست) کار کرده‌اند صدق می‌کند. این‌ها کسانی بوده‌اند که با کاری که در کانون انجام داده‌اند یک انقلاب کرده‌اند. هنرمندان بزرگی بوده‌‌اند که کانون به آن‌ها اجازه رشد و نشان دادن خودشان را داده است که اگر در جای دیگر بودند قطعا نمی‌توانستند این رشد را داشته باشند. اگر در هر سازمان و ارگانی بودند نمی‌توانستند به این زیبایی و راحتی به رشد برسند. همه این‌ها فقط به خاطر پشتیبانی کانون بوده است.»
وی در آستانه ورود کانون به ششمین دهه از فعالیت، اضافه کرد: «ارزش‌های کانون به آدم‌ها و نیروهایی است که تربیت کرده و این بسیار ارزشمند است. فکر می‌کنم باید از این حوزه حمایت‌های مالی و اعتباری بیشتری شود تا کانون بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. کانون همواره برای یک مخاطب فرهنگی کار کرده است و نه مخاطب عام. این شاخصه باعث شده که کسانی که علاقه‌مند به این نوع کار هستند به کانون جذب شوند. کانون همواره مهم‌ترین جایی بوده که برای کودک کار کرده است. همه بچه‌های ایرانی با کانون آشنا هستند، امکان ندارد که کسی مرغک کانون را ببیند و نشناسد. این نشانه موفقیت کانون است.»