رتبه‌بندی عادلانه نیازمندآموزش برابر

آموزش مستمر و برابر؛ ضرورت ارتقای جشنواره‌های فرهنگی و هنری است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین فدایی‌حسین نمایشنامه‌نویس و پژوهش‌گر مقایسه و رتبه‌بندی در جشنواره‌ها را زمانی عادلانه خواند که شرکت کنندگان از آموزش‌های برابر بهره‌مند شده باشند.
بر اساس این گزارش داور بخش نمایش‌نامه‌نویسی هفدهمین جشنواره‌ی نمایش عروسکی کانون گفت: «وقتی جشنواره‌ای در ایران برگزار می‌شود ایراد مهمی به آن وارد است، در جشنواره فجر، همدان و... نیز این مشکل دیده می‌شود که همگان از آموزش یکسان برخوردار نیستند و هر کسی بنا بر توانایی شخصی خود در این جشنواره‌ها حاضر می‌شود. بنابر این زمانی که ما در باره یک نهاد و جشنواره‌ی داخلی صحبت می‌کنیم شرایط کاملاً به سمتی پیش می‌رود که این مقدمات در آن ضروری‌تر به نظر می‌رسد. ما در این شرایط بایستی آموزش برابر را به داوری بگذاریم و مطابق آن مقایسه را آغاز کنیم.»
فدایی‌حسین که تجربه برگزاری چند کارگاه برای مربیان کانون را داشته است، ادامه داد: «در شکل فعلی جشنواره نمایش عروسکی بیش‌تر در حال شناسایی استعدادهاست. ما به نفرات برتر جایزه می‌دهیم یا آثار آن‌ها را منتشر می‌کنیم. اما پس از آن تسهیلاتی را برای برندگان در نظر نمی‌گیریم و نمی‌دانیم پس از جشنواره نیز مسیر خود را ادامه می‌دهند یا خیر؟ ما نیازمند فرآیندی مستمر و روبه رشد هستیم. این در حالی است که به طور مثال کارگاه مقدماتی نمایش‌نامه‌نویسی در یک مرکز برگزار می‌شود اما بعد از آن، دوره‌های پیشرفته برای علاقه‌مندان وجود ندارد.»
او با طرح این مساله که مربیان کانون مشغله‌ی فراوانی دارند و تاکنون نتوانسته‌اند در یک شاخه یا موضوع هنری فعالیت مستمر داشته باشند گفت: «در این مورد لازم است که کانون اهداف خود را بازنگری کند. حرفه‌ای شدن یا نشدن در یک بخش منوط به سیاست‌ها و برنامه‌های این نهاد است؛ چرا که برنامه‌ریزی برای این حجم از فعالیت کاری بس دشوار است. با این حال اگر بخواهی مربیان کانون در حوزه‌ای مانند نمایش‌نامه‌نویسی پیشرفت کنند باید شرایط این امر فراهم شود.»
فدایی‌حسین معتقد است لزوما بین‌المللی کردن یا بهره‌گیری از همکاری سایر نهادهای فرهنگی- هنری سبب ارتقای جشنواره عروسکی نخواهد شد: «کانون وظایف نهادی دارد؛ نمی‌توان از آن توقع داشت که پا را فراتر از سیاست‌های خود بگذارد با این حال می‌تواند شرایط معرفی دست‌آوردها یا نیروهای انسانی خود را به جشنواره‌های دیگر فراهم آورد. البته معتقدم کسانی که بخواهند گام‌های بلندتری بردارند خود را محدود به یک فضا نمی‌کنند؛ با این حال معرفی آثار برتر و ارسال آنها به دیگر جشنواره‌ها به طور مثال جشنواره تئاتر استانی، مقاومت و جشنواره بین‌المللی همدان می‌تواند زمینه را برای هرچه جدی شدن فعالیت‌ها در این بخش فراهم آورد. اما تصور می‌کنم گسترش جشنواره جزو وظایف کانون نیست.»
این نمایشنامه‌نویس و پژوهش‌گر گفت: «از آن‌جا که کتاب‌های کانون در دسترس همگان قرار می‌گیرد انتشار آثار برتر مربیان در این بخش می‌تواند کمک شایانی به برندگان این دست جشنواره‌ها باشد.»
این نویسنده در پایان سخنان خود بار دیگر تاکید کرد: «آموزش مستمر ضروری است. اگر نیت ما ارتقای سطح اطلاعات و آثار مربیان کانون است باید برنامه‌های مستمر و برابری را برای آن‌ها تعریف کنیم. با برگزاری یک دوره کارگاه نمی‌توان توقع داشت هیچ هنرجویی گام‌های رو به جلو بردارد.»
گفتنی است که امسال هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهار بخش نمایش عروسکی صحنه‌ای (ویژه اعضای نوجوان)، نمایش‌نامه‌نویسی (ویژه همکاران کانونی و اعضای ارشد)، عکس نمایشی (ویژه اعضای نوجوان) و طراحی پوستر (ویژه مربیان و اعضای ارشد کانون) برگزار خواهد شد.