پیوند جریان عادی کتاب‌خانه‌ها به جشنواره‌های کانون

جشنواره‌ها باید محصول جریان عادی کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد و این گردش کار در نهایت به رقابت تبدیل شود.

این سخنان را مدیرعامل کانون در آستانه برپایی هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی‌هنری کانون و در جلسه شورای سیاست‌گذاری این رویداد هنری بیان کرد و در عین حال به صراحت گفت: مراکز ما نباید گرفتار جشنواره‌ها شوند و مربی کانون از 6 ماه یا یک‌سال قبل برای شرکت در جشنواره دغدغه و نگرانی داشته باشد و در این راه، فعالیت جاری کتاب‌خانه نباید تحت تاثیر فضای جشنواره‌ای قرار بگیرد.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در حالی‌که چند روزی بیشتر تا 6 مهر و آغاز جشنواره نمایش عروسکی در ساری باقی نمانده است، روز 28 شهریور تصریح کرد: اگر محصول جریان عادی کتاب‌خانه با جشنواره‌ها گره بخورد هیچ اختلالی در فعالیت‌های عادی کتاب‌خانه‌ها به وجود نمی‌آید و جریان سازنده مراکز کانون تضعیف نمی‌شود.
وی در همین حال با قدردانی از دست‌اندرکاران برپایی جشنواره نمایش عروسکی از آن‌ها خواست بلافاصله بعد از برگزاری این رویداد، ستاد هجدهمین جشنواره را تشکیل دهند و به تحلیل نقاط ضعف و قوت، در عین حال برنامه آینده این جشنواره بپردازند.
مدیرعامل کانون با اشاره به دیدگاه‌های برخی از همکاران مربی که زمان آماده‌سازی گروه‌های نمایشی را برای حضور در جشنواره ناکافی می‌دانستند، بر سخنان قبلی خود تاکید کرد و گفت در روال عادی فعالیت‌های مراکز اگر مربی ما به وقت بیشتری نیاز دارد باید این زمان را در اختیار او قرار دهیم تا آن‌ها دغدغه‌های کمتری داشته باشند.
وی تصریح کرد که باید تمهیدی فراهم شود تا همه آثار شرکت داده شده در این جشنواره مورد توجه و تقدیر قرار گیرد، از معاونت فرهنگی خواست تا پیشنهادهایی در این زمینه ارایه کند، در عین حال پیشنهاد کرد این نمایش‌ها در مسیر افزایش همکاری‌های کانون و آموزش و پرورش در مدارس کشور اجرا شود.
حاجیان‌زاده از حضور هم‌زمان مربیان و اعضای مراکز کانون در این جشنواره نیز ابراز خرسندی کرد و این تغییر در شیوه برگزاری را یک اتفاق مثبت ارزیابی کرد.
پیشتر در سال‌های گذشته قرار بود این جشنواره یک دوره به اعضا و یک دوره به مربیان کانون اختصاص داشته باشد.
در این نشست که در دفتر مدیرعامل کانون در تهران برگزار شد، رییس اداره آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون و دبیر جشنواره هم گزارشی از روند برگزاری این رویداد هنری در قالب یک برنامه نرم‌افزاری ارایه کرد و توضیح داد: بیش از 473 نمایش با مشارکت حدود 4‌هزار نفر در سراسر کشور در این جشنواره شرکت داده شد که در مرحله اول 69 نمایش با مشارکت 600 نفر مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 11 نمایش از 8 استان با مشارکت 150 نفر برای حضور در جشنواره کشوری برگزیده شد.
حسین علیجانی حضور مخاطبان 12 تا 17 ساله را در این جشنواره تمرینی برای رقابت در آوردگاهی ملی توصیف کرد و در عین حال از مشارکت بالای اعضا و مربیان کانون در بخش‌های دیگر جشنواره شامل نمایشنامه‌نویسی، پوستر و عکاسی نمایش‌نامه نیز خبر داد.
او یادآور شد جشنواره با شعار «بازی‌های کوچک، رویاهای بزرگ» روزهای 6 تا 8 مهر 1395 در مازندران و شهر ساری برگزار می‌شود و در آن 11 گروه نمایشی شامل دو گروه از پسران و 9 گروه از دختران به رقابت می‌پردازند.
در همین نشست مشاور عالی مدیرعامل کانون هم در سخنانی تاکید کرد: کودکان و نوجوانان بر روی صحنه نمایش، نقش زیستن را تمرین می‌کنند؛ نقش متفاوتی که نیاز به درک دارد و صحنه به این درک ما کمک می‌کند.
محمدعلی شامانی با ابراز خوشحالی از حضور یک گروه از کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه (اعضای مراکز فراگیر) در این رویداد هنری، اظهار امیدواری کرد که جشنواره نمایش عروسکی بتواند احساس ارزشمند بودن را به همه بچه‌ها منتقل کند و به آن‌ها بگوید که چه کار ارجمندی را کلید زده‌اند.
مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز از برنامه‌های این اداره برای پوشش رسانه‌ای جشنواره به ویژه در شبکه‌های 2 و پویا خبر داد.
دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی و مدیرکل کانون استان مازندران نیز برگزاری این جشنواره را فرصت مغتنمی برای این استان عنوان کرد تا بتواند میزبان خوب و شایسته‌ای برای این رویداد ملی باشد.
قاسم‌عزیززاده گرجی تاکید کرد همه تمهیدات اجرایی و رسانه‌ای و هماهنگی های لازم با نهادها و سازمان‌های استانی برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره صورت گرفته است ضمن این‌که تریلی سیار نمایشی کانون نیز در همان روزهای برپایی جشنواره در مازندران حضور دارد.

برچسب‌ها