خلق نمایش‌های متفاوت در کانون، نتیجه تعامل مربی و بازی‌گر

نمایش‌های تولید شده در کانون بر مبنای تعامل مربی؛ نه کارگردان و بازی‌گر؛ شکل می‌گیرد به همین دلیل آثاری متفاوت خلق می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرزاد زیدی‌نژاد یکی از اعضای هیأت انتخاب هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب اظهار نظر کرد: نمایش‌های مراکز کانون ویژگی‌های خاص خود را دارند. چرا که آثاری هدفمند و مطلق هستند. مادامی که اثری با امکانات موجود خلق می‌شود و مربیان در قالب هدایت‌گر بازیگران را همراهی می‌کنند؛ تعامل موجود به تولید اثری متفاوت می‌انجامد.
وی در ادامه به تشریح شیوه‌ی انتخاب آثار این جشنواره پرداخت و توضیح داد: همچون سال‌های گذشته هیات انتخاب جشنواره نمایش عروسکی کانون به کتاب‌خانه‌ای بودن این آثار تاکید داشتند و بر همین اساس خلاقیت و ارائه‌ی ایده‌های نو در بهره‌گیری از امکانات از دیگر ویژگی‌های مورد بررسی بود.
زیدی‌نژاد همچنین تاکید کرد: «بازبینی بر اساس‌ فرم‌های داوری و با مستندسازی صورت گرفته است.»
او درباره‌ی شیوه‌ی بازبینی این آثار گفت: آثار همچون دوره‌های قبل بر روی لوح فشرده به دست جشنواره رسید. برای آن‌که این بررسی‌ها در صحت اخلاقی انجام شود عنوان‌بندی آثار برای داوران حذف شد تا ندانند آثار مربوط به کدام استان است.
این کارگردان نمایش‌های عروسکی در همین حال افزود: در روز اول داوری آثار توسط داوران ارزیابی شد و جمع‌بندی‌های شخصی صورت گرفت و از روز دوم بحث و مبادله‌ی نظر صورت گرفت. در این میان سعی شد از احساسات آنی و بروز آن در حین تماشای آثار جلوگیری شود تا قضاوت‌های شخصی هر داور بر آرای دیگر داوران تاثیری نداشته باشد.»
وی با بیان این‌که ملاک‌های داوری مطابق جشنواره‌های قبلی بود، ادامه داد: «در نهایت با آرای داوران بخشی از آثار حذف و بخشی به مرحله پایانی راه پیدا کرد. در این زمان برای داوران مشخص شد که آثار از سوی کدام مرکز تهیه و ارسال شده است. با این همه در بین آثار راه یافته به مرحله نهایی سه اثر از تهران به چشم می‌خورد که با توجه به شرایط داوری، تنها بر کیفیت این آثار می‌توان تاکید کرد.»
بر اساس این گزارش اعضای هیات انتخاب جشنواره در نهایت 11 اثر را از میان 473 اثر رسیده به دبیرخانه برای حضور در مرحله پایانی این جشنواره برگزیدند.
هفدهمین جشنواره‌ی نمایش عروسکی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهر 1395 در مازندران و شهر ساری برگزار می‌شود.