امکان دسترسی آسان کودکان به محصولات فرهنگی فراهم شود

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین گشایش نمایندگی عرضه محصولات فرهنگی شهرستان سلماس نقش بخش خصوصی را در افزایش عرضه‌ی این محصولات تأثیرگذار دانست.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، فریدون واحدی در ویژه‌برنامه گشایش دومین نمایندگی عرضه محصولات فرهنگی استان در سلماس با تأکید بر توجه به نیازهای فکری و ویژگی‌های شناختی و ذهنی کودکان در عرضه محصولات فرهنگی گفت: کانون به تنهایی نمی‌تواند به عنوان یک نهاد تخصصی در مسیر توسعه و عرضه محصولات فرهنگی به کودکان و نوجوانان مدعی باشد و حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی در این زمینه بسیار مؤثر است.
واحدی در ادامه با اشاره به نقش مؤثر تبلیغ و اطلاع‌رسانی در عرضه محصولات فرهنگی گفت: با ورود به فضای رسانه و اطلاع‌رسانی مناسب می‌توانیم خانواده‌ها را با محصولات فرهنگی که شامل: کتاب، اسباب‌بازی، بازی‌های فکری و سرگرمی و .. است، بیشتر آشنا کنیم.
وی ضمن تأکید بر نیاز جامعه به محصولات فرهنگی و دسترسی به این کالاها، افزود: کمک کنیم تا گسترش کالای ایرانی و تولید داخل که امروز در محاصره کالاهای خارجی قرار گرفته با اطلاع‌رسانی بیشتر رویکرد بهتری در پیش گیرد.
واحدی همچنین از مسوولان استانی و شهر سلماس خواست تا با آشنا کردن خانواده‌ها با مراکز عرضه محصولات فرهنگی، کانون را در توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از محصولات فرهنگی مناسب یاری کنند.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور افزود: دسترسی کودکان و خانواده‌ها به مواد خواندنی و محصولات فرهنگی مناسب به راحتی صورت نمی‌گیرد و امکانات کم و ناکافی است.
واحدی گفت: برای توسعه کالاهای فرهنگی و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی طرف صحبت ما نباید فقط خانواده‌ها، اولیای مدارس و دانش‌آموزان باشد بلکه با یک تلنگر به خود باید به فراهم کردن زمینه دسترسی آسان عموم به محتوا، مواد خواندنی و محصولات فرهنگی مناسب توجه ویژه داشته باشیم.
وی با تاکید بر این‌که آسان‌سازی دسترسی به کالای فرهنگی برای کودکان و خانواده‌ها مستلزم حرکت و تلاشی بیشتر است گفت: فاصله هر خانواده با مرکز عرضه کتاب به اندازه فاصله دسترسی آن‌ها به سایر اقلام زندگی روزمره مانند سوپرمارکت‌ها و .... مهم، قابل توجه و ضروری است.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نگاه غیر تجاری و فرهنگی کانون افزود: کانون با یک نگاه واقع‌بینانه به مخاطبان خود و فضای فرهنگی جامعه دو رویکرد مهم را در دسترس کودکان (مخصوصا کودکان روستایی و کم برخوردار) به محتوای فرهنگی، پیش رو دارد.
وی گسترش کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و به واسطه آن‌ها ورود کتاب‌های کانون به مدارس روستایی و گسترش شبکه کشوری فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی (طی یک طرح 5 ساله) را دو رویکرد مهم کانون کشور برای دسترسی عموم کودکان به مواد فرهنگی و کتاب دانست.
واحدی با تاکید بر هم‌سویی نگاه مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش و مدیر عامل کانون در اجرایی کردن این سیاست گفت: باید با آسان‌سازی ورود کتاب‌ها و محصولات کانون به مدارس یک زمینه فرهنگی مناسب برای دانش‌آموزان فراهم شود تا با داشتن حق انتخاب، به محتوای فرهنگی مناسب دسترسی داشته باشند.
حسین رحمانی معاون فرماندار شهرستان سلماس نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: برای پیشرو بودن و همراه بودن با تکنولوژی جدید و فضای مجازی کتاب و کتاب‌خوانی بهترین وسیله و گسترش محصولات فرهنگی بهترین شیوه است تا در جهت اهداف عالیه اسلام و فرهنگ ایرانی حرکت کنیم.
جواد زاهدی مدیر کل کانون آذربایجان غربی نیز در این مراسم ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های کانون در زمینه عرضه محصولات فرهنگی، گفت: تولیدات داخلی دارای بار فرهنگی خاصی هستند که با ورود به خانه‌ها به همراه خود مؤلفه فرهنگی را وارد خانواده می‌کنند و با خرید هر کالای داخلی فضای کار برای تولیدکنندگان نیز فراهم می‌شود.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با ورود محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خانه‌ها کودکان با رهیافت خوبی از فرهنگ ایرانی آشنا می‌شوند.
دو کتاب‌خانه در روستاهای گنج‌اباد و انهر ارومیه روز یکشنبه 23 آبان به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با کتاب‌های کانون تجهیز و با حضور مسولان کشوری و استانی کانون، فرماندار ارومیه و معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان افتتاح شد.