کد خبر: 269439
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
بازدید 1031
فرازهایی از نهج البلاغه در جلسه حوزه‌ای

در چهارمین روز از جلسات حوزه ای مراکز کانون استان که در روز 31 خرداد 1396 برگزار شد، مدیر کل استان به تشریح بخشی از فرازهای نهج البلاغه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در چهارمین روز از جلسات حوزه ای مراکز کانون استان که در مرکز شماره 3 برگزار شد، مدیر کل استان، با اشاره به سی و ششمین سالگرد شهادت دکتر چمران، یاد و خاطره آن شهید والا مقام را گرامی داشت و افزود‌؛ با مطالعۀ دل‌نوشته‌های شهید چمران که پیش از شهادت به نگارش در آمده متوجه می‌شویم که شخصیت پرهیزکار ایشان همچون افرادی بود که روحشان بر جسمشان غالب است.  این انسان والا به واسطۀ تقوا و پیوستگی‌اش با خدا در روز شهادتش، موانع دنیوی از مقابل دیدگانش کنار رفته و بر شهادت خویش آگاهی داشت .
وی در ادامه گفت ؛ شهید چمران و امام موسی صدر از جمله افرادی بودند که حرکت های سازنده ای در کشور لبنان ایجاد کردند .این سردار نام آور در جبهه‏های لبنان و ایران حماسه ها ‏آفرید و زمانی که با عشق به لقاء الله  پیوست همانند کسانی بود که امیر مومنان در نهج البلاغه از آنان به عنوان انسان متّقى یاد می کند.
سلیمانی سپس در ادامه با بیان این نکته که ماه مبارک رمضان ماه امام علی است با قرائت فرازهایی از خطبۀ متقین از نهج البلاغه به تشریح بخشى از این خطبه پرداخت و بیان داشت؛ امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند: "فالمتقون فیهاهم اهل الفضائل ، منطقهم الصواب و ملبسهم الاقتصاد ، و مشیهم التواضع" متقین در این دنیا اهل فضائل هستند‌، گفتارشان صواب‌، پوشاکشان اقتصادی و میانه و رفتارشان افتادگی است‌.       
 وی خاطر نشان کرد؛  بسیاری از مصیبت ها و فضیلت های اخلاقی به گفتار انسان‌ها بر می‌گردد‌. زبان، شمشیر دو لبه ای است که اگر لجام گسیخته باشد، چه دوستی‌هایی که به دشمنی بدل نمی‌کند و چه گناهان و آبروهایی که نمی‌ریزد، و چه دل‌هایی که نمی‌شکند‌. بسیاری از این موارد ناخوشایند را در محیط پیرامونمان بسیار دیده ایم. منطق گفتار برخی صواب نیست‌. صواب باید در کنترل زبان جاری باشد و منجر به برهم زدن ارتباط‌ها نشود. پس اگر در گفتارمان تنها رضای خداوند را طلب کنیم، و به جای خاموش کردن آتش نفاق آتش افروزی کنیم جزو متقین نخواهیم بود.
وی با اشاره به سخنان گهر بار امیرمومنان در این خطبه افزود؛ امام در ادامه می فرمایند: غضوا ابصارهم عما حرم الله علیهم ، و وقفوا اسماعهم علی العلم النافع لهم .از آنچه خدا بر آنها حرام کرده چشم پوشیده‌، و گوشهای خود را وقف دانش با منفعت نموده اند‌. امام علی (ع) در این خطبه از اهل تقوایی یاد می کند که گوش‌هایشان را وقف علمی می کنند که منفعت داشته باشد. اگر انسان ها به مدت محدودی از عمر که در اختیار دارد، بیندیشند ،به دنبال چیزی می‌رود که برایشان سود و منفعت داشته باشد. اگر در دین ما بارها توصیه شده که با اهل دین و تقوا معاشرت کنیم به همین دلیل روشنی است که اهل تقوا بر آن چیزی مشغولند که لغو و بیهوده نیست و گفتارشان برای دنیا و آخرت انسان منفعت به همراه دارد. پس تلاش کنیم گوشمان را بر روی هزلیات ببندیم و این دروازۀ فهم و اندیشه را به روی آگاهی های مفید بگشاییم.
سلیمانی با اشاره به بخش دیگری از این خطبه یاد آور شد؛ تواضع، یکی از موارد مهم اخلاق اسلامی است که در این خطبه بر آن تاکید شده است. منش تقوا در فردی نمایان می شود که خود را بالاتر از دیگری نبیند و با احترام  و فروتنی با دیگران رفتار کنند.
توجه و تامل در فلسفۀ روزه‌داری در ماه مبارک رمضان بخش دیگری از سخنان ایشان در این جلسه بود.
در ادامۀ این جلسۀ هم اندیشی، مراکز 3, 6, 16, 37, 38, 44, پردیس, نجوم دماوند،گزارشی از پیش بینی برنامه های فرهنگی ، هنری و ادبی در سال جاری ارائه دادند.
مرکز علوم و 44 با رویکرد ۵ ساله به مبحث مهارت های زندگی پرداخته اند و در سال ۹۶ با اولین بخش از این مهارت ها " خود اگاهی و همدلی" را دستمایۀ برنامه های فرهنگی‌، هنری و علمی قرار داده اند.  
مرکز شماره ۳۷ با پرداختن به چهره های قهرمانان ایران و با هدف شناخت چهره های شاخص ملی و افتخار آفرینان ایران امروز ، رویکرد خود شناسی و شناخت توانمندی های فردی را در پیش گرفته است‌.
موضوع صلح و دوستی با عنوان "بهشت کوچک من " برنامه ای بود که توسط مربی مسئول مرکز شماره ۳۸ با هدف ارتقای اعتماد به نفس در اعضا و شناخت خود و هدایت کودکان و نوجوانان از فردگرایی به گروه و اجتماع، با توجه به مهارت های خود اگاهی و روابط بین فردی معرفی شد.
مرکز نجوم دماوند موضوع "پرواز " را با هدف پاسخگویی به سوالات ذهنی اعضا در مورد پرواز از طریق پانل های دیواری، کارگاه ساخت سازه های مرتبط از جمله هواپیما و فضا‌پیما  و همچنین پخش فیلم ها و انیمیشن‌هایی با موضوع علم پرواز به عنوان برنامه های تابستانه خود در نظر گرفته است.
مرکز شماره 3 نیز با ایجاد بستری مناسب در جهت تقویت مهارت های زندگی همچون شناخت خود و کنترل هیجانات و همدلی و ارتباط موثر با دیگران قصد دارد کودکان و نوجوانان را با مشارکت اعضا و والدین را در برنامه های خود داشته باشد.
"من‌, تو, او ,ما" عنوان  برنامه های مرکز پردیس با محوریت موضوع مهارت همدلی در خانواده بود که با هدف تقویت مهارت همدلی در بین اعضا، توجه به ضرورت,تثبیت و هویت خانوادۀ ایرانی اسلامی، از طریق برگزاری اردوها،برگزاری کارگاه های بحث آزاد ویژه نوجوانان و نشست های علمی و سایر فعالیت های فرهنگی برگزار خواهد کرد.
مرکز شماره 16 با ارائه برنامه ای با محوریت خود آگاهی و همدلی در تلاش است تا در یک برنامۀ یک ساله ضمن ایجاد فضایی شاد و مفرح از طریق فعالیت های فرهنگی هنری و علمی، اعضای کودک و نوجوان را به سوی شناخت خود و توانایی های فردی رهنمون سازد.
"آی قصه قصه قصه " نامی بود که مرکز شماره 6 برای برنامه های تابستانه خود انتخاب کرده است. این مرکز قصد دارد برنامه های خود را با محوریت قصه های قرانی، اعضا را به سوی مهارت‌های زندگی از جمله خودشناسی، همدلی و مسئولیت پذیری هدایت کند.
این جلسلۀ هم اندیشی صبح روز چهار شنبه 31 خرداد 1396 در مرکز شماره 3 برگزار و با ارائه گزارش کارشناس مسئولان واحد های فرهنگی، هنری ، ادبی ، انفورماتیک، امور اداری و روابط عمومی در ساعت 14 به پایان رسید.