تحول مداوم، شاخص اصلی فضای مجازی است

رییس مرکز آموزش سواد فضای مجازی در نشست آموزشی «نقش فضای مجازی در خانواده امن» کانون استان فارس گفت: تحول مداوم و تنوع دو شاخص اصلی فضای مجازی است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روح‌الله مومن‌نسب پژوهش‌گر و مبلغ سواد فضای مجازی با اشاره به انواع وب، چرخه‌ی مدیریت انسان توسط این فضا را شامل نیازسنجی، طراحی سرویس، وابسته‌سازی، دلبستگی، معیارسنجی، نیازسنجی و مدیریت نیاز عنوان کرد.

زهرا افتخاری، مدیرکل کانون فارس نیز در ادامه طی سخنانی برگزاری نشست‌های تخصصی در رابطه با خانواده‌ی امن و فضای مجازی را مثبت دانست و گفت: در دنیایی که رشد پر شتاب دنیای مجازی در میان کودکان و نوجوانان پیوسته در حال توسعه است و گروه‌های سنی حساس جامعه بسیار از این فن‌آوری استفاده می‌کنند از این رو خانواده امن با عدم آگاهی و عدم سواد رسانه‌ای در این عرصه در معرض خطر است.

به گفته‌ی وی، در این عرصه که هر کودک و نوجوان گوشی به دست به جای حضور در نشست‌های خانوادگی از هر گونه فضای عاطفی خانواده فاصله گرفته، کانون به خاطر مسئولیت سنگینی که در برابر مخاطب دارد این دغدغه‌مندی را ایجاد کرد و امید که کانون نقش محوری خود را در مسیر آموزش شیوه‌های استفاده مناسب از وسایل ارتباطی ایفا کند.

مدیرکل کانون فارس در ادامه افزود: باید بتوانیم مانند کشورهای دیگر که قانون حمایت از حقوق کودک را بر مبنای مراقبت از وسایل اینترنتی قرار داده‌اند با حساسیت و پیگیری این عرصه را دنبال و پررنگ‌تر کنیم. آن‌ها نگران بحران هویت نسل جوان خودشان هستند چرا ما نباشیم؟

افتخاری اضافه کرد و گفت: با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی می‌توان این مشکلات دنیای مجازی را کاهش داد و ورود دستگاه‌های فرهنگی در حوزه‌ی محتوا و ساماندهی این فضا می تواند نقش اثرگذاری را ایفا کند.

به اعتقاد او ساماندهی به معنای حذف از فضای مجازی نیست بلکه مخاطب باید با استفاده‌ی بهینه در مسیر رشد معنوی و هوش هیجانی گام بردارد.

او در پایان اظهار امیدواری کرد که رصد فعالیت‌های کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مورد توجه همه باشد همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند.

استفاده امن از اینترنت، استفاده از نرم‌افزار کنترل والدین، آشنایی با تهدیدات فضای مجازی، استفاده امن از نرم افزارهای ارتباطی موبایل پایه و استفاده امن از شبکه‌های اجتماعی مطالبی بود که مؤمن نسب به آن‌ها اشاره کرد و به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ گفت.

نشست «نقش فضای مجازی در خانواده امن» 6 آبان 1396 در اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

زهرا افتخاری، مدیرکل کانون استان فارس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =