باورپذیری مخاطب اصلی‌ترین هدف خلق «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی»

نویسنده کودک و نوجوان با بیان این‌که رمان «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» یکی از مهم‌ترین تجربه‌های زیستی است، باورپذیری مخاطب را یکی از اهداف نوشتن این کتاب عنوان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جمشید خانیان در آیین نقد و بررسی این کتاب با بیان این مطلب گفت: امروز با توجه به در دسترس بودن ابزارهای نوین و فضای مجازی ذهن بچه‌ها پیچیده شده و به همین اندازه نیز وظیفه نویسندگان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای هدایت بچه‌ها به سوی خواندن چند برابر شده است.

خانیان با اشاره به این‌که عشق به مطالعه یک لذت جاودان است، افزود: شاید به جرات بتوانم بگویم این کتاب یکی از مهم‌ترین تجربه‌های زیستی من است چراکه نیمی از کار من برای نوشتن کتاب را کارهای پژوهشی و پیدا کردن لحن‌ها و شخصیت‌ها بود.

نویسنده عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی گفت: باور پذیری در مخاطب یکی از اهداف مهم من در نوشتن این کتاب بود، چرا که باید موضوع‌های ارزشی همانند جنگ و دفاع مقدس را از دریچه‌ای دیگر ببینم.

وی با اشاره به این جمله که در زمان نوشتن به مخاطب فکر نمی‌کنم و البته این روش را بی‌احترامی به مخاطب نیز نمی‌دانم، عنوان کرد: زمان قصه کتاب من مربوط به جنگ است اما قصه مربوط به یک رابطه پنهانی متأثر از جنگ است.

این نویسنده در پاسخ به سوالی در خصوص نقش سلما گفت: خارج از این کتاب دنبال سلمای دیگری نگردید چرا که شخصیت‌ها همین اندازه که معرفی شده‌اند شخصیت دارند و ما به ازای بیرونی ندارند.

وی نوع سوال‌های خوانندگان کتاب‌هایش در نقاط مختلف جغرافیایی کشور، در مورد «قلب زیبای بابور»، «ناهی» و «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» را متفاوت دانست و یادآور شد: تعلق خاطر خوانندگان در هر منطقه در خواندن کتاب موثر بوده است.

خانیان در پاسخ به سوال یکی از اعضا در خصوص وجود رازآلودگی در فصول کتاب بیان داشت: هر کتاب یک ویژگی دارد و با این ویژگی‌ها به دنبال معرفی خود با اشکال مختلف است در واقع هر اثر هنری یک نوع قرارداد بستن است.

او ضمن تاکید بر اهمیت خوانش در مساله کتاب‌خوانی ابراز کرد: تماشای فیلم، کتاب و تئاتر خوب است چراکه این‌ها به زندگی ما غنا می‌دهند، بنابراین در خواندن ذائقه خوب داشتن بسیار مهم است و زمانی که با نگاهی عمیق‌تر به محتوا و مضامین کتاب توجه شود ضرب‌آهنگ داستان بیشتر در ذهن جا می‌گیرد و معانی پنهان زیادی از درون آن آشکار می‌شود.

گفتنی است در این نشست اعضای مراکز بندرعباس، شهرستان بستک و فین حضور داشتند و به نقد و بررسی این کتاب با حضور نویسنده پرداختند.

کتاب عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی نوشته‌ جمشید خانیان یکی از رمان‌هایی است که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «رمان نوجوان امروز» منتشر کرده است؛ این رمان نمادگرا داستانی عاشقانه را در فضایی پاک برای خواننده بازگو می‌کند.

عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی، قلب زیبای بابور، ناهی، شب گربه‌های چشم‌سفید، خشایارشاه، کوسه‌ماهی، آریایی‌ها، شبی که جرواسک نخواند، لاک‌پشت فیلی و طبقه‌ هفتم غربی از جمله آثار جمشید خانیان است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =