خودتان را به کتاب علاقه‌مند کنید

نویسنده و تصویرگر کتاب کودک در دیدار با اعضای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گیلان به آنان توصیه‌ کرد با انتخاب کتاب‌های مناسب و مطالعه‌ی مطالب جذاب، زمینه‌ی علاقه‌مندی خود را به کتاب فراهم‌ کنند.

به ‌گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اعظم بزرگی طی نشستی با اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون کوچصفهان و سیاهکل که به بهانه‌ی هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی صورت ‌گرفت، فراهم‌سازی فضای پر نشاط و مطالعه کتاب‌های جذاب، مناسب و متناسب با گروه‌سنی مخاطب را زمینه‌ساز ایجاد علاقه به کتاب توصیف ‌کرد.

این نویسنده کودک در ادامه با بهره‌گیری از صور خیال کودکانه اعضا و در سایه‌ی گفت‌وگویی صمیمانه با آنان، به ارزش‌مندی نقش کتاب در زندگی پرداخت و با بیان ‌این‌که با خواندن کتاب آینده بهتری را می‌سازیم، اضافه کرد: زمان‌های ملال‌آور زندگی با هم‌نشینی کتاب است که رنگ لذت و شادی به خود می‌گیرد.

وی هم‌چنین افزایش دایره واژگانی و آشنایی با اندیشه‌های پیشینیان را از دیگر فایده‌های مطالعه دانست و با تبیین این مساله که با خواندن کتاب در گفت‌وگوی جهانی سهیم می‌شویم، افزود: کتاب، چکیده‌ی اندیشه‌های اندیشمندان است و هنگامی که مطالعه می‌کنیم، چنان است که با آنان زندگی‌ و گفت‌وگو کرده‌ایم.

نویسنده کتاب «بلوطی که برگ‌هایش را قورت داد» در ادامه به ویژگی‌ و شاخصه‌های کتاب‌های داستانی پرداخت و با تاکید بر اثربخشی مطالعه این گونه از کتاب‌ها بر فرآیند یادگیری گفت: مطالعه داستان‌های مناسب، مخاطب را در فضای داستان قرار داده و وی را در سایه‌ی هم‌زاد پنداری، در کسب لذت و تجربه‌های تازه همراه می‌کند.

بزرگی بر همین اساس نقش تخّیل سازنده را در زندگی و ادبیات، مهم توصیف و به کودکان توصیه ‌کرد تخیّل داشته ‌باشند و به چیزهای مورد علاقه خود فکر کنند.

او در عین حال نگاه ویژه به ادبیات کلاسیک را به عنوان سرچشمه فرهنگی جامعه دارای اهمیت خواند و مطالعه کتاب‌هایی که درسایه بازآفرینی، برای کودکان و نوجوانان منتشر شده‌اند را گامی مهم در مسیر افزایش آگاهی‌های ادبی ارزیابی‌ کرد.

نویسنده کتاب «اسب دریایی طلایی» در ادامه به عناصر یک داستان خوب اشاره‌ و با تاکید بر این امر که یافتن موضوع مناسب می‌تواند مهم‌ترین گام در مسیر نوشتن باشد تصریح‌ کرد: سوژه‌یابی، نیازمند خوب شنیدن و نگریستن است و در این میان دیدن عکس‌های مناسب و مشاهده تصاویر به ظاهر ساده می‌تواند پایه و اساس یافتن موضوع‌های مناسب باشد.

او اضافه‌کرد: گاهی موضوع در زوایای دیگری پنهان شده و چنانچه ما از دریچه‌های تازه به اطراف بنگریم و به مسایل مورد علاقه مخاطب بپردازیم، در رسیدن به هدف موفق‌تر خواهیم بود.

این عضو پیشین کانون پرورش فکری هم‌چنین در پاسخ به پرسش حاضران در ارتباط با چگونگی گام‌برداشتن خود در مسیر نویسندگی گفت: داشتن پشتکار، نقشی اساسی در این زمینه داشته و در این میان، یک درصد این موفقیت ثمره و نتیجه استعداد بوده است.

بزرگی درعین‌حال نوشتن داستان‌ برای بزرگ‌سالان را نقطه‌ی آغاز فعالیت‌ نویسندگی خود خواند و با بیان این‌که حضور درکانون و نوشتن داستان‌های کوتاه، پل ارتباطی وی با داستان کودک بوده است گفت: نوشتن برای کودک، دارای ظرافت‌ها وشیرینی‌ است و این امر دلیل اصلی آمدن و ماندنم در این حوزه محسوب‌ می‌شود.

وی هم‌چنین نقش مربیان کانون را در ارتقای توان‌مندی‌ها و جهت‌بخشی به سیر مطالعاتی اعضا تاثیرگذار خواند و با اشاره به تردیدهای یک نویسنده در آغاز نوشتن داستان گفت: هیچ کوچکی بزرگ نشده، مگر اینکه در کنار بزرگان قدم زده باشد؛ برهمین اساس چنان‌چه بخواهیم بزرگ شویم و درست عمل کنیم باید درکنار بزرگان قرارگرفته و از راهنمایی‌های سازنده‌ی آنان در انتخاب مسیر درست استفاده کنیم.

توصیه به شاد زیستن و مطالعه هدف‌مند، بخش پایانی سخنان این نویسنده حوزه کودک بود و وی از کودکان و نوجوانان خواست مطالعه‌ی نشاط‌بخش را در دستور کار خود قرار دهند.

در ادامه این نشست‌ها که به منظور ایجاد بسترهای مناسب برای دیدار کودکان و نوجوانان با چهره‌های برجسته ادبی و هم‌چنین بهره‌گیری از دیدگاه‌های سازنده آنان برنامه‌ریزی شد، حمیرا خدابنده و خدیجه تقی‌پور، به ترتیب کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی و کارشناس فراگیر کانون گیلان ضمن خیر مقدم به میهمان برنامه و حاضران، بر ضرورت بهره‌گیری کودکان و نوجوانان از آگاهی‌های میهمان برنامه تاکید کردند.

طرح پرسش و خوانش شعر از سوی اعضا، اجرای نمایش و سرود کتاب‌محور و بازدید از مرکز عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون در بخش کوچصفهان از دیگر برنامه‌های این روز بود که با جشن امضا و گرفتن عکس یادگاری با میهمان برنامه همراه‌شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =