خود را با شاعر «هم افق» کنید

یک نویسنده و شاعر به مخاطبان خود توصیه کرد در هنگام رویارویی با شعر و برای ایجاد هم‌دلی و تفاهم با شاعر، خود را با شاعر «هم افق» کنند یعنی خودشان را به جای شاعر بگذارند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، با حضور حمیدرضا شکارسری نویسنده، شاعر و منتقد ادبی برگزار شد.

شکارسری شعر را فرصتی برای آشکارکردن «خود» شاعر دانست و در ادامه گفت: هر شاعر با گفتن هر شعر، خودش را می‌نویسد.

وی تاکید کرد: شعر سپید بیان احساس نیست، شعر تصویر کردن مفاهیمی است که از سوی شاعر درک می‌شود.

شکارسری در بخشی از سخن خود که درباره نقش مخاطب بود گفت: وقتی شعر قوی باشد، می‌تواند مخاطب را با خود هم‌داستان کند.

نویسنده اثر تلنگر باران افزود: مخاطب باید بتواند نگاه خود را با شاعر منطبق کند و اگر این مهم میسر نشود حتما ایراد از شعر و شاعر است.

این شاعر افزود: گاهی برای ایجاد جذابیت در شعر، مخاطب باید در ارتباط گیری با شعر وقت صرف کند. نباید در اولین برخورد با شعر تکلیف مشخص شود، در واقع مفاهیم شعر باید در ازای چالش و کلنجار مخاطب با واژه‌ها به دست بیاید.

شکارسری در پاسخ به این که یک شاعر باید در چه زمانی گروه سنی اثر خود را انتخاب کند، پاسخ داد: در نوشتن هر شعر، نخست «خودتان» را بنویسید و سپس ببینید این سروده با چه گروه سنی از مخاطبان منطبق می‌شود.

این شاعر در ادامه روند راه‌یابی شعر سپید به ادبیات را برای مخاطبان خود بیان کرد و با بیان ویژگی‌های شعر سنتی و شعر سپید و معرفی بنیان‌گذاران شعر سپید، تاکید کرد که شعر سپید یک شعر بی‌معیار و بیان احساس نیست، بلکه شیوه‌ای تازه برای تصویر کردن خیال و خود شاعر برای مخاطب است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از اعضا درباره تفاوت شعر سپید و کاریکلماتور، شعر سپید را دارای پس زمینه‌ای شامل فکر واندیشه و مضمون قابل درک دانست در حالی که کاریکلماتور تنها یک بازی زبانی است که در حد کلمه باقی می‌ماند.

در پایان این برنامه، این شاعر کتاب خود را برای اعضای کانون امضا کرد و تقدیرنامه‌‍‌ای با امضای همه اعضای حاضر در مراسم دریافت کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =