کم توجهی به داستان نقطه ضعف ادبیات امروز است

نویسنده‌ی کتاب «جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها» کم‌توجهی به داستان در ادبیات امروزی را یک آسیب عنوان کرد و گفت: باید به شادی و قصه مطابق با نیاز مخاطبان توجه شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهرام شفیعی در نشست ادبی دو پنجره‌ی کانون اهواز با اشاره به این موضوع که در کتاب‌ها باید جذابیت نقش برجسته‌ای داشته باشد، گفت: در ادبیات ما به موضوع داستان کمتر توجه شده و این‌ یکی از دلایل عدم جذابیت داستان و استقبال کم بچه‌ها از کتاب خواندن است.

این نویسنده‌ی کودک در ادامه به جشنواره‌ها اشاره کرد و افزود: این جشنواره‌ها به سمت ضد داستان، کارهای تفنن ادبی و بازی زبانی می‌روند و این مشکل به ادبیات کودک سرایت کرده است.

شفیعی در ادامه به نقدهای اعضای ادبی مراکز کانون در این جلسه پاسخ داد.

او در پاسخ به این سوال که چرا برخی از نوشته‌های کتاب جزیره بی‌تربیت‌ها برجسته‌سازی شده‌اند، توضیح داد: این ایده خود من به ‌عنوان نویسنده بود تا قسمت‌های خنده‌دارتر این کتاب را به خواننده معرفی کنم.

وی در جواب به پرسش دیگر اعضا که چرا در طرح‌های گرافیکی این کتاب از رنگ استفاده نشده و سیاه و سفید است نیز گفت: اگر این کتاب رنگی بود، خوانندگان بزرگ‌تر خود را از دست ‌می‌داد و دلیل دوم آن توجه به استانداردهای جهانی انتشار کتاب‌های فکاهی است که باید تصاویر و متن کتاب این‌قدر جذاب باشد که بتواند بدون استفاده از رنگ، مخاطب را جذب کند.

در ادامه نوجوانان شرکت‌کننده در بخش نقد ظاهری کتاب معتقد بودند که عنوان کتاب جذب‌کننده است.

در بخش نقد محتوایی کتاب نیز عضو کانون شوش گفت: این کتاب بیشتر مناسب گروه سنی «ج» است و برای سنین پایین‌تر با توجه به این‌که محتوای آن در برخی جمله‌ها مانند «ادب از که آموخته‌ای از بی‌ادبان» ممکن است باعث الگوبرداری کودکان از این جمله شود.

شفیعی در ادامه پاسخ این سوال را این گونه توضیح داد: در نوشته‌ها به گروه سنی خاصی تأکید ندارم و این گروه‌بندی‌ها مربوط به ناشران است. مسئله‌ی بدآموزی و چه چیزی زشت هست یا نیست در ادبیات متفاوت است و من در این کتاب به دنبال یاد دادن انعطاف در فهم و حل مسائل هستم.

این اعضا در ادامه هر یک آثار خود را خوانش کردند و شهرام شفیعی به نقد و بررسی آثار آنان پرداخت.

شفیعی در نقد و بررسی آثار اعضا گفت: آثار اغلب اعضا شرکت‌کننده خوب و تعدادی هم فوق‌العاده بودند که باید به روی این استعدادها کار بیشتری انجام شود تا به‌خوبی پرورش یافته و شکوفاتر شوند.

در ادامه این نشست ادبی آنوشا الوندی عضو انجمن شاهنامه‌خوانی کانون به شاهنامه‌خوانی پرداخت.

کاشت یک نهال به یاد برگزاری نشست ادبی دو پنجره با حضور شهرام شفیعی نویسنده طنز کودک و نوجوان کشور از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در پایان لوح‌های تقدیری و هدایایی به شرکت‌کنندگان اهدا شد و بچه‌ها در جشن امضا کتاب «جزیره بی‌تربیت‌ها» شرکت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =