اهمیت آشنایی با فضای ذهنی مخاطب در نوشتن

نویسنده کودک و نوجوان، انگیزه، انتخاب موضوع و آشنایی با فضای ذهنی مخاطب را از جمله موارد مهم در نوشتن عنوان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، موزونی در دیدار با اعضای مراکز کانون استان چهارمحال و بختیاری با بیان این مطلب گفت: نوشتن و خواندن در موضوع‌های مختلف تاثیر به‌سزایی بر روند خلق اثر دارد.

وی ضمن  دعوت کودکان و نوجوانان به نوشتن در باره‌ی موضوع‌های مختلف افزود: برای یک نویسنده دایره واژگان، برخاسته از زیست‌بوم اوست و تفاوت در زیست‌بوم‌ها نوشتن‌ها را متفاوت می‌کند و هویت فرهنگی به آثار نویسندگان در مناطق مختلف می‌دهد.

موزونی که به منظور شرکت در نشست نقد کتاب «یخی که عاشق خورشید شد» به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود در این‌باره اظهار داشت: این کتاب از جمله آثاری است که به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در کشورهای متعددی به چاپ رسیده است.

وی ضمن معرفی این کتاب و بیان توضیح‌هایی درباره آن عنوان کرد: تاکنون 11 کتاب به زبان فارسی و کردی نوشته‌ام که بخش عمده آنها در حوزه کودک و نوجوان و پژوهش‌های فرهنگ عامه است و به زودی 2 کتاب نیز در حوزه دفاع مقدس و نقش کودکان در آن منتشر می‌شود.

این نویسنده هم‌چنین با اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های دو پنجره خاطرنشان کرد: در این دیدارها هم کودکان و نوجوانان و هم نویسندگان از دیدگاه‌های یک‌دیگر آگاه می‌شوند و گاهی کودکان به نکاتی توجه می‌کنند که ممکن است نویسنده از آن‌ها غافل بوده است.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون با بیان این‌که در هر استان با نگاه‌های متفاوت آشنا می‌شویم، تصریح کرد: حاصل این دیدارها منجر به تولید آثار فاخری خواهد شد که جامعه مخاطب از آن بهره‌مند می‌شود.

موزونی در پایان با بیان این‌که در کارگاه‌های ادبی کانون بیشتر بر روی حواس بچه‌ها کار می‌شود، گفت: بچه‌ها باید خوب ببیند و بشنوند و بیشتر کتاب بخوانند تا بتوانند با دامنه‌ی وسیعی از اندیشه و تجربه‌های ملموس آشنا شوند.

حضور در آیین امضای کتاب در منطقه کوهرنگ و دیدار با اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی این منطقه از دیگر برنامه‌های سفر موزونی به استان چهامحال و بختیاری بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =