لایه‌های پنهان حادثه‌ها را ببینید و بنویسید

نویسنده کتاب‌های کودک در نشست ادبی دو پنجره مشهد به نوجوانان علاقه‌مند به نویسندگی توصیه کرد همواره تلاش کنید نگاه جست‌وجوگر، درک متفاوت و ایده‌های تازه داشته باشید و لایه‌های پنهان هر حادثه را ببینید.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمیدرضا شاه‌آبادی در این ویژه‌برنامه که به منظور نقد و بررسی رمان نوجوان «وقتی مژی گم شد» اثر وی برپا شده بود با تاکید بر این نکته گفت: علاقه را با استعداد اشتباه نگیرید، استعدادتان را بشناسید و اگر قصد دارید نویسنده شوید از همین آغاز راه، هدف بزرگ داشته باشید.

وی در ادامه در توصیه‌هایی به اعضا برای نویسندگی افزود: نوشتن را ساده نگیرید. هر کاری را که می‌خواهید در آن متخصص شوید با جدیت دنبال کنید و با تمام وجودتان در آن کار، انرژی صرف کنید.

شاه‌آبادی هم‌چنین در پاسخ به نقد اعضا در مورد ساختار رمان «وقتی مژی گم شد» یادآور شد: برخی از آثارم از قبیل: «لالایی برای دختر مرده»  دلی بود، اما در رمان «وقتی مژی گم شد» کار را مهندسی کردم و بر اساس یک ساختار از پیش تعیین شده جلو رفتم.

وی ادامه داد در این رمان بخشی از تلاشم را در قرینه‌سازی گذاشتم مژی نرگس و مژی فریبا، یارعلی و جان‌علی، منار جنبان و...  ساختار کار قرینه بود و خودم وسط بودم.

او هدف خود را از انتخاب این سبک را فاصله‌گذاری میان خواننده و داستان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: شاید در تعداد دیگری از آثارم برعکس تلاش کرده‌ام که این فاصله ایجاد نشود، گاهی دوستانم می‌گفتند که استفاده از این میزان تکنیک برای نوجوان خطرناک است و شاید با استقبال مواجه نشود اما خوشحال هستم که اعضای حاضر در این نشست از ساختار رمان خوششان آمده است.

در این نشست نقد و بررسی کتاب، پیش از سخنان نویسنده، نوجوانان علاقه‌مند به آثار ادبی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهای خود در مورد رمان «وقتی مژی گم شد» اثر حمیدرضا شاه‌آبادی پرداختند.

زهرا بیژن‌یار عضو نوجوان مرکز شماره هفت کانون مشهد در نقد و بررسی این رمان با اشاره به ویژگی قلم و اندیشه این نویسنده گفت: این داستان سرشار از هیجان و ماجرا بود و تمام اتفاق‌ها در صفحه‌های کم و با آهنگی تند روایت شده بود اما گاهی به اتفاق‌های جایگزین بیشتر پرداخته شده‌ و گاهی نیز حادثه‌های مهم کمرنگ شده است.

مطهره جعفری دیگر نوجوان عضو انجمن ادبی آفتاب و مرکز شماره ۱ کانون مشهد نیز در رابطه با کتاب«وقتی مژی گم شد» گفت: رمان خوبی بود و آن را دوست داشتم و بخش اول آن را به خاطر پرداخت بهتری که داشت و به جزئیات هم توجه شده بود، بیشتر پسندیدم.

گیتا قاسمی عضو دیگر انجمن ادبی آفتاب در صحبت‌هایش با ا شاره به این‌که بازی نویسنده را با اسم «مژی» دوست داشته است گفت: سبک معماگونه روایت به کشش بیشتر داستان کمک می‌کرد اما فصل ورود نویسنده به داستان را دوست نداشتم و چند روایتی بودن هم خوب از کار درآمده بود.

نشست ادبی دوپنجره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی هفتم آذر ۹۶ در مشهد برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =