کد خبر: 275919
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
معرفی «حیدر یغما» در چهل‌ و هفتمین انجمن ادبی آفتاب

چهل و هفتمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت خوانش شعر اعضای نوجوان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان رضوی چهل و هفتمین انجمن ادبی آفتاب، روز پنج‌شنبه ۷ دی‌ماه با حضور اعضای نوجوان و «قاسم رفیعا» کارشناس میهمان و شاعر و نویسنده مطرح کشور در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: چهل و هفتمین انجمن ادبی آفتاب با معرفی «حیدریغما» شاعر معاصر نیشابوری که به سبب شغلش به یغمای خشت مال معروف است آغاز شد.

کارشناسان ادبی در این بخش، یغما را به عنوان شاعری که آزاده بود و در تمام روزهای زندگی‌اش کار می‌کرد معرفی کردند. شاعری که نه سبک می‌شناخت و نه مکاتب ادبی را، امّا پایدارترین رفیق دشت و بیابان و شب‌های پرستاره نیشابور بود و شاید همین روستازادگی و صداقت و آزادگی، او را این‌چنین با دنیای شعر، پیوند زده است.

خوانش نمونه‌ای از غزل‌های وی از جمله غزلی با مطلع : «نهنگ موج عشقم، درگل ساحل نمی‌گنجم/ شنا باید در اقیانوسم اندر گِل نمی‌گنجم» و  همچنین معرفی کتاب «شاعر خشت‌مال» تالیف جواد محقق نیشابوری مدیرکل کانون خراسان رضوی که درباره احوال و اشعار این شاعر و نمونه‌ای از آثار اوست، بخش بعدی انجمن ادبی آفتاب بود.

ادامه جلسه با خوانش و نقد اشعار اعضا همراه بود. قاسم رفیعا شاعر و طنزپرداز مطرح کشور، کارشناس میهمان جلسه بود. وی در نقد شعر «مبینا حریفی» عضو مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی گفت: باید به وزن شعر توجه بیشتری داشته باشید. یکی از راه‌های فراگرفتن وزن، گوش کردن شعر همراه با موسیقی‌ست. چون برخلاف ریتم شعری که گاه اختیارات شاعری را دارد ملودی فارغ از آن است و اگر بتوانید شعر را در ملودی بخوانید زودتر به وزن شعر دست پیدا می کنید.

وی همچنین با اشاره به مصرع «سوگند به اشعار من امروز که در وصف تو گویم» گفت: این گونه مصرع‌ها در شعر شما نشان دهنده ذهن آهنگین شما است. وزن انتخابی شما یکی از سخت‌ترین وزن‌هاست که بهتر است شما که هنوز ابتدای راه هستید و تسلط کامل بر وزن ندارید، وزن‌های کوتاه را برای سرودن انتخاب کنید.

مهناز قربانی عضو دیگری بود که شعرش را خواند. رفیعا توضیح داد که توصیفات شعر، غنی است و نکته اصلی در اثر وی نزدیکی به نثر است. وی از اعضا خواست در کنار شعر آزاد، از مطالعه و طبع‌آزمایی در قالب‌های کلاسیک غافل نشوند تا مولفه‌های شعر و وجوه تمایز شعر و نثر را دریابند.

در پایان جلسه «قاسم رفیعا» در مورد نقد و انواع آن صحبت کرد. وی نقد را به سه شاخه نقد آکادمیک، تجربه‌گرا و سلیقه‌ای تقسیم کرد و گفت: نقد آکادمیک با توجه به دانسته‌های علمی صورت می‌گیرد و بیشتر ساختارگراست و بیشتر به بررسی چگونگی کاربرد فنون بلاغی در شعر و نثر و میزان ارزش و اعتبار آنها می‌پردازد. اما نقد تجربه‌گرا بر پایه‌ی تجربه‌های شخصی افراد است.

وی در پایان تاکید کرد که در همه‌ی انواع نقد، ‌لحن باید منطقی، معقول و محترمانه باشد.

لازم به توضیح است که انجمن ادبی آفتاب عصر پنجشنبه ۷ دی ماه ۹۶ و با حضور ۱۸ عضو انجمن ادبی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =