به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، هدف از برگزاری این دوره، یکسانسازی واژهها در فرآیند برنامهریزی سازمانهای فرهنگی، آشنایی کلیه مسوولان و کارشناسان ستادی با تعریف، ضرورت و هدف از انواع برنامهریزی بوده و در نهایت به صورت کارگاهی هر کدام از کارشناسان و مربیان مسوول ضمن نیازسنجی به طرح برنامه به صورت عملیاتی پرداختند.
سعید مذبوحی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و مدرس این دوره، برنامهریزی فرهنگی را کوشش آگاهانه، سنجیده و سازمانیافته دولت برای ایجاد تغییر در وضع موجود و دستیابی به اهداف مطلوب در حوزههای مختلف فرهنگی دانست و گفت:آنچه در برنامهریزی فرهنگی باید بدان توجه کرد این است وجود مشکلات فراوان در حوزه فرهنگی است که باید آنها را با برنامهریزی فرهنگی مرتفع سازیم و این برنامه باید مبتنی بر سرمشقها و الگوهای فرهنگی موجود در جامعه باشد.
نویسنده کتاب مبانی و مفاهیم نوپدید برنامه درسی، در ادامه با تاکید بر اهمیت و ضرورت برنامهریزی فرهنگی گفت: برنامهریزی فرهنگی میتواند امکان به کارگیری دقیقتر مدیریتها، سازمانها و طراحی اقدامها و فعالیتهای فرهنگی متناسب با اهداف و اولویتها رافراهم آورد و اصولاً برنامهریزی براساس این فرض پذیرفته شده انجام میگیرد که امکانات و منابع محدود است و بهرهگیری توأم با روزمرگی از منابع محدود، صدمات جبرانناپذیری به بار خواهد آورد.
مذبوجی در تشریح ویژگیهای یک برنامهریزی مطلوب فرهنگی به عواملی چون داوطلبانه بودن، قابل انعطاف و تجربی بودن و همچنین علاوه بر ویژگی ساختاری، ویژگی مشارکتی و مردمی تأکید کرد و گفت: واقعگرایی و آیندهنگری از دیگر ویژگیهای برنامهریزی مطلوب است.
گفتنی است؛ شرکتکنندگان پس از ۸ ساعت حضور در کارگاه آموزشی، ضمن نیازسنجی واحد کاری خود به آسیبهای موجود در سازمان پرداخته و یک برنامه عملیاتی نوشتند.