ساحل بندرانزلی میزبان کودکان دوستدار محیط زیست

۲۰ مرداد در تقویم روز ملی دریای خزر نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت مراکز کانون استان گیلان و مازندران برای اعضای خود ویژه برنامه‌هایی در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری در نظر می‌گیرند. تا اعضا در قالب برنامه‌های تفریحی و هنری مانند موسیقی، نقاشی، بازی و ...با محیط زیست و اهمیت آن آشنا شوند.

صبح روز ۲۰ مرداد از سوی کانون استان گیلان در مجتمع ساحلی بندرانزلی با حضور مربیان و اعضای دو مرکز شماره‌ی یک و دو و همکاری شهرداری بندرانزلی ویژه برنامه‌ی ساحل دوستی (دریای صلح و دوستی) برگزار شد.

حدود ۵۰ نفر از اعضای این دو مرکز در گروه‌های سنی «ب» تا «د» همراه با خانواده‌هایش و همچنین برخی از اعضای قدیمی که در حال حاضر دانشجو، عکاس یا خبرنگار هستند نیز حضور داشتند.

آشنایی با جانوران در حال انقراض، معرفی کشورهای همسایه‌ی دریای خزر، ساخت تندیس شنی، نقاشی روی شن، پرواز بادبادک‌ها، طناب‌کشی و معرفی کتاب از جمله بخش‌های مختلف این برنامه بودند.

ویژه برنامه‌های روز ملی دریای خزر در قالب کارگاه‌های محیط زیست، معرفی کتاب، معرفی سرزمین، سفال و کارگاه ادبی برگزار شد.

با توجه به همکاری چند ساله‌ی مراکز کانون بندرانزلی با اداره‌ی محیط زیست استان در کارگاه محیط زیست احسان هادی‌پور، رییس اداره‌ی محیط زیست شهرستان بندرانزلی حضور داشت و در این کارگاه درباره‌ی اهمیت دریای خزر، قدمت دریا، موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند و تهدیداتی که برای گونه‌های جانوری دریای خزر وجود دارد مانند ورود فاضلاب و آلودگی‌های نفتی به دریا سخن گفت.

کارگاه معرفی کتاب‌ به معرفی کتاب «دریا، دریا» نوشته‌ی سرور کتبی و چند کتابچه‌ی آموزشی در زمینه‌ی محیط زیست اختصاص یافت.

اما اعضا در کارگاه ادبی از احساسات خودشان درباره‌ی دریا با موضوع «دریا با من سخن بگو» نوشتند. همچنین در غرفه‌ی سفال پس از معرفی و آشنایی با پرندگان ساحلی یا جانوران دریای خزر با سفال این جانوران را ساختند.

کارگاه معرفی سرزمین در راستای آشنایی اعضا با کشورهای همسایه‌ی دریای خزر یعنی روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان برپا شد. بچه‌ها علاوه بر آشنایی با این کشورها از مکان‌های دیدنی آن‌ها نیز آگاهی پیدا کردند.

اجرای موسیقی فولکلور گیلانی، ساخت تندیس شنی و نقاشی روی شن و همچنین دو برنامه‌ی مفرح بادبادک بازی و طناب‌کشی از دیگر اتفاق‌های روز ملی دریای خزر بود.

آموزش غیرمستقیم

فریبا موسوی، کارشناس هنری کانون استان گیلان مسوولیت هماهنگی و برگزاری این برنامه را برعهده داشت.

او با تاکید بر اهمیت محیط زیست، هدف از برپایی چنین برنامه‌ای را آموزش مداوم به کودکان و نوجوانان در حفاظت از محیط زیست برشمرد.

موسوی گفت‌وگو با بچه‌ها درباره‌ی دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه‌ی جهان و همچنین ماهیان و جانورانی که در این دریا زندگی می‌کنند یا در حال انقراض هستند مثل فک خزری یا پرندگان ساحلی را مهم‌ترین بخش این برنامه معرفی کرد.

این کارشناس، محیط زیست را موضوعی جذاب برای بچه‌ها می‌داند که از آن استقبال می‌کنند اما معتقد است: علی‌رغم توجه ما به محیط زیست و برگزاری چنین برنامه‌هایی گاهی دوگانگی در رفتار ما دیده می‌شود که در صورت عدم توجه به آن تاثیر منفی دارد.

او به آموزش غیرمستقیم استفاده نکردن از ظروف یک‌بار مصرف در برنامه‌های مراکز کانون اشاره کرد و گفت: برای برنامه‌ی روز ملی دریای خزر به بچه‌ها گفته‌ بودیم که لیوان خودشان را همراه داشته باشند تا از لیوان یک‌بار مصرف یا بطری‌های کوچک آب استفاده نکنیم. به عبارت دیگر به صورت غیر مستقیم به آن‌ها مصرف کمتر پلاستیک را آموزش می‌دهیم.

او یادآور شد: این شیوه‌ای است که در دیگر برنامه‌ها نیز رعایت می‌کنیم تا فرهنگ استفاده نکردن از ظروف یک‌بار مصرف در اعضا نهادینه شود. همچنین دکور برنامه‌ها را مربیان ما با مواد دورریختنی می‌سازند.

به گفته‌ی او برای روز ملی دریای خزر نیز به دلیل اهمیت فک خزری و در معرض انقراض بودن این جانور، با کمک مواد دورریختنی یک نمونه فوک خزری ساخته شده بود تا بچه‌ها با عوامل موثر در انقراض این جانور مانند گرم شدن کره‌ی زمین یا ورود آلودگی‌های نفتی به آب آشنا شوند.

من یک محیط بان هستم!

معصومه ابراری، مربی مسوول مرکز شماره‌ی دو بندرانزلی نیز از دیگر مربیان حاضر در این برنامه بود.

او با تاکید بر ارتباط مراکز کانون طی دو یا سه سال گذشته با اداره‌ی محیط زیست گفت: پیش‌تر نیز آموزش‌هایی در زمینه‌ی محیط زیست برای بچه‌ها داشته‌ایم. برای همین بازخورد این آموزش‌ها را در رفتار بچه‌ها به خوبی می‌بینیم. برای مثال بچه‌ها امروز خودشان و همراه با خانواده‌ها بعد از برنامه زباله‌ها را از ساحل جمع می‌کردند.

این مربی ادامه داد: یا باتوجه به این‌که دلیل انقراض فک خزری را می‌دانند و به اهمیت این جانور پی برده‌اند، هربار که به دریا می‌روند می‌گویند من یک محیط بان هستم و از دریا مراقبت می‌کنم. به بیان دیگر آن‌ها خودشان را حافظ محیط زیست می‌دانند.

او با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حفظ محیط زیست اظهار داشت: برای مثال فرهنگ استفاده از وسایل دورریختنی باید در بچه‌ها نهادینه شود. اگر بچه‌ها چنین آموزش‌هایی ببینند اثر آن بیشتر و بهتر دیده می‌شود؛ چراکه این آموزش و دغدغه را به خانواده‌های‌شان نیز منتقل می‌کنند.

ابراری در پایان یادآور شد: معتقدم باید برای چنین برنامه‌هایی هزینه‌ای در نظر گرفت تا بتوان برنامه‌ها را پربارتر، بهتر و اثرگذارتر برگزار کرد.

فرناز میری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =