در هفته‌ی ملی کودک به سراغ بزرگ‌ترها برویم!

وحید نیکخواه‌آزاد، فیلم‌ساز و کارگردان سینما معتقد است نام‌گذاری روزها و هفته‌هایی مانند هفته‌ی ملی کودک فرصت خوبی برای این است که به سراغ بزرگ‌ترها برویم تا بتوانیم اثرگذاری بیش‌تری بر کودکان داشته باشیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هفته‌ی ملی کودک ابعاد و جنبه‌های مختلفی دارد. از همین روی صحبت کردن با دست‌اندرکاران حوزه‌ی کودک در زمینه‌های مختلف به روشن شدن نیازهای کودکان و باید و نبایدهای این حوزه کمک می‌کند.

در همین راستا با وحید نیکخواه‌آزاد، از کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان سینمای کودک و نوجوان درباره‌ی نهادهایی که می‌توانند متولی حوزه‌ی کودک باشند و نقش کانون پرورش فکری در این زمینه گفت‌وگویی داشتیم.

به گفته‌ی نیکخواه‌آزاد بسیاری از نهادها مانند سازمان بهزیستی، سازمان آموزش و پروش یا صدا و سیما هر کدام به نوعی بخشی از این مسوولیت را در قبال کودکان برعهده دارند. علاوه بر این کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان‌های مردم نهاد بسیاری هستند که به نوعی متولی امر کودکان در ایران به حساب می‌آیند.

او در ادامه با طرح این نکته که سوال این‌جاست این نهادها چه کاری باید انجام دهند؟ توضیح داد: در چند تجربه‌ی اخیر سینمایی‌ام توجه بیشترم به این موضوع جلب شده است که به جای این‌که بخواهیم بچه‌ها را تربیت کنیم باید ببینیم چه چیزی سبب بی‌تربیت شدن آن‌ها می‌شود؟ چراکه قطعا همه‌ی آن‌ها زمینه و سرشت پاکی دارند، پس چرا نیازمند تربیت می‌شوند؟

این فیلم‌ساز ادامه داد: کودکان به ما بزرگ‌ترها نگاه می‌کنند و آن‌چه در ما می‌بینند روی آن‌ها اثر می‌گذارد. اما باز دوباره خود ما بزرگ‌ترها سعی داریم آن‌ها را تربیت کنیم!

او با تاکید بر این‌که به نظر می‌رسد باید بزرگ‌ترها را تربیت کنیم تا بتوانیم کودکان را تربیت کنیم، گفت: خوب است در کنار کارهایی که برای بچه‌ها انجام می‌دهیم همت کنیم و بزرگ‌ترها را تربیت کنیم تا کودکان از آسیب‌ها مصون بمانند. برای مثال وضعیت و مشکلات ترافیکی حال حاضر در خیابان‌ها ناشی از آموزش غلطی است که کودکان گذشته از بزرگ‌ترهایشان دیده‌اند.

نیکخواه‌آزاد با اشاره به این موضوع که هفته‌ها و روزهایی مانند هفته‌ی ملی کودک یا روز جهانی کودک فرصت خوبی برای پرداختن به چنین نکته‌هایی است، اظهار داشت: به نظرم راهی وجود ندارد جز این‌که سازمان‌های مختلف مانند فوتبالیست‌هایی که در پست‌های مختلف قرار می‌گیرند، همدیگر را کامل می‌کنند و در قالب یک تیم پیروز می‌شوند، کنار هم قرار بگیرند تا معلوم شود سهم صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، آموزش و پرورش و خانواده‌ها چیست؟ بنابراین هفته‌ای مانند هفته‌ی ملی کودک فرصت خوبی برای بیشتر نگاه کردن به این موضوع است.

او درباره‌ی نقش کانون برای پربارتر برگزار شدن هفته‌ی ملی کودک گفت: کانون پرورش فکری از بدو تاسیس تاکنون انگار مانند یک جزیره‌ بوده است. این در حالی‌ست که باتوجه به تمامی افت و خیزهایی که کانون داشته، همچنان جایی است که می‌تواند بسیار موثر واقع شود و حرفی برای گفتن دارد.

این کارگردان سینمای کودک که حدود پنج سال در دوران مدیریت قبلی کانون به عنوان تنها عضو غیرکانونی در شورای عالی تولید کانون حضور داشته است، ادامه داد: کانون باید از شیوه‌ی جزیره‌ای خودش خارج شود. من بارها این مساله را در گذشته و در شورای عالی تولید کانون نیز مطرح کرده بودم.

به گفته‌ی او کانون پرورش فکری نهادی است که باید هفته‌ای چندین ساعت برنامه در تلویزیون داشته باشد. اما چرا این جزیره‌ای بودن را حفظ کرده است و سعی نمی‌کند به همه‌ی بچه‌های ایران فیض برساند.

نیکخواه‌آزاد معتقد است جزیره‌ای بودن سبب شده است کانون پرورش فکری در ارتباط با زمان حاضر و مقتضیات این زمان کمی منفعل عمل کند. در حالی‌که باید به جزایر اطراف خودش چندین پل بزند و با همه در ارتباط باشد.

به گفته‌ی او آن قدر پایه و اساس کانون خوب گذاشته شده، که همچنان از بقیه‌ی نهادها یک سر و گردن بالاتر است یا می‌تواند بالاتر باشد.

او در پایان بر ضرورت اطلاع‌رسانی بیش‌تر در مورد جشنواره‌ها و برنامه‌های کانون تاکید کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =