آشنایی با مفاخر و ثروت‌های ملی ایران در غرفه فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان

نگاه از ایران در فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان، سبب می‌شود که خواننده‌ی نوجوان ضمن شناخت جهان، نسبت به تمدن، مفاخر و ثروت‌های ملی ایران بیش‌تر آگاهی پیدا کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آذین اقلیدس یکی از مسئولان غرفه این فرهنگ‌نامه در برنامه هفته ملی کودک، با بیان این مطلب افزود: فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان نخستین دانش‌نامه عمومی به فارسی برای مخاطبان سنی 10 تا 16 سال است که با پاسخ‌گویی به پرسش‌های مربیان و والدین، آن‌ها را در انجام فعالیت‌های پژوهشی یاری می‌دهد.

وی ادامه داد: نگارش فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۵۸ در شورای کتاب کودک آغاز شده است. فرهنگ‌نامه مجموعه‌ای ۲۶ جلدی با حدود شش‌هزار مدخل است که به فرهنگ، هنر، ادبیات، تاریخ، جغرافیا، مردم‌شناسی و علوم گوناگون در ایران و جهان می‌پردازد. مدخل‌های فرهنگ‌نامه به صورت الفبایی تنظیم می‌شوند.

به گفته او کوشش شده است که مقاله‌های فرهنگ‌نامه دقیق، صحیح، مستند، ساده و روان باشند. مقاله‌های این فرهنگ‌نامه طوری نوشته می‌شوند که در هر موضوع نگاهی جامع به مخاطب بدهد. نگاه از ایران نیز سبب می‌شود که خواننده نوجوان ضمن شناخت جهان، از تمدن، مفاخر و ثروت‌های ملی ایران بیشتر آگاه شود. مقاله‌های فرهنگ‌نامه نیز همراه با تصویرها، نقشه‌ها و نمودارها تکمیل‌کننده مطالب و تصویرهای کتاب‌های درسی هستند.

اقلیدس با بیان این‌که فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان با کوشش و مشارکت حدود ۲۵۰ کارشناس و متخصص، ایجاد شده است، اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد همکاران ما را  نیروهای داوطلب تشکیل می‌دهند که با گذراندن کارگاه‌های آموزشی برای شرکت در گروه‌های تخصصی آماده می‌شوند. فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان از یک سو از هدایت و هم‌فکری گروهی از استادان و متخصصان با تجربه و توانا به عنوان مشاوران علمی و فنی برخوردار است و از سوی دیگر از دیدگاه‌های گروهی از نوجوانان 10 تا 16 ساله به عنوان مشاوران نوجوان بهره می‌گیرد.

وی با اشاره به روش‌های تهیه فرهنگ‌نامه نیز گفت: علاقه‌مندان می‌توانند فرهنگ‌نامه را از کتاب‌فروشی‌های معتبر، شرکت تهیه و نشر فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان، دفتر تالیف فرهنگ‌نامه و خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن تهیه کنند.

ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۳۹۷ در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =