داستان‌پردازی در سومین جلسه کارگاه تخصصی فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی

سومین کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» با حضور حمیدرضا حافظی و با موضوع داستان‌پردازی، روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند در یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در سومین جلسه کارگاه تخصصی «فیلمنامه‌نویسی خلاق پویانمایی» به فراگیران توضیح داده شده که در ادامه ایده‌پردازی و آفرینش شخصیت مبحث داستان‌پردازی توضیح داده خواهد شد.

حمیدرضا حافظی مدرس کارگاه تخصصی «فیلمنامه‌نویسی خلاق پویانمایی» بیان کرد: در این جلسه با اتکا به ایده‌ای که در ذهنمان جرقه زده و شکل گرفته و شخصیتی که مربوط به آن ایده است و آن را پرداخت کرده و شناسنامه‌اش را نوشته‌ایم و همچنین با اضافه کردن و در نظر گرفتن مضمون و درون‌مایه، می‌خواهیم آن ایده را توسعه دهیم و درباره موضوع داستان‌پردازی و توسعه ایده کار کنیم.

وی افزود: ما یک ایده یک یا چند جمله‌ای داریم، یک مضمون یک جمله‌ای یا چند مضمون با جملات مجزا داریم، یک مضمون اصلی، مضامین فرعی و یک ایده اصلی داریم که به صورت جمله یا جملاتی درآمده است. شناسنامه شخصیت را هم نوشته‌ایم و حالا می‌خواهیم ضمن این‌که ارتباط آن‌ها را با هم تقویت می‌کنیم، داستان را پرداخت کنیم.

عضو کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران بیان کرد: کاری که امروز انجام می‌دهیم درواقع درباره تعارض یا کشمکش است. به جز گفت‌وگو درباره تعارض و کشمکش و اینکه باید تاکید کنیم که داستان بدون کشمکش و تعارض معنا ندارد، ما تعلیق را هم به داستان اضافه می‌کنیم.

وی در ادامه با پرداختن به انواع تعارض و چگونگی ایجاد تعلیق یا سوسپانس گفت: تعلیق یعنی اینکه من به عنوان مخاطب راغبم بدانم در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد، یعنی وجه سرگرمی داستان و تنها وجهی که بیننده به خاطر آن به سالن سینما می‌آید یا پای تلویزیون می‌نشیند و در عین حال که می‌خواهد بداند در ادامه قصه چه اتفاقی خواهد افتاد، نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند، به همین دلیل معلق می‌شود و سوسپانس به وجود می‌آید. سوسپانس به معنای ذراتی است که معلق هستند و ما نمی‌دانیم سرنوشت آنها چیست.

حافظی بیان کرد: در این شرایط مخاطب در وضعیتی بلاتکلیف است و در عین حال راغب و کنجکاو است که بداند در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد. مثل زمانی که بچه‌ها از پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ خود می‌خواهند که برای‌شان قصه بگوید زیرا می‌خواهند غریزه داستان‌شنوی خود را ارضا کنند و پس از این‌که به یک جایی از قصه می‌رسند، مرتبا سوال می‌کنند که در ادامه چه اتفاقی رخ می‌دهد. این جزو ذات و فطرت داستان است اما در واقع چیزی است که به شدت جوهره درام را تشکیل می‌دهد، البته این یکی از جوهره‌های درام است. کشمکش یعنی تعارض انسان با انسان، ‌انسان با طبیعت، انسان با جامعه، ‌انسان با سرنوشت و انسان با خود وارد داستان می‌شود و در اینجا تعلیق را داریم.

نویسنده فیلم‌نامه فیلم سینمایی «دزد رویاها» بیان کرد: ما در این جلسه تعلیق را در نویسندگی دنبال می‌کنیم و مثال‌هایی که می‌زنیم و تمرین‌هایی که انجام می‌دهیم به این منظور است که یاد بگیریم چگونه می‌توانیم بیننده یا خواننده‌مان را به خودمان قلاب کنیم، به گونه‌ای که بیننده نتواند ما را رها کند و این یعنی همه چیز قصه در ارتباط با بیننده.

وی با تاکید بر این‌که همه این موارد به خاطر مضمون است، گفت: ما از این وجه سرگرمی و فوت‌ و فن‌ها و شگردها و فنون داستان‌پردازی و داستان‌گویی استفاده می‌کنیم تا معانی و مفاهیم خودمان را لابه‌لای این سرگرمی به بیننده ارائه دهیم.

نویسنده فیلم‌نامه «مهریه بی‌بی» در ادامه درباره تفاوت درام واقعی و رئال با درام انیمیشن توضیح داد: در درام انیمیشن فانتزی هم اضافه می‌شود. در اینجاست که اگر نوع انیمیشن ما انیمیشنی باشد که نیاز به شوخی دارد، طنز هم به آن اضافه خواهد شد.

حافظی که تاکنون بالغ بر ۱۰۰ کارگاه آموزشی در زمینه‌های فیلم‌نامه‌نویسی برگزار کرده است، عنوان کرد که در جلسه آینده به‌تفصیل به بحث فانتزی خواهد پرداخت تا مهارت و توانایی فانتزی‌نویسی فراگیران ارتقای یابد.

وی در ادامه با اشاره به تمرین‌هایی که در کارگاه در مورد داستان‌گویی بر اساس عکس انجام شد، گفت: در ادامه تمرین‌هایی که در رابطه با داستان‌گویی بر اساس عکس و شخصیت‌پردازی انجام دادیم موجب شد بر اساس هر آنچه که در جلسه اول با موضوع ایده‌پردازی و در جلسه دوم با موضوع آفرینش شخصیت و در جلسه امروز مبتنی بر پرداخت و پرورش داستان و تعمیم ایده آموختیم، بتوانیم با عکس‌ها قصه بسازیم.

این مدرس فیلم‌نامه‌نویسی افزود: با گروه‌بندی که با رعایت تنوع آرا و جنسیت به منظور رنگ‌آمیزی قوی‌تر ایده‌ها در کلاس تشکیل شد، کاملا لمس کردیم که قصه‌ها در درون ما وجود دارند. ما با این تمرین خودمان را آماده کردیم که ایده، شخصیت و پرداخت داستان را به یک فیلم‌نامه تبدیل کنیم. چیزی که در حال حاضر کم داریم جوهره انیمیشن یعنی فانتزی‌نویسی است که با ادامه تمرین‌های خلاقیت که امروز هدفمند کردیم و توانستید با اتکا به آن قصه بسازید، در جلسه بعد به آن می‌پردازیم.

وی در پایان تاکید کرد: مهم نیست که قصه‌ها چقدر ضعیف یا قوی هستند. این مهم است که الان و در پایان این کلاس صاحب ایده، شخصیت و داستان هستیم و در جلسه آینده با ذات و جوهره اصلی کارمان که فانتزی‌نویسی است، بیشتر آشنا می‌شویم.

حمیدرضا حافظی فارغ‌التحصیل کارگردانی انیمیشن از دانشکده صدا و سیما با ۳۰ سال سابقه فیلمنامه‌نویسی آثار رئال و انیمیشن است. او در سال ۶۵ اولین فیلم کوتاه داستانی ۱۶ میلیمتری خود را که تلفیق رئال و انیمیشن بود با رگه‌های فانتزی برای کودکان و نوجوانان ساخت و در سال ۷۲ با نوشتن فیلمنامه «مهریه بی‌بی» عضو کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران شد و نوشتن فیلمنامه کمدی را به طور جدی دنبال کرد. در زمینه انیمیشن از سال ۶۵ فیلمنامه‌نویسی انیمیشن را آغاز کرده و در همه قالب‌های کوتاه، بلند، مجموعه، سریال و سینمایی فیلمنامه انیمیشن نوشته و آخرین کارش فیلمنامه سینمایی «دزد رویاها» به کارگردانی روانبخش صادقی کار مشترک ایران و ایتالیا است با نگاهی به مضمون گفت‌وگوی تمدن‌ها که در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید است. حافظی به عنوان مدرس نزدیک به سه دهه سابقه تدریس در دانشگاه دارد و بالغ بر ۱۰۰ کارگاه آموزشی در زمینه‌های فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی و زیبایی‌شناسی تصویر در سراسر ایران برگزار کرده است. او همچنین سه دوره بین‌المللی زیبایی‌شناسی تصویر و کارگردانی را نیز در مرکز آموزش سازمان صدا و سیما برای فراگیران کشورهای دیگر برگزار کرده است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =