انیمیشن ایران را به تولیدات هنری منحصر نبینیم/ لزوم ورود به بازارهای اقتصادی

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد که سیاست‌گذاران و هنرمندان عرصه انیمیشن در کشور در کنار توجه به تولیدات هنری به مساله اقتصاد انیمیشن و ورود به بازارهای جهانی نیز توجه کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حبیب ایل‌بیگی قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی با حضور در محل برپایی یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران درباره حمایت سازمان سینمایی از جشنواره گفت: سینما شامل همه حوزه‌ها از جمله فیلم داستانی، فیلم کوتاه، مستند و پویانمایی است و از این بابت حمایت از جشنواره پویانمایی باید صورت می‌گرفت و گمان می‌کنم کمی دیر هم این اتفاق افتاده است. سازمان سینمایی مسئول حمایت از تمامی این حوزه‌ها است پس باید در رویدادهای موفقی چون جشنواره پویانمایی تهران حضور موثر داشته باشد.

وی افزود: از زمان ریاست محمدمهدی حیدریان در سازمان سینمایی تصمیم بر آن شد که حمایت جدی از جشنواره پویانمایی تهران صورت بگیرد و با حضور حسین انتظامی در سازمان سینمایی این حرکت ادامه پیدا کرد و منجر به برگزاری جلسات مشترکی با آقایان فاضل نظری و حسین ربانی شد که این جلسات خروجی‌های مختلفی داشت که یکی از تصمیم‌های آن مشارکت در جشنواره پویانمایی بود که شاهد هستیم در این دوره این اتفاق صورت گرفت.

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی به تشکیل معاونت انیمیشن در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از سال گذشته اشاره کرد و گفت: مرکز گسترش مسئول مستقیم حمایت از صنعت انیمیشن در سازمان سینمایی است و خبرهای خوبی برای حوزه انیمیشن در راه است.

ایل‌بیگی اضافه کرد: توجه به اقتصاد انیمیشن و تمرکز روی بازارهای این حوزه می‌تواند موجب رشد و تعالی این صنعت شده و جامعه مخاطب بیشتری را با خود همراه کند. شاید درگذشته نگاه به حوزه انیمیشن در ایران بیشتر هنری بود و کمتر به ابعاد اقتصادی آن توجه می‌شد اما امروزه این نکته را باید درنظر داشت که گردش مالی این صنعت در کشورهای صاحب صنعت سینما بسیار بالا و سهم انیمیشن ایران از این بازار در حال حاضر بسیار کم است. ما باید با توجه به ابزارها و استعدادهای هنرمندانمان در بازارهای جهانی جایگاه شایسته‌ای را کسب کنیم و این نیازمند حمایت دولت و کسب تجربه‌هایی است که انیمیشن ایران را در مسیر جهانی شدن قرار دهد.

وی با بیان این که با توجه به تولیدات سینمایی چند سال اخیر در سینمای ایران می‌توان به آینده اقتصاد انیمیشن امیدوار بود، گفت: به نظر می‌رسد با ساخت آثار بلند سینمایی و توجه ویژه به مخاطب حرفه‌ای سینما، جامعه انیمیشن با رویکرد متفاوتی به اقتصاد انیمیشن سعی در پیدا کردن سهم خود از بازار مخاطب است.

ایل‌بیگی افزود: در کنار تلاش هنرمندان عرصه انیمیشن، مراکز فرهنگی مرتبط با این حوزه از جمله سازمان سینمایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند با حمایت‌های خود تولید و عرضه مستمر و باکیفیت انیمیشن را سرعت ببخشند و این حرکت را تبدیل به یک جریان مفید کنند.

وی در پایان با بیان این‌که انیمیشن می‌تواند در ترسیم نقشه راه فرهنگی کشور به نهادهای ذیربط کمک کند، بیان کرد: به دلیل گستردگی جامعه مخاطب انیمیشن و استفاده از ظرفیت‌های تکنیکی و محتوایی دراین حوزه می‌توان در ترسیم نقشه راه فرهنگی از این تولیدات استفاده کرد و از سوی دیگر می‌توانیم با محصولات شاخص انیمیشن در بازارهای جهانی فرهنگ و هنر ایرانی را معرفی کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =