هنرمندان انیمیشن ما پای ثابت جشنواره‌های جهانی هستند

بهزاد فراهت تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن و از داوران یازدهمین جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران بر ضرورت هدف‌گذاری و ریل‌گذاری درازمدت برای انیمیشن در ایران تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بهزاد فراهت یکی از داوران بخش دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره چگونگی ارزیابی آثار در این بخش از جشنواره گفت: اولویت اصلی من برای انتخاب آثار در این بخش، کلیت خود فیلم بود یعنی این سوال که آیا فرم و محتوای فیلم ترکیب درستی دارد یا خیر و پس از آن از بین فیلم‌هایی که این ویژگی را داشتند محتوای صادقانه، روایت درست و قواعد تکنیکی شاخصه‌هایی بود که برای داوری در نظر ‌گرفتم.

وی که در سال‌های ۸۹ و ۹۰ مدیریت واحد پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برعهده داشته است درباره لزوم وجود بخش دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی در جشنواره پویانمایی تهران تاکید کرد: طبیعی است که چنین بخشی در جشنواره باشد اما هنوز تعریف دقیقی برایش ایجاد نشده است؛ آیا منظور رویکرد فیلم به درون‌مایه مذهب است مثلا موضوع‌های فطری و رفتاری و اخلاقی یا فقط رویه‌ ظاهری مذهب مثل نماز و وضو و زندگ‌نامه بزرگان دین؟

این تهیه کننده و کارگردان انیمیشن افزود: یعنی مشخصا اگر یک فیلم‌ساز در مورد عشق مادر به فرزند فیلم بسازد که در دین اسلام آنقدر به آن پرداخته شده است، فیلم دینی به حساب نمی‌آید؟ یا اگر در مورد حضرت مریم باشد پس فیلم اسلامی نیست؟ این بحث بنیادی حتی بین داوران وجود داشت و کار را سخت می‌کرد.

فراهت در پایان درباره جایگاه انیمیشن ایران در جهان گفت: از لحاظ هدف‌گذاری و ریل‌گذاری درازمدت باید بیشتر کار کنیم. از لحاظ خط تولید هم متاسفانه با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم و از لحاظ آموزش برای رسیدن به تولید انبوه هم خوب نیستیم اما در مورد تولید فیلم یک‌نفره و به اصطلاح هنری- جشنواره‌ای جایگاه خیلی خوبی داریم. هنرمندان ما از لحاظ خلاقیت تکنیکی و بصری خیلی جاها درخشیده‌اند و پای ثابت جشنواره‌های جهانی هستند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز ۱۶ اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =