فضای مجازی برای مطالعه کردن، یک فرصت است

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان معتقد است فضای مجازی برای مطالعه کردن، نه تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمیدرضا شاه‌آبادی در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مخاطبان آثار خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

نویسنده رمان «وقتی مژی گم شد» یادآور شد: اگر نویسندگان و ناشران از طریق فضای مجازی خوانندگان را بشناسند و بیشتر مطلع شوند که در این فضا چه می‌گذرد و به سلیقه و نگاه مخاطب پی ببرند و در عین حال کارهای خودشان را معرفی کنند، بحث و بررسی پیرامون آثار را دامن بزنند، قطعا فضای مجازی مفید است و در کتاب‌خوانی رونق ایجاد می‌کند.

مدیرعامل انتشارات مدرسه تاکید کرد: تجربه‌ها نشان داده است بعضی از نویسندگانی که در این فضا فعال هستند، وقتی آثارشان منتشر می‌شود، با استقبال مخاطب مواجه شده‌اند.

نویسنده رمان «هیچ‌کس جرأتش را ندارد» با بیان این‌که نویسنده با ارایه بخش‌هایی از کتاب در فضای مجازی، ایجاد جاذبه و سوال می‌کند و میل و رغبت مردم را نسبت به کتاب برمی‌انگیزد، افزود: نشان دادن اظهار نظرهای مردم و خوانندگان کتاب در شبکه‌های اجتماعی، توجه خوانندگان دیگر را جلب می‌کند و موجب می‌شود که آن‌ها به کتاب توجه بیشتری کنند.

به گفته شاه‌آبادی کتاب‌های صوتی در دنیا رونق پیدا کرده و بخش مهمی از تولیدات ناشران را به خودش اختصاص داده است. با کتاب‌های صوتی می‌توان از وقت‌های غیرقابل استفاده برای مطالعه بهره‌مند شد و در هر زمانی که کار دستی انجام می‌دهیم و نیاز به تمرکز خاصی نداریم، کتاب بخوانیم.

وی معتقد است: وجود قصه در کتاب خیلی مهم است. رمان یا داستان‌هایی را بنویسیم که برای خواننده سوال ایجاد کند. بچه‌ها توجه‌شان به این موضوع جلب شود که بعد از این اتفاق، چه رخ خواهد داد.

شاه‌آبادی گفت: کتاب می‌تواند در هر گونه‌ای اعم از جنایی، وحشت، اجتماعی و یا حتی مسایل ساده مثل دوستی بچه‌ها با همدیگر یا روابط خانوادگی باشد، مهم این است که توجه خواننده را جلب و برایش تعلیق و سوال ایجاد کند.

او یادآور شد: البته ژانرهای وحشت و طنز در درون خود زمینه‌های قوی‌تری برای جذب مخاطب دارند، اما اگر روی ژانرهای دیگر هم تمرکز شود، می‌توان از قابلیت‌های آن‌ها بهره برد. یک داستان عاشقانه یا عاطفی شاید بیشتر از داستان وحشت توجه مخاطب را جلب کند، ولی داستان عاشقانه سخت‌تر و  داستان وحشت راحت‌تر مخاطب را جذب می‌کند.

این نویسنده در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: وضعیت نشر کودک و نوجوان نسبت به دیگر حوزه‌های نشر بهتر است، به دلیل اینکه کشور ما هنوز جوان و مخاطبان این گروه سنی زیاد است. خانواده‌ها به مطالعه فرزندان‌شان در سنین پایین اهمیت می‌دهند و همین موضوع باعث شده است گردش مالی خوبی در حوزه کتاب کودک وجود داشته باشد. وقتی گردش مالی خوب است، ناشران و نویسندگان بیشتر فعالیت می‌کنند و قاعدتا رونق بیشتر است.

غرفه کانون پرورش فکری در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سالن B، راهروی ۴، شماره ۱۲۴ واقع در مصلی امام خمینی(ره) تا روز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ هر روز میزبان نویسندگان و هنرمندان عرصه ادبیات کودک و نوجوان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =