زنده نگاه‌داشتن اکوسیستم اسباب‌بازی نیازمند سیاست‌گذاری کلان است

کارشناس‌ ارشد طراحی صنعتی با اشاره به این‌که ۹۰ درصد اسباب‌بازی‌ها از کشورهای خارجی وارد می‌شود، گفت: زنده نگه داشتن اکوسیستم اسباب‌بازی نیازمند یک سیاست کلان و قوی در کشور است.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، سعید خسروی، درباره رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی گفت: حدود ۹۰ درصد محصولات اسباب‌بازی‌ در کشور ما وارداتی است که در مواردی حاوی مواد غیربهداشتی بوده بنابراین استفاده نکردن از مواد مرغوب در اسباب‌بازی‌ها و پلاستیک‌های پی‌وی‌سی سبب شده تا آسیب‌هایی را برای کودکان به همراه داشته باشد.

وی افزود: تولیدکنندگان و طراحان داخلی با رعایت کردن استانداردهای تولید، مطابقت آن با سن کودک و استفاده از موادی که مشکلی را برای کودکان به وجود نمی‌آورد؛ می‌توانند صنعت اسباب‌بازی را با رشد مواجهه کنند و رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی در سال رونق تولید امکانی را برای انتخاب برترین ایده‌ها و برگزاری کارگاه‌ها و حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادی فراهم خواهد کرد.

این کارشناس ارشد طراحی صنعتی گفت: صنعت اسباب‌بازی همانند هر صنعت دیگری یک اکوسیستم بزرگ شامل طراح، تولیدکننده، بخش مهندسان، روان‌شناسان و... را تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر تولیدکنندگان داخلی حمایت شوند و محصولات با کیفیتی ارایه دهند این اکوسیستم فرصت توسعه و رشد را در کشور پیدا می‌کند اما  ورود محصولات نامرغوب و حجم زیاد واردات اسباب‌بازی گاهی موجب رشدنکردن تولید اسباب‌بازی داخلی می‌شود.

خسروی ادامه داد: قاچاق اسباب‌بازی با درصد بالایی در ایران موجب شده تا روان‌شناسان و جامعه‌شناسان ما نتوانند آنچنان که باید با تولیدکنندگان همکاری کنند و تولیدکنندگان نیز فرصتی پیدا نمی‌کنند تا خود را مجهز کرده و محصولاتی با کیفیت ارایه دهند در صورتی که اگر امکانات برای آن‌ها فراهم شود حتی می‌توانند با نشان‌های جهانی رقابت کنند.

وی ادامه داد: ما طراحانی داریم که در صنعت‌های مختلف فعالیت می‌کنند و حمایت‌ها و امکانات لازم برای آن‌ها فراهم می‌شود در صنعت اسباب‌بازی نیز باید برای ایده‌پردازان، طراحان و تولیدکنندگان نیز امکانات لازم فراهم شود به طور مثال اگر در بحث تامین پلاستیک مرغوب و استاندارد از تولیدکنندگان استقبال نشود ممکن است از این صنعت خارج و اکوسیستم اسباب‌بازی در این مرحله نابود شود بنابراین نگه داشتن این اکوسیستم نیازمند حمایت‌، دستورالعمل پایا، قوانین و یک سیاست قوی و کلان است.

این کارشناس ارشد طراحی صنعتی خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌ها و پنل‌های تخصصی همچون رویداد ملی ایده‌آزاد در اسباب‌بازی امکانی را فراهم می‌کند تا ایده‌پردازان، طراحان، تولیدکنندگان، صاحب‌نظران، متخصصان و سرمایه‌داران اسباب‌بازی گردهم آمده تا به بررسی مشکلات در این زمینه پرداخته و با حمایت‌های دولتی و هماهنگی بین ارگان‌های ذی‌ربط زمینه تولید اسباب‌بازی‌های داخلی را که نشانی از فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی دارد، فراهم کنند.

مراسم پایانی دومین رویداد ملی ایده‌آزاد از سوی اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی روز 27 خرداد 1398 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =