فصل نوین تجاری‌سازی ایده‌های اسباب‌بازی فرارسیده است

۱۲طراح جوان، ایده‌های نو و خلاقانه‌ خود را برای طراحی اسباب‌بازی در دومین رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی تشریح کردند و از برگزیدگان این رویداد نیز تجلیل شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در ابتدای این آیین آیدین مهدی‌زاده دبیر رویداد ایده‌آزاد به تشریح روند برگزاری این رویداد پرداخت و گفت: فرآیند ایده‌آزاد - همان‌طور که از نامش مشخص است - آزاد است. این مساله می‌تواند هم مثبت باشد و هم منفی بستگی به این دارد که ما از چه زاویه‌ای به آن نگاه کنیم.

او توضیح داد اگرچه در سال ۱۳۹۴ و با کمک دانشگاه امیرکبیر تهران رویداد ایده بازار برگزار شد - که البته فرآیندهای آن بیشتر دانشگاهی بود و ادامه پیدا نکرد - این به واقع دومین دوره آن محسوب می‌شود.

مهدی‌زاده همچنین از فرآیندهای نوین این رویداد سخن گفت و توضیح داد پس از اعلام فراخوان در بهمن ۱۳۹۷ تا پایان مهلت تعیین شده، ۱۲۴ ایده در اختیار دبیرخانه قرار گرفت و از سوی داوران ۴۰ ایده برای شرکت در کارگاه‌های تخصصی انتخاب شد قصد ما اصلا کاغذبازی نبود و به‌واقع به دنیال جذب ایده‌های نو بودیم.

دبیر دومین رویداد ایده‌آزاد با بیان این‌که انتخاب این ایده‌ها با معیارهایی مانند پاسخ‌گویی به فضای فرهنگی هنری و نگاه خاص کانون و این که بتوانند به فضای بازار و تولید نزدیک شوند و سرمایه‌گذاران در ساخت آن مشارکت کنند، صورت گرفت و سه کارگاه یک روزه برای آن‌ها برگزار شد و در فضای مجازی نیز با متخصصان این رویداد در تعامل بودند و برخی از این ایده‌ها بسیار دست‌خوش تغییر شد.

او در عین حال گفت که در نهایت داوران ۱۲ اثر را برای ارایه در آیین نهایی این دوره از رویداد انتخاب کردند تا ایده‌هایشان را در معرض دید شرکت‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار دهند.

مهدی‌زاده تاکید کرد این آیین به هیچ وجه آیین پایانی محسوب نمی‌شود بلکه آن را فصل نوینی برای ورود به مرحله تجاری‌سازی و جذب سرمایه می‌دانیم.

به‌گفته‌ی وی ۱۲ ایده ارایه شده با برآورد هزینه کاملا مشخص برای تولید و جذب سرمایه آماده است و امروز خوشحالم که شاهد حضور برخی تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران حوزه استارت‌آپ در این آیین هستیم.

مهدی‌زاده همچنین در پایان این مراسم از برگزاری سه رویداد ایده‌آزاد دیگر با عنوان‌های ایده‌آزاد هواپیمای ملی ایران (هما)، ایده‌آزاد ستاد فن‌آوری‌های نانو معاونت علمی ریاست جمهوری و ایده‌آزاد بازی‌های رایانه‌ای خبر داد.

در ادامه محسن حموله مدیرکل مرکز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون طی سخنانی برگزاری چنین رویدادهایی در سطح کشور را باعث بروز استعدادهای جوان و خلاق و تولید محصولاتی دانست که متناسب با فرهنگ و ذائقه ایرانی است.

او یادآور شد آموزش‌های ارایه شده به کودک و ابزارهای مورد استفاده او و به‌طور ویژه اسباب‌بازی از جمله منابع شکل‌گیری هویت فرهنگی و هر اسباب‌بازی حاوی پیامی است که می‌تواند؛ به نقش بستن باورها و ارزش‌ها در ذهن کودک کمک کند.

بر اسا این گزارش در ادامه ایده‌پردازان جوان به روی صحنه رفتند و به تشریح ایده‌های خود پرداختند و به سوال‌های حاضران پاسخ گفتند.

گروه داوری اصلی این رویداد متشکل از محسن رجبی، لیلا کفاش‌زاده، علیرضا لولاگر، سیما مهدیزاده‌تهرانی و علی هاشمی همچنین سه داور دعوت‌شده شامل جوانشیر بنیاب، شایان فروزنده‌دل و جاوید مقدمی نیز در نهایت ۱۲ ایده را به عنوان اولویت تولید به ترتیب معرفی و به آن‌ها جایزه دادند.

بر این اساس، ایده‌های «باغ فارسی» حمیده ساعیان در اولویت اول تولید، «ایستگاه آتش» محمدطاهر خداوردی دوم، «تیفرنگ» وحید اسماعیلی سوم، «سفالگر» امیر اردشیری چهارم، «قصه‌های شب» فاطمه شیرکوهی پنجم، «خونیرس» امین انصاری ششم، «قلعه» محمد قطبیان هفتم، «درگیر» سامه بنی‌عامریان هشتم، «سرزمین پنگوئن‌ها» رضا تقوی‌نژاد نهم، «ویژ» حمیدرضا حاجیان‌زاده و «خانواده فرفره‌ای» مهرداد خرسندی به‌صورت مشترک دهم و «لوکوموما» مهدی قادری در اولویت یازدهم قرار گرفتند.

همچنین آرای مردمی از طریق صفحه رسمی رویداد ایده‌آزاد در شبکه اجتماعی اینستاگرام (تا ساعت ۱۹ روز ۲۷ خرداد ۱۳۹۸) از بین ۲۰ ایده منتخب شمارش و بر اساس آن سه ایده «نقطه بازی» محمد مقصودی، «ایستگاه آتش» محمدطاهر خداوردی و «سرزمین پنگوئن‌ها» رضا تقوی‌نژاد (در زمان شمارش) به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شد.

داوران کودک و نوجوان رویداد نیز ایده اسباب‌بازی «سرزمین پنگوئن‌ها» رضا تقوی‌نژاد را به عنوان ایده برگزیده خود معرفی کردند.

در این آیین ویدا ملکی رییس جدید دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز با بیان این‌که حوزه اسباب‌بازی حوزه پرظرفیتی است، افزود: باور، ویژگی بارز ایده‌پردازان این مراسم بود، باور کردید که می‌توانید اتفاقی را رقم بزنید، باور کردید که می‌توانید با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد، کار مهمی انجام را دهید و با این‌که به وضعیت بازار شناخت داشتید، اما باعث نشد که باورتان را از دست بدهید و با بزرگ‌منشی و توانمندی‌هایتان ایده‌هایی را رقم زدید.

تجلیل از ۱۹ داور کودک ونوجوان که به انتخاب این ایده‌ها کمک کرده بودند و ۸ منتخب دیگر راه‌یافته به جمع ۲۰ اثر منتخب، تشکیل میزهای ارایه آثار به صورت نمایشگاهی جنب سالن برگزاری و رونمایی از کتاب دومین رویداد ایده‌آزاد از دیگر برنامه‌های این رویداد بود که روز ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =