خلاقیت نوجوانان داستان‌نویس را پرورش دهید؛ آموزش تکنیک بعد از ۱۸ سالگی

حسین سناپور نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی معتقد است نسل جدید با دارابودن امکانات و تجربه‌های بیشتر و فضای بازتر می‌توانند استعدادهای بهتری برای داستان‌نویسی باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، او در حاشیه نخستین مهرواره داستان آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد استعدادهای نوقلمان باید حفظ و پرورش داده شود و در مسیر درست قرار بگیرد.

نویسنده رمان پرفروش «نیمه غائب» بر این باور است که برای تداوم موفقیت نوجوانان داستان‌نویس، باید آن‌ها را  در یک دوره چندساله زیر نظر داشته باشیم و ببینیم از ۱۳ تا ۱۸ سالگی چه سیری را طی کردند. بی‌تردید با این روند می‌توان در طول چند سال (دست‌کم پنج سال یا بیشتر) از این نوجوانان، داستان‌نویسان بهتری ساخت.

او که مدرس دو کارگاه مهرواره، یکی برای نوجوانان و دیگری برای مربیان کانون بود پیشنهاد کرد در مهرواره‌های داستان کانون، شرکت‌کنندگان بر اساس تقسیم‌بندی سنی در کارگاه‌ها شرکت کنند.

نویسنده داستان «سمت تاریک کلمات» - که این اثر او برنده بهترین مجموعه داستان کوتاه در ششمین دوره جایزه هوشنگ گلشیری شد - با بیان این که برگزاری این مهرواره به‌صورت پی‌درپی و بدون وقفه و جمع‌شدن بچه‌ها در شهرهای مختلف، بسیار مفید و فوق‌العاده است یادآور شد بچه‌هایی که تجربه‌ی زندگی در شهرهای دیگر را ندارند در چنین برنامه‌هایی فرصت خوبی برای این تجربه‌ها پیدا می‌کنند.

سناپور همچنین معتقد است: آموزش تکنیک داستان‌نویسی باید در بزرگ‌سالی صورت بگیرد درحالی که کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال نیازی به این آموزش ندارند و مربیان مراکز کانون - که باید آموزش‌های بیشتری ببینند - می‌توانند کاری کنند تا بچه‌ها خودشان را در این آثار نشان بدهند، اعتماد به نفس‌شان را بالا ببرند و با به‌کارگیری تخیل، هرچه بیشتر خلاقیت خود را بروز بدهند.

نویسنده کتاب «سپیدتر از استخوان» در همین زمینه تاکید کرد: ما با استعدادهای زیادی روبرو هستیم ولی مسیر و شرایط گاهی اوقات خوب نیست و این استعدادها نمی‌توانند به مسیرشان ادامه بدهند. کانون باید نخست، مربیان مراکز فرهنگی هنری خود را آموزش دهد تا آنان بتوانند خلاقیت نوجوانان را شکوفا و بروزرسانی کنند بعد هم با تشویق‌های گوناگون - مانند برگزاری همین مهرواره‌ها - بچه‌ها را علاقه‌مند نگه دارد.

مهرواره داستان آفرینش با حضور ۸۶ عضو برگزیده و ارشد داستان‌نویس انجمن‌های ادبی آفرینش کانون پرورش فکری سراسر کشور از ۱۴ تا ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ به همت معاونت فرهنگی کانون و به میزبانی کانون استان آذربایجان شرقی در تبریز در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =